APV vajrar

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
kollade upp lite på skotern idag å visade sig att ena apv vajern kan vara enledningen till att den inte gick som den skulle. så nån som har en liggandes till höger sida så skicka pm om du har en över =)

nån som varit med om samma sak att den gått dåligt å inte vill varva över 6500-6800 nån nån port kärvar?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
AVP portarna gör stor skillnad. Hel klart värt att rengöra och hålla dom i gott skick.
Fastnad öppen, går dåligt på låga varv.
Fastand ständ, går dåligt på höga varv.

Ser inte vitsen med att köpa dessa beggat och kanske fungerande...

Beställ från USA om inte Svenska priserna passar.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej nån bra amerikansk sida? 1100 var svenska priset men dumt att bara byta en sida kanske då man ändå heller på.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Ringde själv til Yngvesson maskin i storuman idag, kostade 605 kr + moms för PTO sidan, MAG sidan är nog typ 200 kr dyrare. Bengans hade också för 650 kr men jag föredrar yngvesson då man kan ringa och prata med dem personligen.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej, får kolla mina å smörja dom imorgon annars blir det kanske att beställa nya därifrån då =) tackar för tipset =)

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
okej nån bra amerikansk sida? 1100 var svenska priset men dumt att bara byta en sida kanske då man ändå heller på.
The Outdoor Shop är riktigt snabba och bra. Sista hade jag sakerna på under 10dagar inkl 2 helger.
(68$ / st + moms(tull) + frakt) Ibland slipper man tull.. ODS brukar vara bra på att fylla i fraktsedeln utan att man behöver fråga...

Country cat också bra.

Ringde själv til Yngvesson maskin i storuman idag, kostade 605 kr + moms för PTO sidan, MAG sidan är nog typ 200 kr dyrare. Bengans hade också för 650 kr men jag föredrar yngvesson då man kan ringa och prata med dem personligen.
Kul att det fortfarande finns handlare med service. !!! Stöd sånna så kanske vi slipper alla andra trams handlare som verkar bli fler och fler... suck
Tror inte att det är samma modell på wire som till din maskin.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej tackar =) får ta och kolla upp dessa sidor då samt yngvesson men ska prova smörja upp dom lite om det går å göra rent. men måste kolla hur det ser ut först då jag aldrig skruvat insprutare tidigare =P

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Vill börja med att tacka alla som är så snälla å hjälper mig =)

Var ut nu och tog lös övre delen på apv portarna och det skillde ganska mkt mellan dom två åt. postar en massa bilder men min fråga i saken gäller ju rengöringen som jag ska göra nu.

ska jag köra dom alldeles rena så det bara är metall kvar eller ska det vara som nu något slags smörjmedel där? ena är det ju nått på men den andra är ju nästan helt torr.

samma sak gäller med den övre delen. ska dom också vara helt cleaniska eller ska det vara olja där med?

hur gjorde du då du gjorde ren dina portar och ska jag ta lös mer så jag kan göra rent dere vid portarna med?

sen nu nör vajrarna är helt lösa så går högervajer betydligt tyngre så kommer beställa en ny sån. det är även högersida på skotern som det är torrt och vänster det sär olja eller nått.

Tackar så mkt för hjälpen =)

P1010038.jpgP1010049.jpgP1010050.jpgP1010044.jpgP1010045.jpgP1010055.jpgP1010056.jpg

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fan hur de ser ut , å än verkar du inte ha dragit upp portarna , de är bara att dra upp dom ur cylindrarna nu det är inte här du ska rengöra i 1a hand , man kan misstänka att dom sitter fast ?

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ja jag vet, fattar inte vad tidigare ägare gjort med den.

okej ska jag bara dra upp dom nu? satt fast förut då jag provade dra eller ska jag släppa nått mer?

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
just ja, glömde skriva det. sjusteringen på vajrarna ska dom vara 34mm? läste det någonstans. mellan min vajrar nu(mätta aldrig bara jämförde) så skiljde det kanske 4-5 mm mellan dom.

