Elbacken avgassmäller

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
58
Vasa, Finland
Elbacken i min GTX sdi avgassmäller och stannar nästan varje gång jag sätter i backen, men startar alltid igen utan problem. Har kollat kompen, höjt tomgången, bytt stift (BR8ECS). Vad mer kan va fel???:wondering:
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Tror det blir svårt att hitta varesig lågfartare eller gasare på en sdi =P
Har du höjt tomgången själv lr på verkstad?
Har det för att man ska låta bli att pillra på tomgångsskruveriet själv på sdi:n, kan vara läge för ett besök hos en verkstad så får dom ställa in den med datorn.
Inga lampor som blinkar?
Är batteriet fräscht? (ska gärna ligga upp mot 12,7-13v efter laddning)
 

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
58
Vasa, Finland
Tror det blir svårt att hitta varesig lågfartare eller gasare på en sdi =P
Har du höjt tomgången själv lr på verkstad?
Har det för att man ska låta bli att pillra på tomgångsskruveriet själv på sdi:n, kan vara läge för ett besök hos en verkstad så får dom ställa in den med datorn.
Inga lampor som blinkar?
Är batteriet fräscht? (ska gärna ligga upp mot 12,7-13v efter laddning)
Skruvade upp tomgången själv, inga blinkande lampor och batteriet fräscht, orkar starta vid -20 hur bra som helst (elstart)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle rengöra reeds och spjällhus om det inte var gjort.

Min skoter tappar tomgångsvarv i slutet på säsongen och 10 minuters rengöring med brääkleen så går den som vanligt. Samlas otroligt mkt gunk därinne.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
missade att det var en sdi. "läste att det var en 550.." fråga mig inte hur ja fick det till det =)

men det kan vara ett hett tips att kolla upp spjällhusen och gummina, har haft in en hel hög faktiskt som gummina spruckit på. sedan kommer remdamm och liknande in i spjällhusen som bara den på dessa sdi motorer, husen ser rent förjävliga ut om dom börjat gå några mil.
 

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
58
Vasa, Finland
Rengjorde Ravena och Reedsen, de var massor med gunk på reedsen och spjällhusena. Ravena var inte så sotiga. Tomgången gick upp nästan 1000 varv fick sänka den till 1800, men elbacken beter sig likadant fortfarande:hmmmm2:!!!!! Annars blev den rappare och går allmänt bättre.
 

nofearfor

Medlem
11 feb 2010
48
0
1
Rengjorde Ravena och Reedsen, de var massor med gunk på reedsen och spjällhusena. Ravena var inte så sotiga. Tomgången gick upp nästan 1000 varv fick sänka den till 1800, men elbacken beter sig likadant fortfarande:hmmmm2:!!!!! Annars blev den rappare och går allmänt bättre.
Tja!!!
du ska nog byta kolv ringar om du inte gjort det! brukar vara ett tecken på att dom börjar ge upp.... då stannar den på backen..
eller så provar du med att skifta spridare först.. funkar inte det så byt kolv ringar...
 

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
58
Vasa, Finland
Tja!!!
du ska nog byta kolv ringar om du inte gjort det! brukar vara ett tecken på att dom börjar ge upp.... då stannar den på backen..
eller så provar du med att skifta spridare först.. funkar inte det så byt kolv ringar...
Va menar du med skifta? Byta till nya kanske?? Spridare alltså.
Annars låg kompen på 8 ungefär på båda. Vet inte var de bör ligga?
 
Last edited:

nofearfor

Medlem
11 feb 2010
48
0
1
spridarna är lika... du skiftar dom mellan varandra... den som sitter på höger sida är högfart och den vänstra på cyl är lågfart..
om du skiftar dom mellan varandra så flyttar du problemet... hade en lite skräp i mina.. då gick den dåligt och smäller och gick ej att lägga i backen...