Viper kommentar
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Nov-02 kl 09:48 PM (CET)]Hej
Köpte en Viper 02:a åt hustrun (med baktanken att få köra den själv, jag har själv en AC Triple 600). Vipern har nu gått 90 mil på tre veckor. Är MYCKET nöjd med den maskinen. Vi har kört den i alla upptänkliga förhållanden, skärgårdsisar, skogskörning, led, friåkning på fjället osv. Torr lössnö, halvdjup blötsnö, isiga leder - inga problem.
Det som framför allt tilltalar oss är rappheten och exaktheten i styrningen. Har inte gjort något riktigt fullgastest (ännu) men toppfarten räcker nog till. Accelerationen är helt godkänd, redan som standard och den slår SRX:en upp till ca 100-120 km/h. Fjädringen är OK, men kanske en aning hårt ställd från början. Dock enkelt att justera. Inga knepiga returstudsar. Den kopplade boggien som Yamaha har är helt rätt och den håller skidorna där de ska vara, dvs i backen.
Just nu kan jag inte tänka mig bättre maskin och vete fan om inte RX1:an kan få konkurrens från Vipern. Jag ska testa RX1:an i början av maj och kan då uttala mig mer om den maskinen.
28 mm:s mattan greppar bra och är rätt för maskinen. Om man ska högre kammar gissar jag att 32 mm kan vara lämpligt, men inte högre.
Kort sagt, en höjdarmaskin som slår det mesta. Om du vill ha högre effekt - kläm dit pipor så har du ca 153 friska ponnies under huven.
------------------------------------------
2002-11-05
Kan bara tillägga att jag gillade Vipern så mycket att jag har bytt bort AC Triplen till ... (just det) en Viper. Nu har vi varsin "Huggorm" och stortrivs med det!