Äntligen fyrtakt?

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Äntligen verkar Ski-Doo ha fattat att Rotax måste skrotas och satsar på moderna fyrtaktare i framtiden. Jag kan inte tolka det här på annat sätt. Så det blir kanske att man kan återvända till Ski-Doo en vacker dag ftersom jag lessnade på rök, lukt och soppaslukande skotrar och bytte till Yamaha för 2 år sen. Jag ääälskar tysta, rena, luktfria och supersnåla fyrtaktare. Heja Ski-Doo!?


Citerar pressmeddelande:
Bombardier Recreational Products – BRP - (som bl a tillverkar och marknadsför Ski-Doo, Lynx, Evinrude E-Tec, Bombardier ATV) har ingått ett avtal med PETRONAS, som tillsammans ska designa, utveckla och marknadsföra en ny familj av högpresterande motorer (high performance engine family) i Österrike med start november 2005.

Petronas är en av världens största gas- och oljeföretag som har gett sig in på motormarknaden med utvecklingen av motorerna E01, motorcykelmotorn GP1, FP1, Malaysias första "superbike" och K200 för Go Carts.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inte standard, men jag menar de som kör med sina supercooola slutburkar som inte gör något annat än att låta högt och irritera omgivningen så att skoterförbudarna får mer vatten på kvarnen, fast de som kör dem tycker att de är hur häftiga som helst....

Antagligen med tanken, min låter högre än din, alltså går min rysligt mycket fortare...:rolleyes:

Geez...
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
F7 Racing skrev:
Även om fyrtaktaren har sina fördelar så finns de inget som slår ljudet från twinpipes..
jo en sak. att vi kanske får behålla våran frikörning i den utsträckning den är nu. eftersom att mordärna 4 taktskotrar inte lever om inte luktar och är ohödjeligt mkt miljövänligare än en gammal 2 taktare.
 

F7 Racing

Medlem
24 okt 2005
18
0
1
Barsele
Haha... Ja, men tro inte 4taktaren bromsar alla lagar i detta rike, sthlmarna kommer inte visa ngn nåd om vi kör tysta 4taktare... och skidåkarna o alla friluftsvänliga samer riskerar ju fortfarande att bli överkörda av en 4taktare likaväl som en 2taktare! =)


Så gasa tills de rasa! :D
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
...äääh, ursäkta och hallå. Symaskin!?!?!? Du menar väl inte en Yamaha fyrtaktare, hoppas jag?
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Två taktare!

Det ska va 2- taktare kvar! Det är ju de som e lite av tjusningen att man luktar 2-takts doft efter man har varit ute och kört!! Så jag tycker att två taktare ska få leva vidare dessutom börjar dom ju på va riktigt miljövänliga se bara på rotax 600 sdi och 800 powertek klarar faktiskt normerna för epa lagen i Usa..


Så tycker iaf jag!

//Jonas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Srv_540 skrev:
Det ska va 2- taktare kvar! Det är ju de som e lite av tjusningen att man luktar 2-takts doft efter man har varit ute och kört!! Så jag tycker att två taktare ska få leva vidare dessutom börjar dom ju på va riktigt miljövänliga se bara på rotax 600 sdi och 800 powertek klarar faktiskt normerna för epa lagen i Usa..


Så tycker iaf jag!

//Jonas
Jo, de klarar kraven, men endast pga att kraven för en 2T är lägre än för en 4T. Bränner man olja så smutsar man ner, och med det i åtanke så går det inte att få en 2T ren.
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Två taktare!

Mikael_N skrev:
Jo, de klarar kraven, men endast pga att kraven för en 2T är lägre än för en 4T. Bränner man olja så smutsar man ner, och med det i åtanke så går det inte att få en 2T ren.


Nä det håller jag med om en 2T kommer alltid att vara smutsigare än en 4T men om man ska tänka på det hela så är det ju bara en ytterst liten del som skotrarna smutsar ned... Men jag tycker ändå att 2T må va smutsig men en jävligt rolig maskin! har iofs bara prov kört en 4T men jag tyckte att det var ingen skoter den hade ingen doft, inget ljud och det tycker jag inte är en skoter...Okej ja må väll va dum då men jag vill att 2T ska leva vidare!



//Jonas
 

F7 Racing

Medlem
24 okt 2005
18
0
1
Barsele
Mikael_N skrev:
Jo, de klarar kraven, men endast pga att kraven för en 2T är lägre än för en 4T. Bränner man olja så smutsar man ner, och med det i åtanke så går det inte att få en 2T ren.

så en 4t är ren? konstigt då att dagens problem med utsläpp fortfarande finns kvar då.. för alla bilar är ju 4t.... hmmm...!

