Köpråd - vad ska man kolla på?

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Hej alla skoterfantaster, här är 2 stycken personer som är väldigt sugna på snöskoter och kommer att köpa varsin i vår. Nu är det så att vi är totalt nybörjare och inte har en aning om vad man skall kolla på? Försäkringskostnader, bränsleåtgång, hurudan matta det skall vara, hur skotern uppträder i olika snöförhållanden, hästkrafter, vilket märke man skall kolla på, vanliga fel för olika skotrar. Vi har inte världens fetaste börs men runt 1000 - 2000 € dvs 10 000 - 20 000 kronor skulle väll vara i passlig prisklass?

Hjälp oss hitta det rätta! :)

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Vi båda är ute efter sportskotrar som är 600cc eller under.
Att åka fort gillar vi också, och såklart den behöver gå bra i djup snö! :)
Gärna så bränslesnåla som möjligt. Är det så att när mattan är bred och med höga kammar så går den bäst i djup snö men när mattan är smal och har låga kammar är den bäst på isen eller leder och går hårt?

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
rotax 800 och 440 är de lika mycke skruva i båda??

tjena!:hello:

tänkte höra era tankar kring rotax motorerna, för och nackdelar.
vet att det är mycke skruva i 440 motorerna men även att tex, rave 800 ska vara ganska dåligt hållbara??.

så tänkte om ni kan berätta lite om dom,
440 typ -04 till -06.
800 kring -01 -04.

MVH: Hjalle :biggrin1:

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
ojojojoj nu blev de fel. skulle posta nytt inlägg men råka svara här istället :S. så bry er inte om det jag har skrivit, har inget med eran diskussion att göra.

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
bred med höga kammar finns de äns? dom ska vara smal lång och ha höga kammar om man ska åka i djupsnön. smal med låga kammar tar sig dåligt i snö och spinner mycket pga dåligt fäste. ni kanske ska kika på nån äldre polaris rmk 00 och gammlaresånna finns de i rätt pris klass! eller äldre ski-doo mxz 583! rmk bättre i snön mxz bättre på led!

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Om du/ ni skall ha en skoter som fungera till den mesta kolla efter en Yamaha moutain max 700. Det går fort, kan köras i djupsnö och den går även att åka väldigt långt med!

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Har hört att MXZ 583 drar ganska mycket bensin? Eller gör alla 550cc+ det?
Hur är det med Polaris XC 500 el 600 SP, Arctic cat ZR 600 eller Lynx Enduro 500?

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Nu har åtminstone en av oss kommit fram till ett par skotermodeller som jag kan tänka mig, nämligen Polaris XC 500 SP, Arctic Cat ZR 600, Lynx Enduro 500, Ski-Doo MXZ 500 eller Yamaha SRX 600! Valde dessa enbart pågrund av snyggt utseende, nu kan ni väll hjälpa mig med att skriva egna erfarenheter/info om dessa modeller, rikligt med fördelar och även nackdelar om dessa finns! :)

K

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Zr 600 kan väl jag berätta lite om. Hade en zl 500 med zr2 chassiet förut, och zr:en är minst 3 ggr så rolig! Så sikta på zr3 chassiet, dvs 00-03.

Motorn har jag bara hört gott om och jag har inte alls haft nå krångel. Bra vrid, bra dämpare och en riktig dräpare efter leden. Jag tror att du skulle försöka få tag i en 600. Man märker ingen skillnad i bränsleförbrukning på en original 500 lc och en original 600 lc! Med 500:an så märkte jag fort att jag saknade lite effekt..

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Nu har åtminstone en av oss kommit fram till ett par skotermodeller som jag kan tänka mig, nämligen Polaris XC 500 SP, Arctic Cat ZR 600, Lynx Enduro 500, Ski-Doo MXZ 500 eller Yamaha SRX 600! Valde dessa enbart pågrund av snyggt utseende, nu kan ni väll hjälpa mig med att skriva egna erfarenheter/info om dessa modeller, rikligt med fördelar och även nackdelar om dessa finns! :)

K
Ni har ju inte några leder heller i Kristinestad, bara några få spår. Antar det blir en hel del iskörning och dikesåkning, så jag skulle nästan undvika Yamahan pga 3-cyl. Extra vikt och fjädringen är mjuk och hela skotern är väldigt låg så det behövs inte mycket inan man gräver sig fast. De är inte riktigt anpassade till bökandet skotrar utsätts för här i trakten, utan mer för motorvägslederna i USA.

De övriga är mer likvärdiga i prestanda så de kan ni välja utgående på skick på objekten och sen vad ni själva föredrar.

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Vi stryker Yamahan då, hur är det med Polaris XC SP, Arctic Cat ZR , Lynx Enduro, Ski-Doo MXZ, bra skotrar att leka på med i djupsnö? fjädringen? mattan? motoreffekt? vanliga fel på dessa?

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Alla de övriga är väl okej i de snömängder vi har här i trakten, en polare har en Polaris XC SP 500 -01, gick utav bara fan men han sköt hål på främre kylaren i januari och fick avbryta färden, men nu efteråt vill den inte gå som den ska. Arctic Cat ZR har jag inte direkt haft någon kontakt med men antar de är okej. Lynx Enduro och Ski-Doo MXZ finns det däremot mer av här i trakten och har inte hört några direkta klagomål. Hade en MXZ 500 -01 själv förra året, men bytte till nyare pga körställning och effektbehov. Inte värt det i mina ögon att börja höja någon dyna och styre på en gammal MXZ då man kan sälja den som den är och skaffa nyare maskin.

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Laaf: sköt hål på främre kylaren? vad menar du? Polaris XC SP, motoreffekt i hästkrafter och topphastighet? så du menar att kasta pengar på en mxz är onödigt och att vi ska satsa på någon annan maskin?

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Vi körde leden från Teuva till Parra veckan efter nyår, inte så mycket snö på vissa ställen så antagligen drog mattan med sig en sten och sköt hål i kylaren.
MXZ är bra skoter, men för att jag skulle få körställningen jag föredrar skulle jag ha flyttat fram styrstången, ordentlig höjare på det. Men då hade jag inte kunnat sitta och köra heller så då skulle dynan byggas om, och det jobbet ville jag inte sätta ner på en skoter och "förstöra" den i mina ögon, tänkte någon annan har säkert skoj med den som den är, och nya ägaren gillar den bra.

A

axelsson_vpg

jag skulle rekomendera en F7... Relativt billiga, årets ledskoter 3 år i rad (för ett par år sedan förståss då dom var nyare) Och dom är 325 och tar sig bra i djupsnö och klättring osv.

2500 kr helförsäkring på mig / år.

Bra hållbarhet och mysiga i övrigt.

catafish

Medlem
13 feb 2011
18
0
1
Kristinestad
Så de e sånt som kan hända om man kör när det inte finns tillräckligt med snö? :afraid: Men men... har nog endå nästan bestämt mig för en XC600SP, nån med mer erfarenhet av dessa skotrar? Kom ner mycket snö inatt och den ligger så fin på isen, skulle vara bra med snöskoter nu! :)