Problem med Nytro 11

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Du vill ha den mer framåtlutad?

Ajdå, lät ju inget bra, men det är ju ändå på 100 mil... dom andra märkerna gör det ju på 40-50 mil. plus yamma remmen går på 950:- inte 2500:-
Men spricker den i chassit som polarisen gör ?
Nädå remmen är det inget fel på, endast lite damm från den, den går med lätthet 200mil till utan problem.
Inga sprickor någonstans.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Det var ju tur. Haha, minns inte senast jag har bytt rem på någon av mina yamahan... Förutom min mountain max men det var pga exet som gjorde midjer på den.
Okej, jag tror du har en mer extrem körning än mig så om du inte har fått sprickor på den än så är det lugnt för min del.
Vad är din utrustad med förutom neddrevning?
Visst är det typ 6 tum plus 2 tums höjning på mtx?
min är väl bara normal rtx så ingen höjning alls. Dock är jag inte så lång (ca 175) så går rätt okej att stå på den.
Funderar på relocator men den höjer väl inget utan bara flyttar fram lutningen på styret? Ingen som bor i närheten av boden med en sådan på sin skoter så man får känna innan man lägger ut 2000:-

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
jag har en -08mtx,
på den satt det en styrhöjare som även är justerbar i längsled när jag köpte den. den är jag jävligt nöjd med,
jag har jämfört med svågerns mtx och upplevde direkt att styret på den satt fel. för lågt och för långt bak,

den höjer kanske 2,5" och för mig som är 177 blir det perfekt.

felen jag haft på min de senaste ca:130milen jag ägt den är: framvagnsbussningar, och att ena boggieskenan sprack när ett eftermonterat hjul trillade bort.

Johnsson

Medlem
9 jan 2011
42
0
1
Luleå
Bor i Luleå, så om du vill titta är det bara att säga till. Måste säga en sak om Yamaha var ute förra nyårsdan med en kompis vi skulle köra hem 2 st nya nytros en mtx och en xtx, enda problemet var att det var -38 grader och maskinerna hade stått ute. Det gick lite tungt men efter ett par sekunder så hoppade dom igång, de tycker jag är imponerande.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Rickard:
Nä jag kör inte så extemt men jag använder den helt klart. Led, terräng uppför nerför den funkar till det mesta.
Nerför är enda gången jag känner av att det är framtung.
Utrusning..
Ett par väskor, bukskydd än så länge har lite prylar på hyllan som skall på den och med I bloggen.

Vilken höjning den har är jag fel att fråga eftersom jag är en åkare och väldigt lite tekniskt intresserad, jag vill använda utan att behöva veta :)
Såklart så läser jag ju allt om skotrar och är tokintresserad därav mitt intresse.

Det stora med relocatorn är väl att styret kommer längre fram och om inte mitt ögonmått är åt skogen så blir det några cm högre. Min gissning är att 2k på den förändringen gör stor skillnad, många skriver det med.

SRX-OLSEN:
Vad det eftermonterade hjulet original eller någon kopia?

Johnsson:
Jag har kört några Yamma fyrtakt och är sjukt impad över att de är så säkra oavsett temp ute.
Alla mins vi väl SRX 700 med snörstart i 25minus ;-)

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har åkte över 200mil med min xtx -11, inga stora problem ännu. Har aldrig haft problem med is i tunneln, då har jag åkt väldigt mycket ospårat, dock har jag ej dubbskyddet kvar, det togs bort innan jag hämtade maskinen.
Det enda tråkiga är att min variator rasslar så man tror den skall gå sönder vilken sekund som helst. Skulle betala vad som helst för att få den tyst!
Hur låter era variatorer?

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tar man bort kåpan så låter den, jag tror att du hör rasslet eftersom skotern i övrigt är så tyst.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har fortfarande garanti men är ju besvärligt att frakta skotern till en Yamaha verkstad för en sådan skit grejj.
- Någon som vet om man kan får ut nya värmare å få montera själv när det gäller garanti grejjor?
Jag tror att min nya handtagsvärmare kommer vilken dag som som helst nu, eftersom dom Yamahaåterförsäljare som ligger närmast mig är gudar och jag är en idiot som vågar störa dom så handlar jag hos en "icke-Yamahacenter" återförsäljare som är väldigt serviceminded-30 mil hemifrån...
Det blir lite jobbigt vid reklamationsärenden, men hitills har jag fått chassieförstärkningen som ska monteras på RTX SE och XTX -09 skickad till mig, samt en ny handtagsvärmare.
Såå...som svar på din fråga i korthet: Hos åf som jag handlar hos är det inga problem att få handtagsvärmarna skickade och byta dom själv!

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Det var ju tur. Haha, minns inte senast jag har bytt rem på någon av mina yamahan... Förutom min mountain max men det var pga exet som gjorde midjer på den.
Okej, jag tror du har en mer extrem körning än mig så om du inte har fått sprickor på den än så är det lugnt för min del.
Vad är din utrustad med förutom neddrevning?
Visst är det typ 6 tum plus 2 tums höjning på mtx?
min är väl bara normal rtx så ingen höjning alls. Dock är jag inte så lång (ca 175) så går rätt okej att stå på den.
Funderar på relocator men den höjer väl inget utan bara flyttar fram lutningen på styret? Ingen som bor i närheten av boden med en sådan på sin skoter så man får känna innan man lägger ut 2000:-
När man monterar OFT Relocatorn så höjjer den styret 2-3tum. Jag kapade och moddade om en annan 6" powermadd styr höjjare för att få den lite lägre, visst den gick att köra med original höjd(6") + oft men absolut inte sittandes.

Sen blir ju skillnaden/känslan att köra oerhört mycket bättre tycker jag. Fick den känslan att styret var för nära kroppen när man stod upp.
Att den sen svänger 10% snävare med OFT kit kör inte saken sämre heller.
Jag rekommenderar STARKT ett oft kitt på en nytro om du kör aktivt stående eller där det är trångt!

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Nå hör jag att min skrammlar men inte mer än vad mina vectorer gjorde. Är det svårt att montera relacaptorn? Den sitter väl nedtill under huven så att säga?
Nå kan jag komma till Luleå när det har blivit varmare

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Okej, Har inte kollat så mycket hur det ser ut där.
Men är nog bara och beställa och testa skruva dit. I värsta fall så får det väl åka ut på blocket då:D

Någon som har monterat mesh kit och kan säga om det har hjälpt något?

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
SRX-OLSEN:
Vad det eftermonterade hjulet original eller någon kopia?

det var en bra fråga.. dom satt där när jag köpte släden.
det var det som sitter längst fram i böjen på skenan.

jag var ute på en längre tur när jag från början hörde ett skrammel ljud som jag trodde var is, på väg hem fick jag ett rejält genomslag i främre boggien.
när jag kom hem upptäckte jag att skenan var av:mmph:

förmodligen var skrammlet jag hörde först när hjulet trillade bort, sen blir inte skenan så stark när det var ett hål mitt i böjen...

Firefighter

Medlem
27 jan 2008
44
1
1
Björbo
Sv: Problem med Nytro 11
Har åkte över 200mil med min xtx -11, inga stora problem ännu. Har aldrig haft problem med is i tunneln, då har jag åkt väldigt mycket ospårat, dock har jag ej dubbskyddet kvar, det togs bort innan jag hämtade maskinen.
Det enda tråkiga är att min variator rasslar så man tror den skall gå sönder vilken sekund som helst. Skulle betala vad som helst för att få den tyst!
Hur låter era variatorer?

Har Åkt 200 mil och nog låter variatorn illa.