Bra GPS?

A

axelsson_vpg

Tjenare,

jag måste köpa en GPS så man inte kör vilse hela tiden...

Finns det någon prisvärd, skoterkarta norrbotten, långbatteritid, tål kyla bra och vatten då såklart??

Pris ej över 5000 kr!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Garmin Nuvi 500/550
Friluftskarta
Skoterledskartan
Fäste
12V-uttag

Detta får du för under 5000kr och då har du allt du söker. :)

A

axelsson_vpg

Garmin Nuvi 500/550
Friluftskarta
Skoterledskartan
Fäste
12V-uttag

Detta får du för under 5000kr och då har du allt du söker. :)

ahaa! okej, men är det med touch? jag vill inte ha de! verkar jobbigt att ta av sig vanten och börja pilla då man är ute och fryser =)

Har även inget batteri i skotern, F7 -05.. :)

Andra tips?

A

axelsson_vpg

Garmin gpsmap 62s köpte jag igår, verkar skön men har inte hunnit testa den i verkligheten...
Tack för alla svar! och det verkar som att de blir en Garmin gpsmap 62s, bra kurs och verkar stabila!

Ska kolla om de finns nån här i luleå som säljer denna annars blir det till att klicka en på komplett imorgon ikväll =)

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
provkört min utomhus idag, och jämfört mot en kompis garmin Oregon 300 ( den med pekskärm ) kan säga att jag definitivt inte ångrar mitt val, både snabbare och smidigare!

Comega data säljer 62an till bra pris, till och med billigare än komplett.se (enligt prisjakt iaf, så jag reserverar mig lite där)

Coloradon har jag seglat med en del, skrol hjulet där uppe är läskigt trevligt faktisk och borde funka utmärkt vid skoterkörning då man kan styra ganska mycket med hjälp av hjulet, med handsken på, dock är det en lite utgående modell...

Last edited:
A

axelsson_vpg

provkört min utomhus idag, och jämfört mot en kompis garmin Oregon 300 ( den med pekskärm ) kan säga att jag definitivt inte ångrar mitt val, både snabbare och smidigare!

Comega data säljer 62an till bra pris, till och med billigare än komplett.se (enligt prisjakt iaf, så jag reserverar mig lite där)

Coloradon har jag seglat med en del, skrol hjulet där uppe är läskigt trevligt faktisk och borde funka utmärkt vid skoterkörning då man kan styra ganska mycket med hjälp av hjulet, med handsken på, dock är det en lite utgående modell...

Jag skulle jazza in på comega idag och klösa lös på en Garmin GPSMAP 62. Det var slut! Så nu får de bli komplett för 2.339:- + frakt.

Tänkte bara höra en grej till innan: visst kan man spara och kolla hur och vart man har kört under dagen topp / medel hastighet och lite sånt på den? Samt att de står ner till -15 grader, men den bör väl klara lite kyligare om man har den fodrad? =)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag skulle jazza in på comega idag och klösa lös på en Garmin GPSMAP 62. Det var slut! Så nu får de bli komplett för 2.339:- + frakt.

Tänkte bara höra en grej till innan: visst kan man spara och kolla hur och vart man har kört under dagen topp / medel hastighet och lite sånt på den? Samt att de står ner till -15 grader, men den bör väl klara lite kyligare om man har den fodrad? =)
jajamen, men det är begränsat med spårpunkter så tillsist försvinner dom äldsta spåren, dock ska du köra jäkligt långt innan det tar slut på minne. tror man kan välja i menyerna hur tätt spårpunkterna skall komma också, då räcker spåren längre.
kylan e inga problem. ta med extra batterier bara.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
tycker de är skit kul å lägga upp i google earth å kolla då man kört ospårat. har sparat alla mina åkningar i år kul att ha kvar.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
I Garmin basecamp kan man ju få in kartorna med alla waypoints och rutter så man kan få det direkt ovanpå ex friluvskartan.

Dessutom kan man planera rutterna direkt från basecamp och lägga in bland annat rutter i gpsen, ganska trevligt att sitta vid datorn och lägga in saker! :)

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag kör med en GPS map 60csx, är mykcet nöjd med allt utom att skärmen känns lite liten.
62:an är en efterföljande modell så den vore rätt ok.
Jag rekomenderar batterikabel, annars lithium batterier, annars räcker det inte så länge när det är -25 ochman vill ju ha mariginal.
jag kör med strömkabel som jag har tjuvat in på lyset med en diod och en liten konding, kostar kabeln plus nån tia.

Någon som har provat om det fungarar som vanlig att sätta in kartor nerladdade kartor på 62:an?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör också med en 62:a
Tycker det funkar bra, dock så kanske man skulle vilja ha större skärm. Det är svårt att få en överblick över ett större område med en så liten skärm. Zoomar man ut försvinner alla detaljer.
Så vägen att då är att sitta vid datorn och lägga upp rutter som man sedan lägger över i GPS:en.
Dock ska ni INTE använda basecamp.
Maken till dåligt kartprogram finns inte, den förvränger kartan så den stämmer inte i skala mot verkligheten... Helt otroligt.
Ladda hem mapsource istället.

För övrigt så är nog laddkabel nästan obligatoriskt, batterierna räcker ingenstans när det är kallt tycker jag...
62:an verkar vara riktigt robust, har det sittande på styret och den badar iblend i snö och är dyngsyr när man kommer in, men det funkar verkar det som...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mer fördelar med spänningsmatning är att du kan ha lyset på i GPSen, gärna på max.

Då håller den sig varmare intern då spänningsregulatorerna i GPSen får jobba lite mer, samt att bakgrundsbelysningen värmer skärmen något så att den inte blir seg av kylan, dessutom brukar skärmarna tappa färgen vid kyla som också undviks. (Allt går tillbaka då den blir varm och gosig)

Då klarar de flesta GPSr sig ner till en bit under -20, undvik att slå av den, kallnar internt och har svårt att bli varm igen.

A

axelsson_vpg

Mer fördelar med spänningsmatning är att du kan ha lyset på i GPSen, gärna på max.

Då håller den sig varmare intern då spänningsregulatorerna i GPSen får jobba lite mer, samt att bakgrundsbelysningen värmer skärmen något så att den inte blir seg av kylan, dessutom brukar skärmarna tappa färgen vid kyla som också undviks. (Allt går tillbaka då den blir varm och gosig)

Då klarar de flesta GPSr sig ner till en bit under -20, undvik att slå av den, kallnar internt och har svårt att bli varm igen.
Låter bra!! Kan jag dra en kabel tjyv från mina lysen om jag köper en 12v laddare och klipper av cigg delen och drar på kabeltjuvarna där och sätter i lyset och jord? Eller riskerar man gpsen om man gör så?

Beställde en gpsmap 62 från komplett, 2500 kr med frakt till dörren =) Sen blire till att beställa en skoterkarta från kartman

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, var lite försiktig med att klippa bort cigg-kontakten.
Om GPSens kontakt är en miniUSB så är risken stor att det sitter en spänningsregulator i ciggkontakten.

Kopplar du då in GPSen utan regulatorn så lär den brinna upp.

Bättre då att meka in en ciggkontakt under huven och sedan strappa ihop dem så de inte glider isär.