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Ta tag i "huset" som vajrarna satt fast i och dra rakt ut, då får du med giljotinerna ur själva avgasporten. Dessa kan sitta fast, och jag vet inte hur man gör då riktigt, för jag har aldrig haft det problemet :D Regelbunden putsning är a och o.
Vajrarna skall vara 34,5 mm +-1 mm, men båda vajrarna skall ha samma mått, de får inte skilja någonting.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ja jag fick upp dom förut då jag var ut men jävlar va dom satt asså. fick ta bort y-röret å ta en mejsel å skrapa bort det grövsta lagret längst ner på dom. sen ruck ja å juckade upp dom =) så blir till att rengöra dom imorgon =) ja rätt håll ska inte va nått problem men måste dom sitta på samma sida?

men ska jag även gära rent "loppet" ner i cylindrarna där giljotinerna åker upp å ner? var rätt mkt olja där.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sidan spelar ingen roll , däremot ska dom sitta rätt väg , den spetsiga delen av fasningen ska vara framåt . du kan ochså känna i avgasporttens tak att det blir jämt i taket då den är i övre läget .... det ska även vara rent i cylindren , använd ngt hårt men som inte repar aluminuim . en brakekleen indränkt trasa på en mejsen funkar ochså

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Kul att det fortfarande finns handlare med service. !!! Stöd sånna så kanske vi slipper alla andra trams handlare som verkar bli fler och fler... suck
Tror inte att det är samma modell på wire som till din maskin.
Håller med, ringde Yngvesson vid 11-tiden i måndags, dem svarade direkt, trevligt bemötande och han kunde direkt säga om det fanns i lager eller ej. 26h senare hade jag vajern hemma.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
okej blir rengöring till vecka då jag komemr hem igen då jag åker imorgn. kommer singa till yngvessons jag med då jag inte okrar hålla på i från usa eller min egna A C återförsäljare då det inte ä rså jätte bra motagande där.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja jäklar hur det såg ut.
Dessa ska rengöras vid service var 150mil då blir det inte så här.
Struntar man i det så är det inte skoterns fel att det jäklas eller att den går dåligt.

Lycka till med meckningen, blir bra det där om du får ren dom.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ja skiter sitter rätt hårt men ska fixa break clean på måndag då det var slut hema =/ skulle ju behövafrächas upp rätt regält men det blir det nog inte nu tyvär =/ vill få den att gå riktigt nu först så man kan sälja den eller behålla den då den går bra =)

men nu då, angående kolvarna. om det skulle bli ett sjukt litet hack i dom men det känns då man drar med nageln på dom, kommer dom sabba hela cylindern eller går det ändå? råkade ju bli en liten liten grop, går det att slipa ner men sandpappaer sjukt fint lite eller är det bara ta ur kolvarna? är på sidan på mitten typ.

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ringde upp till yngvessons masking idag och dom ska ha ett stor beröm. fick snacka med Micke ttror jag han hette och han visste vad det var det va jag skulle ha och den fanns hemma tillochmed så han skickade den på ett vrev på posten så jag slapp frakt å i med fakturan bara. Riktigt bra servis och det berömde jag dom för med i telefonen =)

så nu är det bara vänta tills måndag tisadg å sen skriva ihop allt =)

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ja skiter sitter rätt hårt men ska fixa break clean på måndag då det var slut hema =/ skulle ju behövafrächas upp rätt regält men det blir det nog inte nu tyvär =/ vill få den att gå riktigt nu först så man kan sälja den eller behålla den då den går bra =)

men nu då, angående kolvarna. om det skulle bli ett sjukt litet hack i dom men det känns då man drar med nageln på dom, kommer dom sabba hela cylindern eller går det ändå? råkade ju bli en liten liten grop, går det att slipa ner men sandpappaer sjukt fint lite eller är det bara ta ur kolvarna? är på sidan på mitten typ.
Svårt att bedöma bara med hjälp av text men det låter verkligen inte allvarligt. Ingen kolv är ju 100 % slät efter användning ändå.