2012 PRO RMK vs. RMK

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Ja eftersom jag skriver det i detta forum så är det min högst personliga åsikt! (Har ju själv beställt en Assault RMK!)
Att dra kälke med dessa maskiner är ingen höjdare vare sig Pro:n eller std RMK!!
Std RMK har förvisso större kylsystem (vilket är bättre för pulkdragning) men nog går den varm iblan trots det, dämparna är ingen höjdare att belasta med en Nila kälke, inte chassiet heller vill jag påstå (gäller även PRO naturligtvis). Ett riktigt guppigt spår med kälke knäcker både dämparna och chassiet om du har otur.
Ska man nu bara dra fru och barn ut på sjön så fungerar nog en PRO lika bra (med isrivare och annat stänkskydd) som en Std RMK.
Frågan är hur mycket drar man kälke och under vilka förhållanden!? Hur mycket puder kör man? Hopp och drop?När man vet detta så väljer man maskin.

Kan dock konstatera att polaren M8 -10 kokade flera gånger vid körning på is/skare men det gjorde inte PRO:n eller Assaulten.

Har själv kört en Assault SWB med kälke i vinter, si så där, funkar men ingen höjdare.
Min Apex Turbo med kälke, sisådär, funkar men ingen höjdare.
Polarens M8, si så där, funkar men ingen höjdare.
Lynx Commander, fantastisk med kälke:)
OSV

Det bästa med skoter är att var och en köper det man vill och tror på, på dessa forum får man andras synpunkter och reflektioner men man beslutar helt själv vad man vill och tror mest på!

PS: Varför inte eftermontera en radiator eller kylare på en PRO? Blir billigare än 4 nya dämpare till STD RMK:n:)
Utan att veta så ser det ut som ett värre ingrepp att eftermontera kylaren vid drivaxeln?? Efter förra vinterns manövrar så tycker jag inte att en PRO med isrivare kommer i närheten av en STD i kylförmåga, det går för sakta med pulkan helt enkelt och då kastar det inte material upp i tunneln som behövs på de modellerna. Där är en kylare vid drivaxeln outstanding för dit följer det ju alltid med snö!
Däremot de man känner som köpte assault switchback har då inte klagat på kylningen vid pulkdragning!?
Sen att chassiet inte pallar trycket lär vi väl få se, har kört kanske 50 mil med pulkan och 120 mil själv utan synliga problem hittills iallafall. Sitter ju ändå rätt hyfsade förstärkningar i tunneln till draget.
Tycker maskinen lever upp till mina förväntningar, fungerar på familjeturerna och en riktig pudertuggare på grabbsvängarna.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Se där, bra argument för en STD PRO med andra ord.

Läser en hel del Amrikanska forum och där verkar dom jobba med extra kylare på PRO (de som har problem med kylningen vilket inte är alla), ett flertal lösningar skall tydligen finnas.

Byta ut glykolen mot bättre medel är ett annat alternativ.

Nåväl, som tur är finns det flera modeller att välja och vraka mella:)