Det är väl egentligen mest konservatism som gör att skoterbranschen håller fast vid tvåtaktare. Om man tittar på de priser som man kan ta ut för fyrtaktsskotrar (och ändå få dem sålda!) så visar ju det att efterfrågan finns! Men jag skulle tro att tvåtaktarna kommer att hänga kvar till den dag då det kommer avgasreningskrav för skotrar i USA...eller om bensinpriset fördubblas där borta.
Om man jämför med bilbranschen så kom ju dödsstöten för tvåtaktsmotorer i västeuropa 1971, då ECE-länderna införde sina första avgaskrav. En fyrtaktsmotor behövde nästan inga åtgärder alls för att klara de kraven men de tvåtaktare som fortfarande fanns (DKW/Auto Union t ex) hade inte en chans att klara kolväteutsläppen.
Man kan iofs också tänka sig andra utvecklingsspår, t ex tvåtaktsmotorer med direktinsprutning eller pulsatorsystem, för att få ner bränsleförbrukning och kolväteutsläpp.