Får inte lös diamond driven

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Ska ta lös diamond driven för att se över den och byta lagerna. Men lådan sitter som berget fast i splinesen mot drivaxeln!

Jag tagit lös alla muttrar som växellådan sitter med. Bulten som sitter inuti drivaxeln har jag lossat ett par varv och bankat ordentligt på för att jag ska få lös växellådan. Det känns nu som att jag riskerar att banka sönder gängen på bulten eller något annat om jag fortsätter.

Vad ska jag ta mig till? Banka hårdare? Köra och hoppas på att lådan håller under resten av tiden i min ägo? Kapa av drivaxeln? Kanske bara öppna locket till lådan för att se om allt verkar fräscht innan jag fortsätter? (Hmm, det sistnämnda låter faktiskt klokast...)

Har ni varit med om något liknande och har ni något tips?

Skotern är en crossfire 8 -07.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Bara att släppa loss bulten helt så skall det lossna, på med rostoff eller annat där drivaxeln sitter i DDn, kan vara så enkelt som rost som håller den där. Jag gjorde allting förutom att släppa mattspänningen, men fick göra det till sist då det trängde förjävla mycket.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Att banka på bulten inuti drivaxeln när den är utgängad två-tre varv borde iväl ha mest effekt?

Jag har haft rostolja (wd-40) inuti drivaxeln i två dygn. Jag tippade skotern en aning och fyllde på med olja inuti axeln.
Jag har också bänt med mejseln mellan lådan och chassit. Lådan flexar då en aning men lossnar ej. Törs inte bända på det sättet allt för mycket.
Jag har också fyllt kokhett vatten inuti drivaxeln samtidigt som jag har bankat på bulten i hopp om att värmen ska få det att släppa.

Hur som helst har jag nu tagit lös locket på lådan med lådan kvar i skotern. Det går ju att byta de flesta lager på detta vis. Men lagret på utgående axeln kommer jag inte åt. :sad2:

Jag hittade små flisor i mässing-material längst ned i lådan. Vad kan dessa komma från?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Är det annars säkert att det är bara bulten som håller den? Kom att tänka på nu att i verkstadshandboken för 2006 modellerna finns det åt vissa en låsning invid DDn som man vrider och på så sätt låser fast drivaxeln. Men på min släppte det ju utan problem, kan inte förstå varför det gör på detta sätt för dig.
Ända stället jag kan komma på var något mässingsliknande kan vara är i soldrevet, kolla där. Det har 5 små drev i sig.