öppetköp?

salle_89

Välkänd medlem
24 jul 2006
104
0
6
Örnsköldsvik
tjenare! har en fråga!
jag sålde min skoter för en vecka sen ,vi skrev inga kontrakt men han visste av alla fel på den! han ringde tillbaka idag å sa att den läckte vatten i avgasporten plus att den levde om vid bromsskivesidan( det ska vara så på den modellen, ..) och att den rökte vitröken!
han sa att han ville att jag skulle betala för kostnaderna lr att jag skulle ta tillbax skotern!
har han nån rätt till det?
skriv hjärna en kommentar!
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Nej han har ingen rätt till det
Han som köpare skulle ha kollat sånt där före köp, han får helt enkel "skylla sig själv"



Edit, Blev dock osäker om det där eftersom ni inte skrev något kvitto, finns nog nån annan på forumet som har bättre koll än jag.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sedan något år tillbaka så är det köparen som har undersökningsplikt av fordonet, så du behöver inte ta tillbaka skotern

Skulle felen klassas som "dolda fel" tex att du har repor på cylindern som du inte sa till köparen vid försäljning så får du betala, men allt sånt är extremt svårbevisat

Och dessa 2 fel skulle jag ej klassa som dolda fel, dom bör man upptäcka när man kollar igenom skotern (gränsfall på bromsskivan nu när det är sommar)


Men visste du om felen när du sålde den och inte sa något så bör du iaf moraliskt sett stå för kostnaderna
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
de spelar ingen som hellst roll va det är för fel när man köper något prevat då äre köparen som står för alla kostnader vid ev.fel. köparen har ingen rätt till att återlämna varan eller att få pengar för att laga en skada
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sedan något år tillbaka så är det köparen som har undersökningsplikt av fordonet, så du behöver inte ta tillbaka skotern

Skulle felen klassas som "dolda fel" tex att du har repor på cylindern som du inte sa till köparen vid försäljning så får du betala, men allt sånt är extremt svårbevisat

Och dessa 2 fel skulle jag ej klassa som dolda fel, dom bör man upptäcka när man kollar igenom skotern (gränsfall på bromsskivan nu när det är sommar)


Men visste du om felen när du sålde den och inte sa något så bör du iaf moraliskt sett stå för kostnaderna
precis bra skrivet.
Men sen personligen så skriva ja alltid kvitto på grejorna att "köparen har godkänt objektet och säljes i befintligt skick" då har dom ingenting att gnälla på.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag brukar alltid skriva på kvittot "I BEFINTLIGT SKICK".... Då har man som säljare ryggen fri så att säga
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Hej .Har du medelat köparen om felen i samband med försäljningen så gäller ju muntlig överenskommelse,så i dittfall anser jag att du går fri från ansvar.

Men glöm bort det där med "I befintligt skick"ska du kunna skriva dej fri från ansvar som säljare så skall det stå "Av köparen sett o godkänt"
och det skall finnas kvitto med bådas underskrifter om det skall vara juridiskt korrekt.

en kamrat köpte en bil i somras som läkte vatten in o utvändigt slangar var inte ordentligt åtdragna samt blockpackningen var körd,
detta såg inte min kamrat o han skulle inte ha begripit hur han skulle undersöka det heller .enligt KO var säljaren skyldig att reparera alt ta tillbaka bilen "dolt fel"

Ta kontakt med er Kommuns Konsumentombudsman de har all info säljare/köpare behöver
 

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
beror på om du skreve befintligt skick eller ej, äre nått som du inte vet om så bör du inte ta tillbaka skoter eller betala de..
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ett litet förtydligande..dras det vidare till rättslig prövning så gäller definitivt inte "I befintligt skick" då säljaren kan bli dömd att åtgärda dolda fel .man BÖR ta reda på vad som gäller innan :cool:
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Men glöm bort det där med "I befintligt skick"ska du kunna skriva dej fri från ansvar som säljare så skall det stå "Av köparen sett o godkänt"
och det skall finnas kvitto med bådas underskrifter om det skall vara juridiskt korrekt.
Stämmer bra det du säger..
Funkar inte längre me "befintligt skick" va lite "luddigt"..
Tex när jag säljer en bil så finns det ALLTID en mening som är med: "Bilen är besiktigad och godtjänd av både Köpare och Svensk bilprovning" förutsatt att den är bes vill säga.
Svårt för han att säga: Jag såg inte det, viste det inte!!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
de spelar ingen som hellst roll va det är för fel när man köper något prevat då äre köparen som står för alla kostnader vid ev.fel. köparen har ingen rätt till att återlämna varan eller att få pengar för att laga en skada
Varför svarar du när du helt uppenbart inte har en susning om vad du pratar om?

Sk dolda fel är i högsta grad aktuellt fortfarande. I sådana fall så sänker man priset eller häver köpet....

Därför är det viktigt att berätta alla fel när man säljer en skoter (eller annat)

Kommer man inte överens så kan man dra det till tingsrätten för att låta dom döma av frågan. De tar då hänsyn till :

  • den inte är sådan som säljaren har sagt,
  • säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
  • den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Källa: arn.se samt min egen hårddisk.

Vad som är viktigt att tänka på både som köpare och säljare det är att det mesta går att avtala bort. Köpelagen är inte tvingande.