1st vs 2st kolvringar?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ja vi får se när man får hem kolvarna vilket märke det nu blir hur coatingen ser ut annars får du kanske coata lite om du va sugen =)
Finns ju bussgods eller liknande som kan skicka grejjerna!

Hur pass pålitlig är denna coating? tänkte om man vågar ha det i min nissan motor på närmare 500 hk? tänkte mest så det inte kan låssna flagor som pajjar turbon?

Vad tar du för att göra en behandling?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ja du kan höra av dig när det blir dags så kan vi säkert årdna något.

Hur pålitligt det är har jag för kort erfarenhet av men jag har keramikat några 4taktstoppar/ventiler/kolvar/utblås till vässad enstånkamotorer som jag byggt och dom går då bra än:eyebrows:
Det påstås även skydda från värme om det lossnat då det tränger ner i porerena.
Keramiken är utblandad med någon syra så det fräter in i aluminiumet så man bör ha mask när man sprutar!!

Flagor ororar jag mig inte för då det är lika tunnt som färgskickt och poröst om man skrapar loss det.
Blästrat


Här har du bild på senaste Honda xr650 toppen jag portat och keramikat och den har gått ca 300 mil nu.

Notera insugsporten som jag först plastat med jb weld och sedan keramikat hela insuget + senare polerat. Fördelen är då att jb welden inte suger åt sig lika mycket bränsle och vittrar sönder + att man får kallare soppa längre in i cylindern

 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Tillbaka till antalet ringar..

Undrar ändå om inte en motor med knacksensor kan gå bättre med dubbla ringar? Kanske inte i teorin, men under vanlig körning. Vad jag förstår är iaf powertek motorn väldigt känslig på när den börjar backa tändningen. Ju varmare kolvtoppen är, detstå tidigare bör ju spikningstendenser uppstå. I en bromsbänk där man drar en halvkall motor några få sekunder har säkert en enkelringsmotor några fler hk, men hur är det i praktiken efter den där fullgasrepan upp efter fjällsidan när man nästan kör fast och håller stumt i typ 47 sekunder. Skulle vara intressant med en bromsbänk där uppe... Bara en tanke..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Ja en bromsning vore klart bäst.

Jag är osäker på om verkligen enkelringad kolv går hetare. Dubbla ringar ska tydligen leda ut mer värme till fodret bättre men o andra sidan får man dubbla friktionen!!
Därimot kan tänkas att betsyckningen behöver ändras enkelringatvs dubbel

Enkelringat körs som sagt i alla roadracinghojar så där plågar man fruktanvärt hårt och har hutlösa porttider.
Och folk som kört cr250 cross enkel som dubbelringat känner helt klart av högre effekt med enkelring.

Formel 1 bilar kör man enkelringat i dom motorer "jag" sett,,dvs utan oljeringar. I formmel 1 vill man ha så långt register som möjligt ,dom, drar på samma växel från 8000- 20000v på samma växel ibland

Jag kör nu även utan oljeskrapring i min xr650 när jag kör vanligt trimm (ej turbo) Och den har ett slutvarv av endast 8250v ,,,jag fick bara fördelar av detta med mer mos ända från tomg till slutvarv. Tack vare fräch cylinder och ny kolv så drar den inge olja eller ryker ens otroligt nog!

I roadracing med enstånkor kör många bara med 1 ring och har helt klart fördel av detta trotts krävande banor och max plågande.
Jag skulle tro att det förekommer i många motorsporter.