ZR 600 konstigt beteende

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
hejsan

har en zr 440 -96 med en zr 600 efi -98 motor i som beter sig konstigt

den går hur bra som helst att starta men efter 2-3 sekunder så bara dör den.
sen är de bara att dra igång den igen och så kan man hålla på tills man blir gammal å grå ;)

nån som har en bra idé om vad som kan vara felet?
har hört att statorn på dessa modeller inte är dom bästa

MVH
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
jo de har jag gjort en gång och värderna va följande ute i garaget i cirkus 5 minus:
38Ohm
435ohm
och innomhus i 22grader:
46ohm
460ohm

men som jag fattar d så kan man ha bra värden fast statorn är paj??
va finns d mer man kan kolla?
bränslepumpen har ja kollat så de e inte den,

jag har även testat att dra ut ett av stiftena och ryckt igång den bara på en cylinder för att kolla om det är strömmen som den klipper och de är de

har fin gnista ända tills den bara slutar
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
Det är inga större skillnader på tändspolar då? Eller kan man prova med vilken som helst?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur motiverar ni att det skulle vara tändspolen ?
Är lite skeptisk... Främst att det är för repeterbart och att den alltid verkar gå starta om på en gång.

På en EFI om tändningen eller motsvarande bryts (pga fel eller nyckel) så tappar man ju både soppa och tändning. Skulle enbart tändningen försvinna utan detektering av EFIn borde den bli lite sur. Då soppa skulle forstätta att sprutas in normalt. Även tvärtom om soppan kan få något fel som inte detekteras skulle tändningen fortsätta till den stannar.

2-3 sek är ganska kort tid. Knappt den hinner starta och stablisera en tomgång.
Du har inga felkod blinkningar på den? Fast den kanske inte hinner med.

SÅ jag tror mer på något annat. Misstänker mer att det är EFIn som slår av på grund av något fel från omgivningen. (Någon viktig Sensor, Trigger svänghjul, Spänning, kortslutning i något som startas efter någon sekund...) Den bryter innan den ens hinner in i normal kör mode eller något motsvarnade.
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
testade igår med att dra ur den när jag fick igång den istället för att bara smågasa lite, så ja palla upp skotern och gasade gärnet när jag fick igång den och då höll den sig vid liv, vet dock inte på vilka varv ja låg på.

men rent gick den inte, den hoppade och spruttade på å misstände å grejja på
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
imorgon kommer nog min nya stator, så jag återkommer med info om hur bra/dåligt den går efter bytet

hoppas iallafall att de e den som krånglar
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
nehepp

Statorn är nu bytt men mitt problem kvarstår, börjar fundera om de e efi´n som krånglar på nå sätt, nu vet inte jag hur skoterns data är programerad men stänger kan den av skoter om den t.ex inte får rätt värden av någon givare??

För den verkar ju klippa tändningen efter 2-3 sekunder
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Du har tempgivare för luft, vatten. Dessa är viktiga för full prestnada men ska bör inte hindra gång helt. Däremot trigger på svänghjul samt gasvinkelgivare (TPS) har jag svårt att se hur den kan klara sig utan.
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
Ja de verkar som de e nått sådant lur på gång, men den där Triggern på svänghjulet? på vissa bilder som jag har sett så sitter det än liten knul på själva kåpan som tydligen ska vara triggern men jag tror minsann inte att jag har en sådan på min, har jag då en annan sorts trigger?

men de lutar nog mest åt tpsén med tankte på att den klipper tändningen, hur återställer man den på ett enkelt å bra sätt??
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Blev lite fundersam... Har den gått bra eller när har det uppkommit?
Den blir varken sur eller torr. Du är helt säker på att motorn är helt ok iövrigt mekaniskt? Vad händer om försöker köra den på startgas ?

Triggern sitter på svänghjulet och skickar signal till EFIn. Går ta lös kabeln från sensorn och mäta Ohm mot sensorn löskopplad. Ca 200 ohm. Vet inte om det ger så mycket då din maskin faktiskt startar. Men sensorn skulle kunna vara delvis fel iaf och därför missa att tända och skicka in soppa.

TPS koppla in en 5.0 vDC källa mot sensorn. (Ett labbnätagregat, en liten spänningsadapter, Batteri och en liten 5v linjärreglator).
Det är bara frågan om några mA så ingen effekt men spänningen ska var stabil och fin 5.0v.

