rydde skrev:Tror 2-taktarna kommer att leva kvar. Det fina med dom är just att dom är så enkla i sin konstruktion. Vem vill stå ute i -30 och börja felsöka en 4-taktare som vägrar starta? Tacka vetja 2-takt då! Oftast räcker det ju med att kolla stift, gnista och och snart är man igång! Enkla att meka i också! Usch för ventiler och sånt kraffs! Näe, snöskotern är en maskin som är utsatt för så extrema förhållanden (väder och fysiska påfrestningar) så 2-taktaren är helt enkelt mer lämpad. Och som det verkar så är ju modern 2-taktsteknik både bränslesnål och miljövänlig.
Enkla!?! Jo, kanske om du pratar om en gammal Sachs-motor i en Sno-Tric eller liknande, men ställ dig du i -30 och felsök en SDI-motor så får du se hur lätt det är.rydde skrev:Tror 2-taktarna kommer att leva kvar. Det fina med dom är just att dom är så enkla i sin konstruktion. Vem vill stå ute i -30 och börja felsöka en 4-taktare som vägrar starta? Tacka vetja 2-takt då! Oftast räcker det ju med att kolla stift, gnista och och snart är man igång! Enkla att meka i också! Usch för ventiler och sånt kraffs! Näe, snöskotern är en maskin som är utsatt för så extrema förhållanden (väder och fysiska påfrestningar) så 2-taktaren är helt enkelt mer lämpad. Och som det verkar så är ju modern 2-taktsteknik både bränslesnål och miljövänlig.
RX1 och liknande skotarar relativt nya modeller så driftsäkerheten är ju bara spekulation än så länge. Ni borde jämföra med endurohojjar istället för personbilar, men om ni envisas...DIRAVI skrev:Det låter ju besynnerligt, men hur ofta ser du folk stå och kolla stiften på sina nya bilar när det är minus trettio ute?
Min gammelbil vägrar inte att starta för att det är minus trettio, och jag känner inte många som överhuvudtaget vet hur ventilerna ser ut på den bil de kör, några tusen mil per år.
rydde skrev:RX1 och liknande skotarar relativt nya modeller så driftsäkerheten är ju bara spekulation än så länge. Ni borde jämföra med endurohojjar istället för personbilar, men om ni envisas...
-De flesta som kör bil i norr har motorvärmare.
-De flesta bilmotorer har mycket lägre HK uttag per kubik (=driftsäkerhet).
-De flesta bilar utsätts inte för knöliga skoterleder
-De flesta personbilar är dåliga att hoppa med.
-De flesta bilar är tunga att bryta i lössnö