....

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Det finns inget L/M om du söker på *hur mycket drar en skoter per mil* så kommer du hitta samma svar som du får nu. det finns inget snitt eller ungefär. det finns mycket lite och mitt emellan.
min cf7a drar mellan 2-5 beroende på temperatur, före och hur gasglad jag är.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Om du ska ha en Polaris 700 och vill ha mindre soppaförbrukning ska du hitta en med VES (variabla avgasportar). Tror det kom -02. Men är inte helt säker, kanske kom -01?

600an fick VES redan -00 har jag för mig.

Det ger minskad förbrukning å lite bättre register. Men tror inte 700an är direkt rädd för bensin trots det. =)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Alla skotrar drar en hel del soppa, allt beror på hur du kör.
Har en -98 ZR 600 efi som dragit strax över 2 liter/milen som minst(mycket snäll körning på hård led och kanske max 50 km/h i fyra fem mil), hur mycket den dragit som mest har jag ingen aning om men troligen 5-6 liter milen...
Har en M7 efi som jag tycker går billigt men den drar säkert 3 liter milen vid lugn körning ändå.

Att tro att man genom att välja skoter efter vad folk påstår drar minst känns meningslöst.
Givetvis drar en 500 eller 600 lite mindre generellt än en 700 eller 800,
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Ski-doon är de 440 chassi med 600 motor. De som menas. Köp en så original som möjligt om du inte vill skruva och leta delar. Att köpa tex en 440/600 medför alltid att de är något som börjar jävlar om man ska skruva. Jag älskar hop plock för få ha man alltid roligt i garaget, men de är ca ja tycker. Nog fan kan man få skruva i original skotrar med, men kan va lättare än att ha ett hop plock. Tro mig, ha ägt två skotrar och moddat båda rejält
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
En 440/600/700/800 är ett 440 chassi där man har stoppat ner en 600/700/800 motor som ursprungligen kommer från en annan skoter. Att fixa på större cylindrar på ett 440 block brukar bli lika dyrt som att köpa en standard motor begagnad.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Men egentligen så spelar det väl inge roll om det är en 600 motor istället för 440, bara att leta delar efter en 600cc motor isåfall?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Inte så enkelt riktigt, en 440 har annat elsystem, kylsystem, bränslesystem, variatorer... ja en hel del som skiljer och hur vet man då när det går sönder i t.ex elen om det är 440 elsystem eller 600 !? Därav KAN det vara massa klater med just 440/600/700/800 om dom inte är seriöst byggd.

Sen att en 440/800 är det bästa av två världar är ju en annan sak.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Men då är det ju bara höra med han som säljer vad det är som sitter under huven, så är ju det problemet löst?

Om Vad tror ni annars om Rev:en?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Brukar inte bara vara att höra. Dom kan gissa och ge va dom tror att de är eller bara säga nått som låter bra. Går ju alltid att kolla, men ja skulle inte lite fullt ut om de inte finns tex kvitton eller något som talar om vad de är för nått och vad som är gjort.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Jag har nu kollat på Polaris XC som är omdiskuterad här i tråden.

Visade sig att den hade 17 tidigare ägare (inkl med nuvarande) på 552 mil?
Är det bara jag som får en tanke att det är något konstigt där?

I Övrigt startade den fint, gick fint också. Dock läckte det glykol/kylarvätska ifrån klämman på slangen som sitter på toppen.

Lite glapp i styret, men borde vara lätt att fixa nytt lager till det.

Mattan var kanon fin, alla kammar var kvar i fint skick, (51mm kammar)

Jag hade ingen kompmätare, var även slut på biltema så det blev flopp. Men jag satte tummen över hålet och samtidigt drog i snöret, gick inte att hålla kvar tummen för hålet, positivt va? märkte heller inte någon skillnad mellan båda.

Vad tros? Jag känner att jag kan betala 10-11000 tusen, får jag inte den för det så skiter jag i det?
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Motiveringen är att det är ett modernare och bättre chassie. Punkt.
Gen 2 härstammar ju i princip från 80talet. Nu är det ingen dålig skoter. Men Edge är bättre.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej, men vad är det som gör att det är bättre förutom modernare?

Är det någon skillnad på 700 motorerna? förutom (även där) att edge är ett år nyare.