I donet på senorn finns plats för 4st anslutningar. I motsvarande kablaget änvänds mest troligt svart, vit, (tom) och röd.
Den oanvända anslutningen är bra för att identifiera åt vilket håll plus ska vara. Tyvärr lite småsvårt att komma åt men det går.
Med svart som jord ref. anslut +5.0vDC till röd och mät med bra mätinstrument mellan jord och vit.
Är inte säker på vilka värden du ska ha på just denna. Är olika på olika motorstorlekar, förgasare och EFI.
Men kolla att du vi tomgång ligger typ ca 0.6-0.7v och fullgas 3.5-3.8v. Kolla även att om du ökar eller minskat gas så ska värdet gå kontinuerligt upp/ner som du rör gasreglaget. Hoppar värdet helt plödsligt upp eller ner mitt i då är det inte bra.
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
de vet jag inte, köpte den med tron att de var statorn som var paj så jag har aldrig haft den fungerande, men jag tycker de verkar skumt ändå för att om jag är snabb på att varva upp skotern så "funkar" den, fast den misständer och går jävligt dåligt
 

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
Om värdet nu skulle hoppa omkring vad gör man då? Kan d även vara så att tps'en funkar inom en viss volt (menar då att den funkar mellan 2-3,5v men inte under?) eftersom den funkar om man varvar upp den ganska rejält
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Om värdet nu skulle hoppa omkring vad gör man då? Kan d även vara så att tps'en funkar inom en viss volt (menar då att den funkar mellan 2-3,5v men inte under?) eftersom den funkar om man varvar upp den ganska rejält
Nja.
TPSn ska för varje gaspådrag 0-100% (spjällvinkel) ge en motsvande utsignal i intervallet mellan lägsta ca 0.64 till max ca 3.7 inget annat.
Ex. Du startar på tomgång med minsta spänningen. Ökar sakta succesivt gaspådraget, då ska även spänningen också öka succesivt hela tiden i takt med ökat gaspådrag. Den ska aldrig göra några plödsligt gå ner eller upp kraftigt under ett sådan svep.
De sätt på vilka ECUn kan hitta fel är om signalen är utanför giltiga områden. Kan inga exakta värden men bör kunna vara typ 0-0.5v och 4-5v i dessa områden ska aldrig signalen finnas, här är den ogiltig. Skulle signalen vara falsk, ex halvgas vi börde vara mitt i området ca 1.5v men givaren ger 2.5v. Då blir inte brännsle/luft blandningen helt bra.

TPSn går att köpa ny. Men den måste juseras in.

Men när du skriver att du köpt skotern defekt. Så tror jag du ska glömma elfelen ett tag och säkerställa att motorn är mekansikt sund först. Komp, Kolvar, Cylindrar, Reeds, Insugsgummin...
 
Last edited:

Sexxxbomb

Medlem
9 feb 2011
32
0
1
jo de kan ja kolla men inget av dom sakerna borde väl göra så att tändningen klipps?? kanske om datorn klipper tändningen om den drar skyvluft?? då den märker att blandningen är fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Statorn du fick tag i var den riktigt till 100% då? Eller lindades den om? Om man bortser från efi så låter det som statorfel,, kompisarens tc900a blev exakt sådär när han knäckte en av alla sina knäckta statorer he he.. Just den statorn visade också helt rätt värden. Men jag har även varit med om att ett dödmansgrepp betett sig sådär och även stoppknapp. Så tjuvkoppla bort allt sådan också så det utesluts.

Vid koll av statorer är det bra om man även värmer på den med varmluftspistol ordentligt och ser om något ändras märkligt. normalt ska ohm värdet höjas i takt med värmen. Höjs inte värdet hela tiden uppöver i värme har man något knas i statorn. Även en nylindad stator kan vara felande och beg man köper på blocket kan 50% vara felande pga lurendrejeri mm !

En annan sak du kan kolla upp är kortslutning på hela kabelsystemet lyse och stoppknaqppar och dess kablar upp till styre mm. Jag vet inte hur känsliga efi är på kortis ut i jord men dom kan säker få fnatt då. Första stället man ska leta kortis ut i jord/chassi är under sadeln!!