Är dessa pulkor så dåliga som det sägs

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Köper du en pulka för 25000:- så kan du lätt efter 5år sälja den för 20000:- köper du en skoter för 160000:- så efter 1år får du 130000:- så varför ska man inte lägga ut 25000:- på en pulka som ligger kvar i rätt bra kurs i flera år.??
Men om man ska sälja pulkan så finns det ju ingen anledning att köpa den.

Detta handlar inte om att folk har råd eller inte, alla prioriterar olika och har olika förutsättningar. Trådskaparen kanske tycker mest om båtar eller motorcyklar men vill köpa en pulka så han får med familjen ut vintertid och har satt en gräns på 15000 kr, en rätt enkel och bra fråga har vi märkt.

Om någon tittar på bil för 300 000 så tipsar man ju inte om en för dubbla pengen, eller?

Det snackas alltid om att billiga saker är skit, titta på båtsidan. Bavaria har klassats som skitbåtar men säljer tusentals båtar/ år, funkar dom? Ja för en vanliga användare som inte skall pressa allt till det yttersta hela tiden, med all säkerhet gäller det även dessa pulkor.

Själv drar jag en Bränna Comfort, vad du tycker om den vet jag inte men hel är den och skön är den.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tråden handlar om vad man kan köpa för pulka om man har max 15000 som budget...

Min rekommendation baserat på egen erfarenhet är att inte köpa kinapulkan, utan att försöka hitta en begagnad märkespulka för dom pengarna.
Exakt, en välhållen och försiktigt använd Nila går att hitta för bra pengar och att t ex köpa ett nytt originalkapell samt offra lite vax kan göra det till en bra affär totalt sett

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
En beg Nila kan klart vara ett alternativ men dessa brukar ligga högt i pris. Måste man köpa till nytt kapell kan man inte ge mer än ca 11000 för den, gissar att kapellet ligger på 4000 och det kan vara tajt på 15000.

Hur som helst jag hade satsat på en Bränna istället, kraftiga, hållbara, sköna och nya!

Då hoppas vi på snö i helgen då...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Då är dessa pulkor inte som Bränna mao. Dock skall man inte förkasta något bara för att det inte heter Nila utan man bör själv inspektera dessa pulkor i verkligheten och göra en egen bedömning. Att Nila är dyra beror inte enbart på kvalitet utan på vinst marginal också. Titta inom alla andra områden, finns alltid billigare märken som är tillverkade av dyrare "märkesfirmor" men som går under andra namn, håller hur bra som helst utan att riskera sina nära och kära men det är ju med dessa argument som man säljer en dyrare produkt. Vidhåller fortfarande att jag skulle vilja höra från någon som har en sådan pulka hur han/hon upplever den kvalitets och funktionsmässigt och sedan passa på att fråga hur resan dom gjorde till varmare breddgrader för mellanskillnaden var :blink1:
Kör du citroën?

Och ang. alla ekonomiska kalkyler.
En Nila kostar 25000 ny men tappar 5000 i värde på 5 år och stannar sedan där.
En kinapulka kostar 15000 och tappar 5000 i värde på 5år och blir sedan ändå osäljbar.

Så, vill du att det kostar 1000 kr per år för problemfritt ägande eller vill du att det ska kosta 1000 kr per år för problemfyllt ägande?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kör du citroën?

Och ang. alla ekonomiska kalkyler.
En Nila kostar 25000 ny men tappar 5000 i värde på 5 år och stannar sedan där.
En kinapulka kostar 15000 och tappar 5000 i värde på 5år och blir sedan ändå osäljbar.

Så, vill du att det kostar 1000 kr per år för problemfritt ägande eller vill du att det ska kosta 1000 kr per år för problemfyllt ägande?
Bra skrivet.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det var ett väldigt tjat om att sälja sin pulka om 5 år, varför ska han sälja den om 5 år?
Varför köpa en dyr och fin pulka om man skall sälja den om 5 år? Ska han köpa en ny Nila igen då eller hur tänker ni? Snoddas vilken årsmodell är det på din Nila?
Vi har ju läst att kvaliten på Nila inte heller verkar så hög av bilden att döma så det kanske inte heller är ett alternativ.
Läser man bland inläggen så blir man nog lätt förvirrad som trådskapare, tipset är att köpa en beg Nila för nya kostar för mycket, nästa skriver att en Nila är bra för den har så högt pris på andrahandsmarknaden.. vi kan mao konstatera att en Nila blir en dyr affär hur man än vrider och vänder. Någon skriver att kvaliten inte är så hög på Nila heller och vidare ska man köpa en med dåligt kapell för att sedan bekosta ett nytt... jösses! Känns betydligt enklare för trådskaparen att köpa en flong ny Bränna pulka och njuta av livet och då ha en pulka som passar till en fräck maskin, Nila är ju så fruktansvärt fula.
Å till sist arjeplogarn nä jag kör inte Cittra... jag rattar Contrast!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Till Contrast362 Jag har köpt Nila-pulkan 09 i år blir det och byta underrede på den till det nya med ITS fjädring.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag ska klämma in ett till inlägg innan jag lägger ner-vi har lite olika syn på saken, och det får vi nog bara inse.

För sakens skull:
Jag köpte en dyr pulka-för att vara ärlig minns jag inte ens vad det var för märke, men den kostade 19000 efter lite prut 1999.
Den har hållit skitbra.

Hade den inte hållit skitbra hade jag antagligen strypt försäljaren-första vintern tog vi den upp på fjället två eller möjligen tre gånger, sedan dess har den gått från huset och ner till grillplatsen vid sjön tre-fyra ggr/år. Den sträckan är kanske...en km-t.o.r.
Mao-den släpas på sin höjd max en mil/år efter skotern. Mer är det inte.

Jag hade LÄTT köpt en kinapulka för mina behov!
vad jag har gjort är att köpt ngt som är lååångt över overkill kvalitetsmässigt i förhållande till vad det finns bruk för.

Ni som talar varmt för Nila, Bränna, whatever: Jag köper erat resonemang, under förutsättning att man använder den relativt flitigt.
Gör man inte det är det i mina ögon meningslöst att lägga 8-10000 extra för något man inte nyttjar.

Att jag sedan resonerar likadant som er när det kommer till folk som glatt köper en Ford isf en Audi är en annan sak... ;)