2-takt vs4-takt...

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har ni som tycker att 2 taktarna är ljusår bättre och kvickare, före och allt vad det innebär någonsin kört en 4-taktare? Sett bromspapper på era 2-taktare? Det är rätt fränt med 30-80hk mellan 4 och 7000 varv för att sedan få en explosion under ett register på 100-200rpm........ :) (ironi för dom som inte förstod det)

Provkörde exempelvis rushen häromhelgen och det var då bland den största besvikelsen jag någonsin kört, bra gassvar men inte mycket mer än så. Jämför man den med phazern så krossar den lilla 4-taktaren på "bara" 80hk polaris 600an med hästlängder. Sen att fjädringen i den nya "succen" var studdsig och skotern kändes klumpig trots sin låga vikt gör ju inte saken bättre.

Nej, inhandla en 4-takt när du har en slant över. 2 taktaren blir ändå dyrare i slutändan, oavsett inköpspris.
Kan inte uttala mig om andra 4-taktare än yamaha, men se man till deras maskiner så har dom trollat bort vikt så kolossalt bra att dom känns lätta och smidiga (ända tills man sitter fast då).

Å fan va härligt, en person som har fattat galoppen!! :beer:
En phazer har ju iaf 80 hp genom hela registret ;)

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
snälla inte en till 2t 4t tråd!!!!!!! sök! finns miljoner trådar och inlägg i ämnet. :frusty::frusty::frusty::frusty:

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Jag bytte för ett par veckor sedan från ata lltid kört 2-takt till nu en 4-takt och som ja känner nu så är ju supernöjd å kommer inte byta tillbaka på ett bra tag iaf.
riktigt imponerad av motorn...