Ännu en stor släpvagn på vägarna

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Hej!
Vet om en husvagn där "taket är på väg in" i vagnen, jag får vagnen om jag fraktar bort den :)

Därav blev jag lite intresserad av att bygga ett skotersläp, husvagnen är en 590 längd med boggie, är detta ett bra utgångsobjekt tror du?

Vad är det som krävs för att regga om den? Är det bara att riva allt, staga upp lite och slänga på en skiva?
Låter otroligt lätt när jag skriver det ;) Något man bör tänka på förrutom att bromsar och lyse ska fungera?

Har tillgång till en komplett verkstad och har svetskunskap mm.

mvh
Jimmie

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hej!
Vet om en husvagn där "taket är på väg in" i vagnen, jag får vagnen om jag fraktar bort den :)

Därav blev jag lite intresserad av att bygga ett skotersläp, husvagnen är en 590 längd med boggie, är detta ett bra utgångsobjekt tror du?

Vad är det som krävs för att regga om den? Är det bara att riva allt, staga upp lite och slänga på en skiva?
Låter otroligt lätt när jag skriver det ;) Något man bör tänka på förrutom att bromsar och lyse ska fungera?

Har tillgång till en komplett verkstad och har svetskunskap mm.

mvh
Jimmie
Sätt igång bara! Vad är det för totalvikt på husvagn?

Jag lyfte helt enkelt av huset, byggde en ram, skruvade fast den i underredet, målade ramen och skruvade på skivor och lampor.

Enda synpunkten jag fick på reg.bes var att trianglarna och bakljusen satt för lågt, 35cm är gränsen och mina satt på 31,5cm.. 3,5cm som kostade 500 spänn extra.

Nikkeehh

Medlem
22 sept 2011
44
0
1
Luleå
Byggde själv ett släp av en husvagn för 2 år sen. Blev en med boggie vagn. Kan säga att de är de skönaste släp jag dragit!

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja jag har sedan länge bestämt mig för att om det dyker upp en husvagn med boggie så säljer jag den här och bygger en ny.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Finns det några bra lösningar på lastramper? Vill ha det så litet och smidigt som möjligt.
Har sett nån lösning med långa plåtlådor under flaket där man förvarar ramperna under transport. Du har ju gott om plats under din ;)

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har funderat på ett par stödben till jättevagnen istället för ramp. Vinkeln blir så pass flack med ett 6m flak att det räcker med att tippa upp den för att kunna köra upp ledigt.

Är nyfiken på stagningen under, vi fick göra en mastodontkonstruktion under för att våga lita på ingenjörskunskaperna. Fjädrar inte ditt flak något?

Att plasta plyfa är ingen höjdare alls. Vi täckte flaket med ett lager epoxy, som gick att lyfta av som stora kakor efter en tur med styrstålen. Alternativet är grafitplast, men med hutlösa priser.

Här kommer en bildskörd..

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har sett nån lösning med långa plåtlådor under flaket där man förvarar ramperna under transport. Du har ju gott om plats under din ;)
Har tänkt på det, och den formen av förvaring kommer användas - Har sneglat på dom där gula glasfiberarmmerade alurören som säljs - men jag vet inte av vem?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har funderat på ett par stödben till jättevagnen istället för ramp. Vinkeln blir så pass flack med ett 6m flak att det räcker med att tippa upp den för att kunna köra upp ledigt.

Är nyfiken på stagningen under, vi fick göra en mastodontkonstruktion under för att våga lita på ingenjörskunskaperna. Fjädrar inte ditt flak något?

Att plasta plyfa är ingen höjdare alls. Vi täckte flaket med ett lager epoxy, som gick att lyfta av som stora kakor efter en tur med styrstålen. Alternativet är grafitplast, men med hutlösa priser.

Stödben står också på min tillverkninslista!
Men behöver även ramp då belysningsrampen är fast under, beundrar din belysningsramp - smart. Men inget får ju sticka ut bakåt och det är jag rädd för att det kan komma att göra på min vagn.

Angående stagningen, ringde sbp flera gånger och fick en del otydliga svar, nästintill odugliga.
- Det var nämligen ett rejält svaj på vagn.
Så jag stod i valet och kvalet om jag skulle chansa, men bokade reg.bes. Köpte 12 meter stål och brände ihop en, med inspiration från din vagn, stagning under.
- även den fick beröm för rejäl konstruktion.

Ställde frågan hos bes.gubben, han sa att det kan komma att behövas en bärighetsberäkning på konstruktionen om den är tveksam, dvs. Svajig.
Och det vill man ju slippa, så nog är det värt att staga, endera över eller under.

Okej, blir ingen beläggning på flaket hör jag ju.
Har du ingenting på nu?
Finns ju dom hära superglides, men dom kostar ju också en del, för korta bitar.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu finns det endast rester av epoxyn kvar. Stagning blev på både ovan och undersida för vår del (och en hel del beröm från besiktningsmannen), då det är en rejäl brytning med 600+600kg vid vardera sida axeln med full last. Funderar fortfarande på lösningar för att skona plyforna... Tipp med hjälp av stödben skall det bli iallafall! Största skillnaden är 45cm i bredd mellan våra vagnar, annars är det nog ett vinnande koncept med den här konstruktionen.