Senaste material av asker

  1. asker

    36" framvagn till freeride 2014 frågor

    G2/G3 framvagn passar inte på G4/G5, vet dock inte hur mycket som skiljer om det är enkelt att bygga om, men säkert svårt då ingen, inte änns brp vet hur framvagnen ska vara då det är massa olika spindlar och olika varje år typ.
  2. asker

    Etec

    Beror väll lite på hur man förvarar skotern under sommaren står den ute under bar himmel på en åker så är det nog helt klart en fördel att fylla skiten med olja, även om man kanske släcker nått stift när det är dags att köra igen. Men har man bra förvaring inomhus så är det overkill.
  3. asker

    PRO RMK 850 går varm . Vattenpump?

    Lär nog stämma att det går nästan snabbare ett plocka ur hela motorn för att byta stiften. Är inte mycket som skiljer G4 och G5 mer än plasten.
  4. asker

    PRO RMK 850 går varm . Vattenpump?

    Finns det änns någon som gått mer än 600mil på samma motor? :p:p:p Inget jag hört om att det ska vara något problem med drevet. Däremot har man sett någon 800 med halvskuret mittendrev, men då lär det vara oljebrist och relativt höga mil, blir det oljebrist på plastdrevet så går det säkert rätt...
  5. asker

    PRO RMK 850 går varm . Vattenpump?

    Det som är bra är att det bara tar 30minuter att lyfta ur motorn, i jämförelse så tar det 15 minuter för en auktoriserad verkstad som har alla saker framme att byta stift i en brp G5 :D Bra att få ur allt spån också så den inte hamnar i nya drevet.
  6. asker

    Ännu en tråd om att korta en Pro rmk till 146"

    Är en klar fördel att förvärma området man ska svetsa till ca 200grader, går snabbare och lättare att svetsa (behöver inte värma lika länge med svetsen) svetsar jag motorblock brukar jag värma hela i ugn till ca 200grader innan svets. Värme åldring brukar jag köra ca 180-200grader i 8-10...
  7. asker

    Ännu en tråd om att korta en Pro rmk till 146"

    Får väll ta och svara här då man var först med detta och byggt många kortade maskiner. På en 146 så gör inte khaos och pro-rmk egenskaperna lika stor inverkan, som på de längre. Så vill du halla det budget så låt skenorna vara som pro-rmk. Switchback 144 skenorna är en helt annan boggie. Har...
  8. asker

    Blyfri 95 eller 98?

    Japp sedan 1995, svårare att hittad blyad bensin idag, är nog bara 100LL som finns hyfsat tillgängligt.
  9. asker

    Blyfri 95 eller 98?

    98 oktan är skonsammare för motorn, så det är bara att tanka.
  10. asker

    BRP Service

    Men vad hade man innan då? Jo TRA 😂😂😂
  11. asker

    Bensinsnål äldre skoter?

    Skulle nog också hålla med om att maskiner med rotax slidmatade 494 är nog det bränslesnålaste från den tiden, och ligger i rätt prisklass. Finns rätt många olika konfigurationer av denna motor, med och utan rave portar och olika trimningsgrad. Men jag tycker det viktigaste när man köper en...
  12. asker

    BRP Service

    Nu läste jag lite snabbt och svarade inte helt rätt, det var viktarmsbussningarna som var sopslut på shreddern efter 100mil, men det beror nog på en väldigt dålig variatorfix lösning från brp och bara bulta på mer skrot så det blir totalt snedbelastade bussningar. Men är inte jätte impad av...
  13. asker

    BRP Service

    De byts väll på garantin vid första service då dom är slut :)
  14. asker

    Luftkylning/kylfläkt till smala Ski-doo G4-chassiet?

    Kan inte se att det ska göra någon större skillnad, är ju inte många deciliter i kylare som fläkten skulle kyla av.
  15. asker

    800,850 eller 9R?

    En 146 duger absolut, du kommer ha roligast i ditt kompisgäng, kör mest bara i jorm och det finns inga dagar eller ställen en 146 inte duger till. En 9r är ju helt färdig från fabrik så köp en sån om du har möjlighet, det enda jag kan tycka man kan byta är mattan för att få den lite mer rolig...