Älska fyrtakt

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Har kört ca 10 mil nu och maskinen känns otroligt bra.
Har ca halv tank kvar enligt mätaren men hur rätt den visar vet man ju inte så man får det slutgiltiga svaret på soppa förbrukningen då jag tankar nästa gång.

Man har ju inte gasat på för fullt ordentligt ännu endast några korta 2-3 sek med fullgas men jag tycker den skjuter på otroligt bra då man får greppet :D

Det enda som man förmodligen måste se över är smörjningen av slidesen, om man kommer att köra mycket led körning för mountain maskinerna är ju som sagt gjorda för 95% lössnö körning.
Den gamla MM700 som jag hade upplevde jag inte lika känslig på slidesen men det finns ju en del saker som är olika.

1. Det är ju inte hål överallt på mattan så det kan ju inte komma in smörjande snö lika lätt samt att då har man inte plåtskoningar hela vägen heller samt att dom hål som nu finns i denna matta är inte lika stora som dom va på dom äldre mattorna.

2. Det är ju så få hjul i denna boggi så det blir ju mera slitage och tryck på slidesen.


Min tänkta åtgärdsplan för detta.

1. Byta slides till grafitslides som innehåller små bitar av grafit. det ser ut ungefär som blyerts bitar i slidesen men dom smörjer otroligt bra. (Most bang for the buck :) )

2. Ta upp dom hål som inte är gjort och ev plåtsko dom så dom ska glida lättare mot slidesen.

3. Om ovan inte blir bra får man köpa sig en extra hjulsats så man får in lite mera som rullar lätt ;) .
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yups, precis mitt i där hålet borde vara.
Jag var och inhandlade 40 st vagnsbultar, M8x20 + karosseribricka + låsmutter från lokala järnaffären till ett pris på 100 :-

Så nu skall man borra lite i mattan och dra dit lite vagnsbultar. :)
Om bultarna inte nyper nåt ordenligt så får man nog köpa större karosseribrickor som går utanför 'fyrkanten' som sitter under skallen på bulten. Då nyper bulten åt ca 2 mm extra.

Jag har skruvat dit en bult och det ser finfint ut, behövs nog inga större brickor.

Btw, läste att man fick ca 10km/h mer i topphastighet med denna patch (nån som testat på www.rx1.info)...
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Mikael_N skrev:
Yups, precis mitt i där hålet borde vara.
Jag var och inhandlade 40 st vagnsbultar, M8x20 + karosseribricka + låsmutter från lokala järnaffären till ett pris på 100 :-

Så nu skall man borra lite i mattan och dra dit lite vagnsbultar. :)
Om bultarna inte nyper nåt ordenligt så får man nog köpa större karosseribrickor som går utanför 'fyrkanten' som sitter under skallen på bulten. Då nyper bulten åt ca 2 mm extra.

Jag har skruvat dit en bult och det ser finfint ut, behövs nog inga större brickor.

Btw, läste att man fick ca 10km/h mer i topphastighet med denna patch (nån som testat på www.rx1.info)...
Denna tråd på rx1.info http://www.rx1.info/viewtopic.php?t=9184&highlight=hyfax

Jag tycker ju helt klart att det är värt att prova för blir det inte bra kan man ju alltid fixa hålen mm sen.

Frågan är ju om skallen på en M8 vagnsbult är tillräckligt stor för att det skall fungera på ett bra sätt ..

Finns det någon återförsäljare av SLP:s produkter i sverige ?
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
min har gått nu 62mil, aldrig brännt slides, har x-tra hjulkittet på den, har kört på is de första 12milen med kanske 2cm stenhård snö..., hjulen funkar bra! väl värt!:)



jag skulle aldrig borra hål i attan så länge de e garanti på den, kan juh hända massa tråkiga saker med de här mattorna sägs det... kusin har bytt 2 på rx1:an...:mad:
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
yel_low skrev:
min har gått nu 62mil, aldrig brännt slides, har x-tra hjulkittet på den, har kört på is de första 12milen med kanske 2cm stenhård snö..., hjulen funkar bra! väl värt!:)



jag skulle aldrig borra hål i attan så länge de e garanti på den, kan juh hända massa tråkiga saker med de här mattorna sägs det... kusin har bytt 2 på rx1:an...:mad:
Jasså inte bränt slides ?

