min Venture 480tr-97 fick en ny kolv för 10-15 mil ,det var innan jag köpte den och jag vet inte vad som hade hänt då.och nu som sagt så har den värmenypigt illa och behöver ny kolv.
vad kan felet bero på?
1: jag kanske körde in den fel.hade bara i extra olja i 15 liter bensin.körde sen med vanlig blandning och förbrukade kanske 30 liter soppa sammanlagt.:hmmmm:
2:jag tankade blyfritt 98 i ställer för blyfritt 95 och bör ut 2t oljan till en låg rykande olja(Torco sso 100%syntetic smokeless injektion/premix)
kostade 125kr litern och skulle vara finfin för motorn:hmmmm2:
3: kan packboxen vara trasig,fastän den går skitfint/lättstartad?
4: körde för hårt???,den värmenöp strax efter ett rätt kraftigt gaspådrag i 10 sec,jag tyckte väl att kolven skulle vara inkörd vid det laget.:bawling:
5: hittade ett stort torkat lönnlöv i insuget till kylningen, kan den ha fått dålig kylning hörde på skoterskroten att det är vanligt att vänster kolv/cylle pajar pga dålig kylning och det utan torkade lönnlöv.
vill bara tillägga att kolvringarna var hela men hade kolvrester i cylindern
och kolven var alldeles sönderrepad under kolvringarna och neråt
vad kan felet bero på?
1: jag kanske körde in den fel.hade bara i extra olja i 15 liter bensin.körde sen med vanlig blandning och förbrukade kanske 30 liter soppa sammanlagt.:hmmmm:
2:jag tankade blyfritt 98 i ställer för blyfritt 95 och bör ut 2t oljan till en låg rykande olja(Torco sso 100%syntetic smokeless injektion/premix)
kostade 125kr litern och skulle vara finfin för motorn:hmmmm2:
3: kan packboxen vara trasig,fastän den går skitfint/lättstartad?
4: körde för hårt???,den värmenöp strax efter ett rätt kraftigt gaspådrag i 10 sec,jag tyckte väl att kolven skulle vara inkörd vid det laget.:bawling:
5: hittade ett stort torkat lönnlöv i insuget till kylningen, kan den ha fått dålig kylning hörde på skoterskroten att det är vanligt att vänster kolv/cylle pajar pga dålig kylning och det utan torkade lönnlöv.
vill bara tillägga att kolvringarna var hela men hade kolvrester i cylindern
och kolven var alldeles sönderrepad under kolvringarna och neråt