[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Apr-04 kl 02:51 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 20-Apr-04 kl 02:27 PM (CET)]Hej,
jag ska försöka beskriva problemet så ingående som möjligt. Hoppas att det inte blir för långt.
Köpte skotern för några år sedan och den har stått en hel del. Mycket pga att den inte gick särskilt bra. I dagsläget har den inte körts på tre år. Nu i år bestämde jag mig för att få ordning på den och började med att lämna in vevaxeln för renovering (läs riktning och lagerbyten). Därtill byttes en kolv och ringar ut samt packboxar. Så efter ihopsättningen så vill den inte starta.
Batteriet är nytt och laddat och spänningen ligger på 12,5V vilket bådar gott. Jag har gnista på tändstiften och om man använder startgas så går maskinen igång för några sekunder.
När man vrider på startnyckeln så går pumpen igång och den går i ca 5-10 sekunder (som jag var van att den gjorde då maskinen gick). Jag har kontrollerat att jag har tryck upp till railen. Om man plockar av slangen där så sprutar det soppa. Jag har även kontrollerat spridarna (4,5V seriekopplade småbatterier) och de verkar fungera. Har matat reläerna med 12V från batteriet och de slår till.
Kablaget är en enda härva så det är inte lätt att felsöka, speciellt utan elschema, men jag tror mig kunna säga att det inte är något galet där, de flesta kontakterna går ju dessutom inte att koppla fel. Har slipat något på kontaktpinnarna för att om möjligt komma undan kontaktproblem. Har kontrollerat tändplattan så att det inte är några klämda kablar där.
Dioden på EFI boxen har tidigare inte sagt ifrån. Jag ville se om den reagerade på någonting så jag tog lös kabeln till temperatur sensorn på vevhuset, efter att ha satt tillbaka kabeln så blinkar den fortfarande felkod för den sensorn (även när tändningen är av), men jag tror inte att det har med saken att göra.
Jag har även haft upp EFI boxen för att se om det var något uppenbart fel. Det verkade ok och jag noterade att chippet förmodligen inte var original eftersom det var en klisterlapp på det som hade ett oljigt tumavtryck och där det stod "FSM5631".
Slutsatsen jag själv dragit är att spridarna inte får impulser för att öppna. Men vad det beror på kan jag inte lista ut.
Hjälp tack.
jag ska försöka beskriva problemet så ingående som möjligt. Hoppas att det inte blir för långt.
Köpte skotern för några år sedan och den har stått en hel del. Mycket pga att den inte gick särskilt bra. I dagsläget har den inte körts på tre år. Nu i år bestämde jag mig för att få ordning på den och började med att lämna in vevaxeln för renovering (läs riktning och lagerbyten). Därtill byttes en kolv och ringar ut samt packboxar. Så efter ihopsättningen så vill den inte starta.
Batteriet är nytt och laddat och spänningen ligger på 12,5V vilket bådar gott. Jag har gnista på tändstiften och om man använder startgas så går maskinen igång för några sekunder.
När man vrider på startnyckeln så går pumpen igång och den går i ca 5-10 sekunder (som jag var van att den gjorde då maskinen gick). Jag har kontrollerat att jag har tryck upp till railen. Om man plockar av slangen där så sprutar det soppa. Jag har även kontrollerat spridarna (4,5V seriekopplade småbatterier) och de verkar fungera. Har matat reläerna med 12V från batteriet och de slår till.
Kablaget är en enda härva så det är inte lätt att felsöka, speciellt utan elschema, men jag tror mig kunna säga att det inte är något galet där, de flesta kontakterna går ju dessutom inte att koppla fel. Har slipat något på kontaktpinnarna för att om möjligt komma undan kontaktproblem. Har kontrollerat tändplattan så att det inte är några klämda kablar där.
Dioden på EFI boxen har tidigare inte sagt ifrån. Jag ville se om den reagerade på någonting så jag tog lös kabeln till temperatur sensorn på vevhuset, efter att ha satt tillbaka kabeln så blinkar den fortfarande felkod för den sensorn (även när tändningen är av), men jag tror inte att det har med saken att göra.
Jag har även haft upp EFI boxen för att se om det var något uppenbart fel. Det verkade ok och jag noterade att chippet förmodligen inte var original eftersom det var en klisterlapp på det som hade ett oljigt tumavtryck och där det stod "FSM5631".
Slutsatsen jag själv dragit är att spridarna inte får impulser för att öppna. Men vad det beror på kan jag inte lista ut.
Hjälp tack.