Men enligt dig själv i tråden ang extrahjul så är dom slut i a f på 62 mil .. och du har inte märkt nån lukt ? tja nog luktar det som att dom har brunnit ned lite för fort i a f :)

På min förra skoter en 700MM körde jag över 450mil och slidesen var väl inte helt slut ändå men väl inkörda ;) . Dom brännde nån stackars gång lite.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
:) jag har aldrig kännt att de luktat eller att de gått tungt men d e ejuh gott om vrid i 4t, jo ja svarade i den här tråden innan ja hissat min för att spänna mattan å såg slidesen... :rolleyes:
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
vagnsbults patchen

Jag har nu monterat dom rostfria vagnsbulten i mattan nu. Jag monterade dit dom i ett zick zack mönster innanför de outskurna fönstrena för att dom skall nöta på större del av slidesen.
Har sedan kört ca 10 mil med mycket bra resultat. Maskinen går mycket lättare samt det har inte varit några slides brännings tendenser alls under dessa första 10 mil även fast spårena har varit om vartannat rätt hårda med minimalt med smörjande snö.

Efter ha kört 10 mil så är det knappt synbart på bultskallarna att det har nötit alls på dem, dom ser ut som nya fortfarande samt slidesen är då fortfarande plant slitna för man kan ju befara att det skulle nöta mycket på mitten som en rand.

Jag hade funderat på sätta dit fler boggie hjul men jag vet inte om det är nödvändigt nu då detta verkar fungera riktigt bra.

Jag får väl återkomma senare med rapport hur det fungerar efter ha kört 50-100 mil till.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har kört 30-40 mil med vagnsbultpatchen och det syns fortfarande knappt nåt på bultskallarna. Samt att maskinen går jättelätt, man knuffar den hur lätt som helst för hand på hårt underlag. Bultfixen funkar bra i högre hastigheter också, om man nu räknar 170 km/h (160 enligt GPS) som högre hastighet. Har inte testat nypa in tummen mer...
 

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
vagnsbultar

sätter man bultarna imattan där slidsen ska gå eller????

jag vill också ha en vector *snyft*
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Måste nog förgripa mej på en 4taktare till nästa år efter all denna läsning om era maskiner
så nu är det bara att börja hjärntvätta The government så man kan kränga en Venture TF.:D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ledracern: Jag satte mina bultar mitt i där normalt 'hålet' i mattan är. Jag körde med M8x25 + karosseribricka + lockingmutter. Kostnad: 100:-

jammen600: Du blir inte missnöjd om du skaffar dig en 4dunkare. Jag var skeptisk till max då jag bytte bort min Viper förra vintern och skaffade Warriorm, helt oplanerat typ impulsköp på en jäkla massa tusen :eek:, hade ångest och kunde knappt sova. Tänkte att man nu bytt ner sig till ett tung-as till skoter. Visst, den är tyngre än Vipern men jäklar vicken maskin. Jag har farit fram där jag annars hade fått hämta Vipern med en Kauto-kran, den slutar aldrig att öka i hastighet (Skoterledens test av maxhastighet stämmer INTE på min maskin iaf)... och sen ljudet... och slippa 2röks lukten:D
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Heol skrev:
Hur tog ni hål i mattan?

Borra eller värma?

Vilket är att föredra?

/ H
Med en dubb borr .. den ser ut som en hålpipa men man borrar med den tills man fått upp sådan friktion mot gummi att det smälter så man liksom bränner sig igenom. fungerar mycket bra ..
Man kan ta en vanlig hålpipa på 8mm och göra samma sak.

Körde igår på stenhårda leder och det var inte ens tendens att det ville bränna slides nu.
Däremot så ökar mattljudet något men vinsten i friktion är så mycket så det marginellt högre mattljudet spelar ingen större roll.