Skotrar och 2T har inte den avgörande delen i alla naturproblem.. problemet är bränslet vi kör på..

Jag tror att 4takt kommer dominera marknaden inom tid.. men låt dom som föredrar 2T köra sina skotrar utan att behöva höra vilka natur förstörare dom är... En 4T är ju betydligt dyrare och för att köra igen skillnaden i pris mellan en Rx1 Apex och en Lynx RC 800 powertek får du köra omöjligt många mil... för skillnaden i liter/mil är inte så hög, min F7 drog 1,5 milen och en RS rage 0.9 en påsk dag.. ganska strongt gjort av båda maskinerna!
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
2-T kommer att försvinna. Är bara att utvekligen inom skoter branchen inte går så fort. Kolla på Cross, MotoGP och båtmotorer så ser man ju vad som har hänt. Jag ser bara fördelar med 4takt. Ljudet är grymt. Du slipper racklet. Du slipper att vara på macken allt för mycket.... Testa för 4T så lovar jag att ni är fast. Och då menar jag inte att prova är 500m utan testa en 4T över några helger så är ni fast..
 

RV-raptor

Medlem
10 aug 2004
10
0
1
ÄLVSBYN
Srv_540 skrev:
Nä det håller jag med om en 2T kommer alltid att vara smutsigare än en 4T men om man ska tänka på det hela så är det ju bara en ytterst liten del som skotrarna smutsar ned... Men jag tycker ändå att 2T må va smutsig men en jävligt rolig maskin! har iofs bara prov kört en 4T men jag tyckte att det var ingen skoter den hade ingen doft, inget ljud och det tycker jag inte är en skoter...Okej ja må väll va dum då men jag vill att 2T ska leva vidare!



//Jonas
Ni verkar ha missat Jonsson/Evinrudes E-tech 2-t som är renare än 4-t och fått nån slag utmärkelse i Amerika,eller är det så att 4-t fantasterna ignorerar/förtränger? Har läst detta på ett flertal "sidor". Mins dock inte var,men bör finnas att läsa om det på Jonsson/Evinrudes hemsida som numera ingår i BRP.
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
RV-raptor skrev:
Ni verkar ha missat Jonsson/Evinrudes E-tech 2-t som är renare än 4-t och fått nån slag utmärkelse i Amerika,eller är det så att 4-t fantasterna ignorerar/förtränger? Har läst detta på ett flertal "sidor". Mins dock inte var,men bör finnas att läsa om det på Jonsson/Evinrudes hemsida som numera ingår i BRP.
http://www.brp.com/en/Innovation/Technology/Evinrude.E-TEC.htm
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Jag hoppas att det kommer vettiga 4-taktare som är intressanta. Det är bara att jämföra med MC. Inte för att jag är spec insatt, men det finns sådana som låter som en symaskin när man startar dom och när dom kör enligt hastighetsbegränsningarna. Men när dom väl vill ha snabba hästkrafter så finns det alldeles tillräckligt. Då låter dom som om symaskinen är vråltrimmad! :)

Tänk va härligt det skulle vara med skotrar som hade samma egenskaper som MC. Tysta, kompakta, ej illaluktande, bensinsnåla, men ack så jä***skt att köra med!

Det finns dom som kör med "pipor" (effektljuddämpare) till bilar idag, så jag ser inget problem med att dom som vill ha välljudande skotrar kan köpa till dessa och kräma ur ytterligare några fler hk. Men jag hoppas på tysta skotrar som standard-utförande.
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Rotax nuvarande 4-taktare låter ju som en MC. Lite som en Harley!! Grymt härligt ljud... soppasnål(are) är den ju också....luktar int så mycke. De finns ju inget att förbättra :rolleyes:


Nä, men seriöst så ska de bli intressant å se om de blir 4-takt även på Ski-doo's sportmaskiner.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Ja, allvarligt talat handlar ju allt om skoterns framtid trots allt. Eftersom det finns en hel del skoterhatare här i landet (...varav vissa inte ens har sett nån skoter i verkligheten...) är varje steg mot en bättre miljö ett stort plus för skoterns överlevnad.

Vad jag önskar mig i julklapp? En halvmeter snö och inget annat!
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Nä hovva, det är ju ju självklart att en skoter ska vara 2t, så enkelt det kan bli och helt klart fungerande!