2021

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum
D

Deleted member 36046

Blev ju en en cylindrig 400cc 65hk sport, arbets light och mtn och Riot X kom med 66mm kammar och Alpha boggit.
Sen gillar jag Alpha One med ATAC dock finns det endast till 165 modellen :-(
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Kan nog bli en riot x nästa år, men man hade velat prova den på lite hårdare ledkörning först
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Nu har dom släppt en teaser video. Sitter på mobilen så ni får leta själva.

Får jag gissa, så är det 1cyl 2T motorn i nybörjar maskiner. Det man ser i videon är alpha boggie, men ser ut å va lägre kammar än 3"? Sen ser man att det ser jäkligt smal ut över kåporna. (Baserat på om det är A-C smala framvagn)
Sen har den ZR200ans fantastiskt fula lyse. Men det visst vi redan.
I alla fall så detta i kombination med att det postats både här och på andra ställen om patent från A-C på en 1cyl 2T hör att det blir min gissning.
Sen ska dom bli "rebeller" känns som slogans som tilltalar ungdomar.
Jävlar vad rätt jag hade.

65hk 2T 400cc enstånka.
Det är svårt att inte gilla A-C ibland. :)
Spännande att se vad vikten blir. Vore ju kul om den låg under 190. Men skulle gissa att den säkert hamnar runt 200.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De va smart av AC att sätta in balansaxel annars skulle plombera ramlat ut men jag är inte helt säker på att den går vibrationsfritt ändå! Men den är nog rätt skoj!
 
Last edited:
D

Deleted member 36046

Sen vet vi ju ingenting om modellerna som kommer hit.
Jag vill ju ha en Alpha 154 tum, 66 kammar, lång kylare och el-start (Om det kommer en). Lång kylare har ju endast funnits här i EU och lär väl så fortsätta.

Riot X med 66mm kammar och Alpha boggit + riktiga Fox dämpare bör sälja bra här i Norden? (Som en Alpha M men bredare)
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Med tanke på att Alphan är löjligt lätt att bryta omkull kanske en 40 tums framvagn som det sitter på 2021 Riot X inte totalt värdelös i skogen?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
270
106
43
Vittangi
Blast-modellerna kan säkert fungera bra som förstaskoter även för vuxna som aldrig kört skoter tidigare, min sambo bland annat. Sen är ju frågan om det är en bättre som förstaskoter än de lite lättare fläktkylda maskinerna som vissa tillverkare fortfarande har kvar. T.ex. Polaris Voyageur 550 som jag kollat på åt sambon. Får vara och kolla hur de ser ut och verkar. De är ju nättare och lättare förstås än en en Voyageur 550.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Om inte annat får man en cool 400cc vätskekyld 1-cyl 2T istället för en trött fläkt historia.

Nu är väl denna EFI och inte c-tec, så skiljer säkert mer mot 800an. Men mer eller mindre har man väl gjort typ som Asker gjorde och delat 800an. (Samma borr&slag åtminstone)
Men bör inte det innebära att den är lite nedtrimmad? Nu är det kanske andra faktorer som jag inte kan som påverkar, men man tycker ju att en halv 800 på 160hk borde ge typ 80hk? I såna fall borde man väl med rätt enkla medel kunna "få tillbaka" den effekten?
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
RIOT X är då i princip allt som jag vill ha! Elstart hade jag klarat mig utan, i övrigt så är den stora frågan vilken färg man ska välja 🤔 å nästa problem är hur fan ska man lura tanten??
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
36
Jokkmokk
RIOT X är då i princip allt som jag vill ha! Elstart hade jag klarat mig utan, i övrigt så är den stora frågan vilken färg man ska välja 🤔 å nästa problem är hur fan ska man lura tanten??
Hiva ut tant-fan så har du råd med en i varje färg! Å sen har du tid att fara ut å köra lite skoter också! ;)
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
36
Jokkmokk
Vad tycker ni om 2021 modellerna? (Dom som har presenterats redan)
Kommer ju fler modeller i mitten av november men vad vet vi ej.

r.Visa bifogad bild 28301
En-stånkan var intressant. Fint med 11 gallon tank också. Synd bara att dem verkar lägga onödig vikt och finanser på skitframvagn och boggi på LT modellen. Det är jhu inte direkt nån ledsmiskare..

Den skulle nog gjort sig bättre med en jättesmal "termos-framvagn" liknande tundran. Och nån väldigt enkel lågbyggd smygar-boggi och kanske en 153" matta till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om inte annat får man en cool 400cc vätskekyld 1-cyl 2T istället för en trött fläkt historia.

Nu är väl denna EFI och inte c-tec, så skiljer säkert mer mot 800an. Men mer eller mindre har man väl gjort typ som Asker gjorde och delat 800an. (Samma borr&slag åtminstone)
Men bör inte det innebära att den är lite nedtrimmad? Nu är det kanske andra faktorer som jag inte kan som påverkar, men man tycker ju att en halv 800 på 160hk borde ge typ 80hk? I såna fall borde man väl med rätt enkla medel kunna "få tillbaka" den effekten?
De är förmodligen möjligt att få ut 80 kusar ur den såvida cylindern har lite material att porta i för de krävs en hel del slipande i portarna för att få ut den effekten och även toppen samt pipan måste moddas eller bytas ut. När man får se cylindern inv går de säga om hur mycket de går få ut. Om man kapar en 800 på 160hk blir den inte på 80 kusar för ju färre cylindrar desto mindre effekt blir motorer på trots samma trimgrad. De blir mindre obalans ju fler cyllar och kraftpulserna kommer med kortare intervaller så vevaxeln hinner inte tappa farten som den gör med färre drivpulser. Som ex en trippel 800 ger alltid mer hk än en twin med exakt samma trimgrad. Om jag får gissa är portningen i stort sett lika som en 800cc 160hk twin för de finns risk att den tappat 15hk pga de faktorer jag nämnde tidigare men vi får hoppas portarna är lite låga så de finns pulver att hämta. Hoppas de kommer en bild på motorn där de kapat isär den som de brukar göra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
När man kapar bort en cylinder så tappar man ca 15-20% utöver bortfallet från kubiken. Så 65hk blir ju där omkring, möjligen att dom gjort motorn lite mer bottenstark och sänkt varvet så det finns lite mer att hämta på topp om man vill.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Förstod att det fanns dom som begrep bättre som kunde förklara.
Men ja det är ju rimligt. =)

Tack för förklaringen Boost III och Asker!
 
D

Deleted member 36046

Blast M borde ju kunna användas i tät skog iaf (Renskötarskoter) om man inte kör när det är allt för lite snö med tanke på a-armarna?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.385
173
63
Offerdal, Jämtland
När man kapar bort en cylinder så tappar man ca 15-20% utöver bortfallet från kubiken. Så 65hk blir ju där omkring, möjligen att dom gjort motorn lite mer bottenstark och sänkt varvet så det finns lite mer att hämta på topp om man vill.
Hur gick det med ditt bygge Asker?