Övertryck i Exp Kärl

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Kan behöva hjälp här i gruppen ,
Har en Ski-doo Renegade MXZ 800Ho - 2007
Har läkande exp kärl.
Får övertryck , och den trycker ut glykol när motorn bli varm, vad kan felet va ?
Har bytt kärlet , men samma fel kvarstod.
Får man fram på ett komp prov om topp packningen farit ?
Eller vad annars kan va fel ?
Termostaten .
Skotern larmar inte för överhettning .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Vattenpumpen står still eller termostaten öppnar inte eller toppackningar väck. Felsök på om vattenpump står still alt termostat inte öppnar är att känna om kylarna under tunnel bak blir varma när motorn varit igång ett tag.Om de inte alls blir varmt kan vattenpumpens plastdrev mot vevaxeldrev va rensat väck eller impeller lossnad alt skadad. termostaten kan sitta fast också. Men blir kylarna varma så är de mer troligt läckande toppackning oringarna.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Vattenpumpen står still eller termostaten öppnar inte eller toppackningar väck. Felsök på om vattenpump står still alt termostat inte öppnar är att känna om kylarna under tunnel bak blir varma när motorn varit igång ett tag.Om de inte alls blir varmt kan vattenpumpens plastdrev mot vevaxeldrev va rensat väck eller impeller lossnad alt skadad. termostaten kan sitta fast också. Men blir kylarna varma så är de mer troligt läckande toppackning oringarna.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Har tyvärr hunnit beställt O- ringar till toppen redan ..
När märkesverkstad trodde det var felet .
hur hittar jag åt kylarna under tunneln ?
Termostaten är väl bara att koka och testa , vilken grad ska den öppna ?

kan säga att motorn blir inte överdrivet varm.
sen skulle väl skotern larma då ?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Cirkulerar inte vattnet går den inte lång stund innan överhettning, varningslampa tänds då ja. Kylaren är inbyggd i tunneln, känn med handen bakom dynan om det blir varmt.

Troligast är o-ringar i toppen, börja men det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Har tyvärr hunnit beställt O- ringar till toppen redan ..
När märkesverkstad trodde det var felet .
hur hittar jag åt kylarna under tunneln ?
Termostaten är väl bara att koka och testa , vilken grad ska den öppna ?

kan säga att motorn blir inte överdrivet varm.
sen skulle väl skotern larma då ?
De är mest troligt oringarna som är väck så de va en befogad beställning. Termostaten vet jag inte exakt när den öppnar men gissar på 50c så vid 60c ska den va helt eller delvist öppen.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Kylaren under tunneln blir varm . Således funkar väl vattenpumpen och termostaten , annars skulle väl inte kylarn bli varm ?
Då återstår att byta O-ringarna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kylaren under tunneln blir varm . Således funkar väl vattenpumpen och termostaten , annars skulle väl inte kylarn bli varm ?
Då återstår att byta O-ringarna
Ja då funkar pump och termostat. Termostaten kan visserligen öppna för sent typ vid 100c och då blir såklart kylarna stekheta och då ligger den nära kokning som kan ge övertryck. Om inte termostaten sitter för jäkligt till så skruva lös den och kolla vid vilken temp den öppnar samt om den öppnar fullt ut. Jag fick just fel på bilens termostat den öppnade vid 105c och öppnade bara 2mm så bilen låg på kokgränsen hela tiden. Lättade jag på kylarlocket vid 105-110c så började såklart de koka.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Den måste ändå bort , om jag ska byta O- ringar .

däremot blir varken motor , topp eller kylare onormalt varma . Och det kokar inte i kärlet , blir bara grymt övertryck så vätskan trycks ut .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Den måste ändå bort , om jag ska byta O- ringar .

däremot blir varken motor , topp eller kylare onormalt varma . Och det kokar inte i kärlet , blir bara grymt övertryck så vätskan trycks ut .
Ok då är de nog bara topp packningar som läcker ut komptryck i kylsystemet.
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Testade skotern idag efter byte av O- ringarna i toppen .
har även testat termostaten , den öppnar som den ska på 43 grader .

tyvärr läkte skotern ändå glykol i toppen på kärlet . Körde så ett tag , sen plötsligt sluta den läka .. jag bli superglad .
Men , står med skotern på tomgång , och plötsligt börja varningslamporna lysa , och står ” paus” på displayen . Även skotern går ej köra mer än krypfart .. motorlampa lyser , samt oljesymbolen blinkar ..

Vad har hänt ?
Olja finns .

men något med oljepump / vattenpump ?

ger upp snart , är så trött 😓
 

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Hittade felet , en tändkabel hade lossnat från tändspolen .
Dock läker kärlet ändå , från locket . Är inget tryck , ändå droppa det ut . Har ju gjort allt nu .
Det ända som inte är gjort är att byta till nytt kylarlock .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
De där expansionskärlen läcker alltid om man inte trular in en rörbit som förstärker "gängan" invändigt. Om du har flax är de så enkelt fel även om jag är skeptisk till att den skulle läcka så mycket att den blir överhettad men om den läcker där vid locket så håller den inte övertryck i systemet och då kokar den redab vid 100c. Med tätt lock klarar = övertryck i systemet som de ska va klarar den minst 110c innan de kokar. Men Om du inte redan har förstärkningsring så köp det eller gör en själv och du kan behöva böja klämbyglarna lite mer på locket så de klämmer åt mer. Jag fick göra det på min nyinköpta Lynx re600 07 för den läckte från kylarlocket. Jag hade tur och hittade ett rör som passade slickat ner i expansionskärlet men man får inte glömma att slipa ur förstärkröret för utloppslangnippeln! Även oljebehållarens lock läckte så även där fick jag trula ner en rörbit som håller ut gängan för att få locket tätt. Båda dessa förstärkningar finns att köpa bla på ebay.

Här hittar du förstärkning till oljebehållaren och expansionskärlet.

 
Last edited:

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Jag har redan satt i sådant . Men hjälpte inte .
men efter prövat allt , återstår bara locket .

bytt ringar i toppen , kollat termostat , den öppnar på 43grader . Så den funka .
Kollat vattenpump .
den funkar , kylarna bli varma och vattnet cirkulerar .
 

Attachments

Phazer 1990

Aktiv medlem
3 nov 2017
68
3
8
Ja , det sista som återstår nu , är just locket eller kärlet . Allt annat är checkat .
Blev nya ringar i toppen , skadar ju inte , trots att det inte var felet .

köpte ju ett beg kärl , samt beg lock . Så kan ju vart samma fel på de.
Nu är nytt lock beställt .
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Som sagt kläm åt lockets greppklor lite extra så de går lite tungt att dra fast det. De kan man behöva göra med nytt lock också ber på hur slut plasten är på expansionskärlet. Du kan testa lossa locket när maskinen varit i gång ett tag med full temp då ska de pysa ut övertryck när du lossar locket då är de ok tätning.