underliga förbränningsproblem efter kolvbyte o bortplockning av oljepump

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
skotern gick ganska normalt innan detta!
tog bort olje pump o skruvade en platta för hålet för att köra oljeblandat o honade ur o bytte kolvar på min indy 400. blandade i 5% olja i tanken vilket det stog på en inkörningsrekomendation jag läste(låter dettta på tok för mkt för en indy 400 så säg gärna till:hmmmm:)
Iaf när jag skulle starta så tände den bara de första 2/3 tändningarna men startade inte hur länge jag än drog.
blev tvungen att använda startgas, då gick den igång!

for en repa över älven o den gick ju, lite seg i starterna ksk men so what?.
nästa dag var den lika svårstartad(på samma sätt) men fick igång den me startgas iaf o for för att tanka, efter det så började den gå RIKTIGT dåligt som om den fick för fet blandning eller nåt, gick ju på tomgång men möade mest även vid mindre gaspådrag. att tilllgägga är att det mest komm olja när man tömde urtappnigen. och att den börjar få bensin i botten av luftburken:wacko:.

Några tankar om oljeblandingen, pumpborttagningen eller nåt annat som ni tror kan ha gått snett?:help:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
825
113
Kramfors
ANG oljeiblandningen så räcker 4% om den varvar 9000v. Men jag förmodar att den bara varvar ca 8000-8400v sådå räcker 3%. Och kör gärna en helcyntetolja ! Om du kör en erkänd bra helsyntetare kan du gå ner till 2,5% förutsatt att den varvarunder 8200v

Den feta blandningen gör motorn snarare för snål i soppanblandningen så den kan gå farligt snålt med så mycket olja som 5%!!
Plugga pumpen på detta viset brukar funka bra. Finns dock undantag som på min tc 1000 där man har vevhustätningar av stålringar som läker som soll så jag har satt dit en dränering så den inte samlar på sig någon gammal soppa däri som dom annars gör. Jag har satt ett vanligt soppafilter på denna dränerings slang då det kan dra in skit annars. Jag tro inte indyn har samma vevhustätningar så du har nog inga problem liknande mig men sätt dit en dränering om du går bet för säkerhets skull.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
ANG oljeiblandningen så räcker 4% om den varvar 9000v. Men jag förmodar att den bara varvar ca 8000-8400v sådå räcker 3%. Och kör gärna en helcyntetolja ! Om du kör en erkänd bra helsyntetare kan du gå ner till 2,5% förutsatt att den varvarunder 8200v

Den feta blandningen gör motorn snarare för snål i soppanblandningen så den kan gå farligt snålt med så mycket olja som 5%!!
Plugga pumpen på detta viset brukar funka bra. Finns dock undantag som på min tc 1000 där man har vevhustätningar av stålringar som läker som soll så jag har satt dit en dränering så den inte samlar på sig någon gammal soppa däri som dom annars gör. Jag har satt ett vanligt soppafilter på denna dränerings slang då det kan dra in skit annars. Jag tro inte indyn har samma vevhustätningar så du har nog inga problem liknande mig men sätt dit en dränering om du går bet för säkerhets skull.
vad har pluggningen av pumpen att göra med vevhustätningarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
825
113
Kramfors
vad har pluggningen av pumpen att göra med vevhustätningarna?
På min maskin smygläker vevhustätningarna hela tiden + att jag har ett stort hålrum framför motorn där bränsle kan sammlas och rinna tillbaka till pumphuset och in i vevhus när den står längre tid än 20 min så på min är det bra med dränering om man plockar bort pumpen. Mindre risk i mitt fall att få in överdrivet med soppa då i det vevhus det lättast rinner in i. Men som sagt på din maskin har du nog ingen nytta av dränering för den kan nog inte sammla på sig soppa i pumphuset.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
okok jag tror ja förstår ;).
hur som haver så har jag nu testat köra med 3%, den var ganska svårstartad men fick igång den, körde nå runder runt huset o den blev bara bättre o bättre,
sen när jag körde ut på älven o då gick den faktiskt bra, men efter typ 500-700m så började den igen, som om den surat ner sig, svarta tennstift. Var utanför leden då så då tog den sig inte från stället trots att de inte var särskillt djup snö. gick riktigt dåligt på tomgång o bööade bara när man försökte gasa.

kan de vara nålventilerna i det här fallet eller beter den sig inte så här då? nån som tror sig veta?
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
okok, inge mer svar än...
OM jag säger så här då: helt klart surar den ner sig på nå vänster, VILKA FEL ORSAKAR ATT SKOTERN SURAR? (o snälla nämn inte felbestyckning för det är det inte!)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den blir sur på båda stiften?
Antingen nålventiler, choketrottlar som inte tätar mot sätena eller ev primer som har trasig o-ring så att den suger soppa den vägen. Kolla detta i nämnd ordning.

