rev 440 -06 går på en cylinder i djupsnö

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
När jag kör i riktigt djup snö och inte har varven uppe så börjar börjar den gå på en cylle direkt, har bockat en plåt framför utblåst och draget den bakåt under så den pressar bort snön men det fortsätter likadant.

Kan det vara så att det är gallrena ovanför pipan som släpper in snö och den går dåligt när den får snö på pipan? har hört att en del är känsliga på det?

Mvh

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Sv: Re: rev 440 -06 går på en cylinder i djupsnö

Ja så kanske det kan vara, höll på jävlas och släcka stift här för ett tag sedan, satte i BR9EYA i den och nu har den då gått. Har kanske lite mkt olja i tanken, hur många % törs man gå ner till på en 440i?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors

Ja så kanske det kan vara, höll på jävlas och släcka stift här för ett tag sedan, satte i BR9EYA i den och nu har den då gått. Har kanske lite mkt olja i tanken, hur många % törs man gå ner till på en 440i?
Sätt i BR9ECS , har för mig att rotaxmotorerna inte ska köras på EYA, Eller är jag i drömmarnas land?

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå

Jasså du säger det, jag har då faktiskt ingen aning hur det är med det utan jag läste bara i någon tråd någonstans att EYA stiften var mer svårsläckta och det var någon som körde med dom i sin 440.

Ska dock prova och se om det var jag som hade för fet blandning i tanken kanske, vet ej hur känslig dom är. Jag hade i runt 4% säkert uppåt 5 nu i den här tanken pga ny renoverat, så ska köra i 2.5-3% nu och se imorgon hur den går!

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden

Sätt i BR9ECS , har för mig att rotaxmotorerna inte ska köras på EYA, Eller är jag i drömmarnas land?
Skitsnack!

EYA stiften är det bästa framtaget till 2takts skotermotrer enligt mig och många andra, och att rotax skulle vara känsliga på dom är fel...

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har hört av en som skruvar lynx ski-doo att BRP säger att man inte skall sätta i EYA för det kan ge motorskador, jag har dock kört min 440 i 400mil med eya och sånna satt i när jag köpte den. Enligt vad jag upplevt är att den blir känslig på fetoljeblandning om man kör fett redan från början så räcker det med lite för mycket olja för att den skall börja släcka stift. Gå ner på 3procent först kolla bestyckning sen. Är den på gränsen till för fett så den riskerar att släcka stiften ändå så räcker det lite för mycket olja så släcker den direkt när man aviker från leden när den inte når till dom dryga 8000 varv den skall ligga på.

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå

Jaha, tog lös avgasportarna och skulle rengöra dom. Lyfte av pipan och såg att det var oljigt och skitit som fan runt grenröret och självklart så sitter det bara 2 av 4 skruvar i på vardera sida, vad tror ni om detta? har dragit fast i resterande 4 hål nu och ska tvätta portarna nu också.

Kanske det som spökat tro?

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
lite kanske, när du får massa snö mot utblåset trycks det kanske ut en del avgaser under huven som motorn sen drar i sig å går skit