Ehnebom jag har fått för mig att det inte är oljan utan bränslet i sig som ger en kylande effekt, det är väl därför man fullgas pimplar när man har gjort en fullgasrepa på en is exempelvis man ska med andra ord inte bara släppa gasen.
Njae, det vet jag väl inte om jag skrev heller. Att oljan har kylande effekt på en tvåtaktare. Det är bensinen som har det, däremot på en 4-t så har den kylande effekt.
Anledningen till att man bör pumpgasa efter en fullbumpa är som du sa kyla, men det viktigaste är smörjningen. Som nästan försvinner helt om man släpper gasen.
"Och på vilken sida av oljeringarna hamnr oljefilmen på en 4-taktare mestadels? Inte på förbränningssidan iaf. Dessutom så har motoroljan på en 4-taktare en kylande effekt..."
I 4t turbokretsar händer det att kolvarna blir så varma att det smälter ett hål i kolvtoppen så stort att man kan stoppa ett finger genom.
Inte ens i dessa fall nyper kolven icyl loppet. Detta på grud av den rikliga oljefilmen som alltså FÖRHINDRAR nypning.
Hur har du kommit fram till din teori?
Länkar, bevis tack.
//
Blanda inte in överladdning nu, för det var inte det de handlade om från början. Där höjjer man dessutom förbränningstemperaturen.
Ovanför oljeringen på en fyrtaktare så har du inte speciell mycket oljefilm. Det är på undersidan största del finns, och den räcker gott och väl till att smörja loppen.
Jag har för ett antal år sedan varit med å experimenterat lite angående värmeutvecklingen med högre oljeblandning.
Det utfördes med en motocrossmotor, en yz 125 -98 eller -99.
Testet utfördes som så att motorn sattes i en bänk (ej bromsbänk utan ett "motorfäste")
Till förgasaren så kopplades det två mindre tankar med kranar, i ena tanken fanns det 2% och i den andra 6% om jag inte minns galet.
Kylsystemet hade fått termostatmatning.
Motorn startades på 2% och kördes upp till rätt arbetstemperatur och fick sedan gå så ett tag på 2600rpm
Temperaturen mättes då på tre ställen, i början på avgaspipan, på cylindern och i kylarvätskan.
När vi fått en stabil temperatur i vattnet så vreds tankarna om och det kördes nu på 6%.
Temperaturen mättes som så att det räknades ut ett medelvärde under en viss tid för att termostatens öppning å stängning inte skulle påvärka mätningarna.
Temperaturen ökade något efter ett tag när motorn började gå på den 6%`iga blandningen och motorvarver sjönk något.
När vi sedan vred tillbaka till 2% så sjönk den till ungefär samma temp som tidigare. Och varven ökade igen.
Om det nu berodde på att tjockleken på oljefilmen i cylinderloppet vart en annan eller att bensinmängdens kylande effelt förändrades kan jag dock inte svära på. Men jag tror bestämmt att det hade med oljefilmen att göra. Men vad vet jag mitt gammla arsel...
Allting noterades och det gjordes värmekurvor osv av materialet. Vart det tog vägen har jag dock ingen aning om då jag mest bara var med och tittade.
Jag ska försöka lite reda på dom, men jag kan inte garantera något.
Vart har du dina bevis som bevisar motsatsen? Länkar? Hur har du kommit fram till din teori?
Mvh Ehnebom