hjälp F7 går väldigt olika

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
tänktre bar höra lite här om nån kan ha nått tips om vad som kan vara fel eller har varit med om samma själv. har ju en F7 från 03 som går riktigt bra vissa stunder men som nu idag så gick den rent utsagt piss vissa stunder. varvade inte ur, slutade varva vid 6500, lät trött orkeslös. var även samma sak om man lygte upp de, körde väg, eller i lössnö. sen då jag ryckte igång den å skulle köra igen så gick den bra igen å sen rätt var det var så gick den dåligt igen. sen bra en sväng till och sen dåligt på slutet =/

nån som har nått tips på v ad som kan vara fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
kolla kompet till att börja med. kan vara ringar som fastnar och lossnar halvskuren med andra ord.
Men mer är aaav någ slag stator tänspole tändstift mm , om du har en skoter att låna tänspolar av så gör det. Klipp gära av en bit av tändkabeln just innan tändhatt för att vara säker på bra kontakt där och byta tändhattar kan också var en bra ide .

Testa även att öppna tanklocket just när den går dåligt för att utesluta vacum i tank. Felsök ävenresten av bränslematninen från tank till insug

Tändstift måste också bytas för säkerhets skull

Jag tror du kan utesluta variatorfel om den var lika slö upphissad som jag tror du menade i texten?
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
tackar så mkt för svar =) ja vi lyfte upp den så den var i luften. ja får hem lite saker i veckan som magnapul å ny fjäderspännare så ska ut och testa den då. sitter rätt nya stift i men ska byta igen å se hur den går då ajg satt ihop den å går den dåligt då är det ju bara börja söka.

men det var ju just så konstigt att den gick rätt bra då man startade den men sedan efter 5-10 min lek ena svängen så gick den dåligt igen å en svängen så gick den bra rätt vad det var. men tackar iaf får börja söka bland det du skrev =)
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
tackar så mkt för svar =) ja vi lyfte upp den så den var i luften. ja får hem lite saker i veckan som magnapul å ny fjäderspännare så ska ut och testa den då. sitter rätt nya stift i men ska byta igen å se hur den går då ajg satt ihop den å går den dåligt då är det ju bara börja söka.

men det var ju just så konstigt att den gick rätt bra då man startade den men sedan efter 5-10 min lek ena svängen så gick den dåligt igen å en svängen så gick den bra rätt vad det var. men tackar iaf får börja söka bland det du skrev =)
Skriv gärna hur det gick för min är likadan över 6500, låter som den missar och har sig.
Jag har beställt nya apv vajrar för dom gick trögt, sedan ska jag få låna en apv motor av en om det inte hjälper med nya vajrar för att kunna utesluta det.
Ska sedan byta tändspole efter det.
Jag hör av mig om jag hittar något...
 

Alpine88

Medlem
7 feb 2010
40
0
1
Glava
ingen som har nån aning?
Tror faktiskt att det kan vara kärvande apv portar!
Rengör portarna och kolla så vajrarna löper lätt.
Skulle tro att dom sväller något när det blir varmt och om dom då är skitiga så kärvar dom när skotern blir varm.
Ser stiften likadana ut?
 
Last edited:

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej.

nu när jag var ut så fick jag ett ryck i nån nerv å var förbi skotern å pillar man lite här å sen lite där så har man snart skruvat bort allt =P

Nä men jag började kolla på apv vajrarna utan att säkert veta vad det var men gissade mig fram lite =P antar attt det är dom på första bilden jag lägger upp. men då där jag har gjort en ring i ringen så kunde man röra den i sidled men inte den på andra sidan, ska dom sitta helt fast eller ska det gå att röra dom lite?

sen då jag började kolla upp vajrarna lite och tog lös dom från apv motorn så droga jag i vajrarna å vänster som satt löst gick lätt men höger gick tyngre så kollade uåå den å såg då att det var en skada på vajern, så frågan är ju kan det vara det felet?

sen apv motorn, måste den stå i samma läge som den gjorde ller ställer den in sig själv när man startar skoter? kommer inte ihåg exakt vart den stod när jag tog lös vajrarna.

klippte även av en bit av tändkabeln så väntar bara på grejer nu sen måste jag vell beställa nya väjrar med troligt vis men är den nån som har några liggandes över?
 

Attachments

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om böjarna går att röra eller inte spelar ingen roll , man kan släppa lite å smörja så går dom att röra , då det går tungt (olika tungt) att dra i vajrana så är det till 99 % avgasgiljotinerna som behövs rengöras , dom sitter under locket på cylindern och kräver regelbunden rengöring ..
apv motorn behöver inte stå i samma läge ,men se till att lägga tillbaka vajrana likadant , det synns var dom har suttit
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej, får ge mig ut imorgon då å fösöka smörja utt lite då. hur menar du under locket på cylindern? måste man lossa cylindrarna eller? aldrig skruvat insprutare så är helt ny inom detta område.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
okej, får ge mig ut imorgon då å fösöka smörja utt lite då. hur menar du under locket på cylindern? måste man lossa cylindrarna eller? aldrig skruvat insprutare så är helt ny inom detta område.
Han menar nog bara locket för giljotinerna där vajrarna går in. Rengör noga där med lacknafta bensin disel fotogen rostlösare 556 ja vad som hellst bara det tar på sot. Smörj ej in giljotinerna med olja eller något alls när du skruvar ihop för det binder bara sot bättre. Om den inte skulle funka trotts detta så kolla så apv motorn verkligen vrider sig fullt ut vid varvtal över 7000v . Det ser du lätt om du tar bort plastskyddet över apv mororn så du ser vajertrumman och ställer fast skotern mot en vägg och drar full gas,,då ska apv motorn vridas till max läge från ca 7000v och till max varv. Rör den sig inte alls eller för likte så har du garanterat probemet i apv motor7styrning apv/vajrar .




.
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej tacksam för mkt bra svar där =) ska ut om sen stund och kolla upp lite hur det ser ut =)