stator och cdi hjälp?!

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
en fråga till er kunniga!:ciao:
Har en rasad 600sp -01 hemma och i dag köpte jag en 800sp -01, nu till frågan kan jag ta 600:ans tändning, dvs stator,cdi osv till 800:an?? blir det nån effekt förlust?:hmmmm2:

tacksam för svar :cool:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
en fråga till er kunniga!:ciao:
Har en rasad 600sp -01 hemma och i dag köpte jag en 800sp -01, nu till frågan kan jag ta 600:ans tändning, dvs stator,cdi osv till 800:an?? blir det nån effekt förlust?:hmmmm2:

tacksam för svar :cool:
Jag har inte en aning om det passar och inte heller någ koll på deras tändkurovor mot varandra. Men som regel så har dom motorer som har mindre cc vassare tändkurva pga att dom klarar av mer förtänt tack vare mindre dia på förbrännings rummet. Så risk finns att du får för vass kurva och den börjar spika någonstanns i registret!! Men har man lite koll på spikning och bestyckning efter mont så kan du få några kusar extra. Om du inte är van motortrimmare bör den ställas in i bänk efter mont för det kan tänkas att den måste justeras tillbaka i tändningen med förskuten krysskil eller flytt av triggerspole och den kan behövas köras på 98okt

DEtta är en typisk modd jag skulle ge mig in på men jag rekk det inte till andra som vill vara på säkra sidan och inte vill skruva igäl sig.
 

fresken

Välkänd medlem
4 jan 2011
292
0
16
stockholm, Nynäshamn
okej, bra skrivet :) men tänkte vissa kör på med 440 stator å cdi utan att ändra något i kurvan tänkte om de skulle gå å göra så med 600 tändningen den får juh kortare "livs längd" elr vad man ska säga men mkt mer aggressiv maskin? som sagt är ganska ny inom snöskoter men gör de stor skillnad at köra på 95 å 98? för tänkte köra vintern ut med 800 motorn med 600 tändning å 600 pipan om de går dvs :)