Åre! bästa rutter och leder

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Hej !

Vi är ett gång på 6 skotrar som drar till åre över nyår och tänkte köra lite skoter å dricka några iskalla (inte samtidigt då). Undrar på ni som har kört där mycket och bor runt omkring där brukar det gå att köra på Åresjön sådär runt nyår?

Vi hade tänkt ta en tur till Åkersjön eller Huså och tillbaka är det en bra rutt eller finns det bättre ? Skriv gärna vad ni tycker ni som kört i dessa trakter.

E

ejwbegysv

Jag var i Åre för några år sedan, bodde i ett hus på "Björnen(?)" och tog skotern direkt från stugbyn upp bakom åreskutan och någon mil norrut(?), var helt underbart fint faktiskt!!

Niclaes

Aktiv medlem
4 nov 2009
62
0
6
Sundsvall
Har varit där på baksidan skutan några gånger åren innan faktiskt men åt Duveds hållet då ca 2 mil ifrån Björnen. Var grymt fint då iaf men nu har jag inte varit där på ett tag. tror de har stängt alla lederna på den sidan åresjön nu eller har jag fel ?

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Hej !

Vi är ett gång på 6 skotrar som drar till åre över nyår och tänkte köra lite skoter å dricka några iskalla (inte samtidigt då). Undrar på ni som har kört där mycket och bor runt omkring där brukar det gå att köra på Åresjön sådär runt nyår?

Vi hade tänkt ta en tur till Åkersjön eller Huså och tillbaka är det en bra rutt eller finns det bättre ? Skriv gärna vad ni tycker ni som kört i dessa trakter.

Skridsko-tokarna var redan ute på sjön för en 2-3 veckor sedan så med lite hjälp av väderguden så kommer det nog ligga en god mängd snö på en stabil is på sjön vid jul. Nu har jag inte ben koll på Åresjön, trots att man borde väl ha lärt sig vid det här laget men ett sätt kan ju vara att ringa Camp Åre och fråga dem då de kör safari rakt över sjön och upp på renfjället.

http://www.campare.se/

Som du säger så börjar lederna från Åre by och norröver bli begränsade men åker du längre österut(mot östersund) så finns det en eller annan led som går mot huså från Järpen eller Undersåker. Tillsvidare så finns det även möjlighet att från Duved's hållet åka mot Nordhallen.

-C

Stewe_mk

Medlem
12 nov 2009
8
0
1
Vetlanda
det finns leder lite över allt runt åre. på baksidan av åre skutan har du östra å västra ravinen mycke fin körning där. var i åre i helgen å testade litte dok bara ca 10/15cm med snö.

vi är ett gäng på 5 skotrar som ska upp över jul nyår vi kan ju träffas å ta en tur

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
vi är ett gäng på 4-6 stycken som åker upp till åre 2 januari till 9 januari så skulle också vilja veta vars man har bäst skoteråkning, både på och utanför leden. =)

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
det finns leder lite över allt runt åre. på baksidan av åre skutan har du östra å västra ravinen mycke fin körning där. var i åre i helgen å testade litte dok bara ca 10/15cm med snö.

vi är ett gäng på 5 skotrar som ska upp över jul nyår vi kan ju träffas å ta en tur
Ta mig inte på ordet men är inte det ett förbudsområde där?

vi är ett gäng på 4-6 stycken som åker upp till åre 2 januari till 9 januari så skulle också vilja veta vars man har bäst skoteråkning, både på och utanför leden. =)
Med tanke på hur mycket snö vi har just nu så ser det ganska dystert ut. Men skulle väl tro att Renfjället samt Nordhallen är de bästa ställerna att åka på, kanske Huså, annars kan man ju alltid lasta och åka över mot Huså, och sen åka runt till Kall och köra mot Åkersjön därifrån(10 mil?) Nu har jag inte alls åkt så mycket som jag skulle vilja för att kunna ge ett bra svar men ett försök iallafall.

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
åre e de kung åkning, åker iofs inte nå led så kan tyvärr inte säga vart ni ska åka men renfjället mitt emot skutan är de helt ok åkning och lätt o hitta men finns massor..