-06 warrior startar inte

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Precis.. Spänning finns, men inte någon jord från boxen. Känns kul när jag har kört den i 30 mil utan några problem, ställer in den i garaget. Åker bort i 2 veckor och sen är den stendöd.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla T.O.R.S fast den ska ju fimpa tändningen, kan ju vara värt att prova.
Och säkringen till insprutningen är ok ? Fast bara en idiot skulle säkra på jordsidan :)
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Kolla T.O.R.S fast den ska ju fimpa tändningen, kan ju vara värt att prova.
Testat det redan.. kollat alla säkringar osv. osv. jag börjar fundera om inte Ecu´n har dött på den. är det så får den brinna upp eller något annat oväntat.. Så jäkla typiskt då det kommit mycket snö och är kanon före. Aja jag får sova på saken och lugna ner mig lite innan jag fortsätter att riva och böka. Tack i alla fall.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Såg en på blocket som dom skrotade (företag). Dom hade en i Storuman också, vet inte hur mkt det finns kvar av den. Kan ju vara nån givare annars som gett upp, behöver ju inte vara ECUn.

Pissigt på en så övrigt fin skoter..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Som vanligt när folk byte märke så händer nåt... Har kört Yamaha nästan hela tiden utan några större problem. Iaf med Rotax mått mätt... (ta i trä)

Tror tyvärr du är rätt ute. Speciellt om du har spänning på insprutarna när du drar runt motorn. Soppa pumpen verkar ju få spänning från Fuel injector relay pos 22, pumpen pos 24.

Jag antar att du rena har haft lös kablaget till styrboxen och kolla så det inte kommit in nå skit där, typ fukt, speciellt om den stått i garaget. Annars verkar ju reläna ha en tendens att frysa på 06orna. Verkar ju konstigt att ECU bara ska sluta funka samtidigt kontrollera den ju en del annat som funkar.
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Allt får spänning och soppa kommer det, det är "bara" jorden till spridarna som fattas. Mätte voltantalet på spridarna när jag kör startmotor och det är 9.7V på dom då. Har ett nytt batteri så det kan inte vara det som är problemet. Är det för lite spänning på spridarna? Fast jorda borde den göra ändå.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo men inte om det är dåligt kontakt vid styrboxen.
Du måste ta lös och kolla, hur ser kablen mellan spridare och box ut då ? Borde ju gå att mäta så den är ok iaf.
Ta lös vid spridare och styrbox och sen mäta att den leder. Värsta långskottet men ändå :)

Tidigare skriver du att spänningen på batteriet är 10.6V när du vevar runt motorn, stämmer det fortfarande ?
Spridarna har 9.7 Volt ? 1 Volt i skillnad låter lite men samtidigt borde dom ju inte dra några jättemängder med ström.
 
Last edited:

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Det spökar.. ja herregud. Jag rykte och slet lite i alla kablar, sprutade kontaktspray osv osv. Testade att vida på nyckel och inget hände. Hällde bensin i spjällen och vred på nyckeln. Wrooom så startade den och dog efter ett par sekunder. Gjorde detta varje gång någon granne, kompis osv kom för att hjälpa mig fundera. Fick bevisa att jag hade gnista som alla sa att jag inte hade.. Gjorde denna manöver kanske 4 gången. Min arbetskompis far kom tillbaka från en skotertur och jag rådfrågade honom lite. Gjorde samma manöver en gång till, hällde lite bensin i spjällen och vred på nyckeln. Wroom så startade den och gick i 1 sekund innan den "dog" 1 millisekund innan den skulle dö av så varvade den upp och började gå lite ojämnt och sen efter ett par sekunder gick den precis lika bra som innan jag ställde bort den :confused: Har varit och kört den i 7 mil nu på eftermiddagen och har inte haftnågra problem som helst. Aja, tack Berrob för all hjälp iaf. Nu blir det :beer: :rock:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Härligt att du fått igång den. Kolla med din handlare och se om dom vet något. Kan ju vara något som skulle ha blivit utbytt under nån service.

Hoppas ditt fortsatta ägande blir bättre :ciao:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
För mig låter det som du helt enkelt fått typ vatten eller nåt i spridarna, men det förklarar inte jordfelet =P
 
Last edited:

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Ifall du mäter upp jorden till spridarna nu när den funkar igen, skiljer det sig från när den inte funkade?
Ifall det inte skiljer något, så verkar det varit vatten i soppan eller?
Roligt att höra att du fått liv i den igen!
Har lidit med dig, och läst tråden både här och på totallyamaha.

Ride safe and sober!!

//Snoppy
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Ifall du mäter upp jorden till spridarna nu när den funkar igen, skiljer det sig från när den inte funkade?
Ifall det inte skiljer något, så verkar det varit vatten i soppan eller?
Roligt att höra att du fått liv i den igen!
Har lidit med dig, och läst tråden både här och på totallyamaha.

Ride safe and sober!!

//Snoppy

Jag har inte orkar ta lös all plast för att kolla igen. Har kört 25 mil med den i helgen utan minsta bekymmer. Måste spöka i kåken :) Nu är jag lika förälskad i den som jag va första gången jag körde den. Synd bara att dom ska vara så förbannat slingriga efter leden.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sett fler som klagat här i forumet på slinger med Apexen. Är ju "samma" framvagn som på Vector och Rage tycker fler borde klaga på dom då också ?!

Satte apexdyna på min och då ändrades karatären till lite med tippig i kurvorna :-(
Resten är dock ett plus...