Om den tok-surar på ena cylindern kan det vara membranet i soppapumpen som spruckit, så att den drar in soppa direkt i vevhuset via vaccumslangen.

En annan möjlig felkälla kan vara att du har överslag mellan lindningarna i tändspole eller stator, så att den inte orkar ge tillräcklig gnista. Har du blå och stark gnista?

Och sen vill jag påpeka att ombestyckning efter kolvbyte inte är helt konstigt. Om kompressionstrycket förändras från, säg 7 kg med gamla risiga kolvar, till 10,5 kg med nya kolvar, så kan bestyckningen mycket väl behöva ses över.
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
Den blir sur på båda stiften?
Antingen nålventiler, choketrottlar som inte tätar mot sätena eller ev primer som har trasig o-ring så att den suger soppa den vägen. Kolla detta i nämnd ordning.

Om den tok-surar på ena cylindern kan det vara membranet i soppapumpen som spruckit, så att den drar in soppa direkt i vevhuset via vaccumslangen.

En annan möjlig felkälla kan vara att du har överslag mellan lindningarna i tändspole eller stator, så att den inte orkar ge tillräcklig gnista. Har du blå och stark gnista?

Och sen vill jag påpeka att ombestyckning efter kolvbyte inte är helt konstigt. Om kompressionstrycket förändras från, säg 7 kg med gamla risiga kolvar, till 10,5 kg med nya kolvar, så kan bestyckningen mycket väl behöva ses över.
ok. Den surar på den vänstra cyllen iaf.
om det skulle vara så att jag behövde bestyck om pga bättre komp så borde den väl sura på båda cylindrarna, så jag antar att jag inte ska behöva bestycka om iaf :) .
har iaf kollat att nålventilerna tätar, att jag har stark blå gnista, försökt förbättra fjädern till choketrotteln(ska kolla om de hjälpte imorn;) )
Ville inte röra bränslepumpen än pga packningar osv så jag tog lös vakiumslangen från cyllen o skakade, vände o vred o såg inte att de kom ut en enda droppe bränsle.
Ska det ligga bränsle i vaciumslangen om membranet är sönder? tänkte liksom om det är ett bra sätt att kolla de på?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ska det ligga bränsle i vaciumslangen om membranet är sönder? tänkte liksom om det är ett bra sätt att kolla de på?
Ja. Ett "bra" sätt att testa det är att prova suga i slangen mot pumpen, då ska man inte få bensin i munnen.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
ANG oljeiblandningen så räcker 4% om den varvar 9000v. Men jag förmodar att den bara varvar ca 8000-8400v sådå räcker 3%. Och kör gärna en helcyntetolja ! Om du kör en erkänd bra helsyntetare kan du gå ner till 2,5% förutsatt att den varvarunder 8200v

Den feta blandningen gör motorn snarare för snål i soppanblandningen så den kan gå farligt snålt med så mycket olja som 5%!!
Plugga pumpen på detta viset brukar funka bra. Finns dock undantag som på min tc 1000 där man har vevhustätningar av stålringar som läker som soll så jag har satt dit en dränering så den inte samlar på sig någon gammal soppa däri som dom annars gör. Jag har satt ett vanligt soppafilter på denna dränerings slang då det kan dra in skit annars. Jag tro inte indyn har samma vevhustätningar så du har nog inga problem liknande mig men sätt dit en dränering om du går bet för säkerhets skull.
Liten trådkapning men måste fråga. Har läst i några trådar som du kommenterat i ang oljeinblanding. Varför 3-4% olja? Jag har alltid kört 2.5% i min viper och den varvar 9200 och jag har aldrig haft några problem. Oavsett olja.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Viperhauck: En orginal oljepump ger lite under 2% vid lägre varv, och bortåt 3,5%-4% vid fulla spjäll.

Kom ihåg att du har lager också, inte bara kolvar... Lagrena tar skada på längre sikt.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Viperhauck: En orginal oljepump ger lite under 2% vid lägre varv, och bortåt 3,5%-4% vid fulla spjäll.

Kom ihåg att du har lager också, inte bara kolvar... Lagrena tar skada på längre sikt.
Jag blandar olja i bensinen och smörjer vevlagren separat. Min motor (underdel) har varit med i 1000-1500 mil än sålänge, trimmat dessutom men det kanske visar sig om ytterliggare 1500 mil ;) Men det var inte min fråga. Jag undrar varför procentsaten ändras beroende på varvtal?
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
åter till ämnet, funderar på om det kan vara tändspolen som spökar , hur mätar man den? mellan vilka punkter?