2takts olja?

O

Oil

Hej, letar en bra/billig/low smoke olja som är lätt att få tag i, några förslag?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Nov-03 kl 12:24 PM (CET)]Hej !!

Valet av 2-takts olja styrs av vad för sorts MOTOR du har !!

En gammal 70-tals 1 stånka SACHS behöver inte ha RACE olja !
Likväl som det är dumheter att köra med skit olja i en 2004 AC 900 EFI !!

Låt inte snålheten bedra visheten !!!

Om du sätter dig ner och räknar så kommer du att se att utslaget på en skotersäsong så blir det inte många kronors besparing på att köpa en billig skit olja jämfört med en erkänt bra olja !!
( För den skull inte sagt att den måste vara svin dyr !! )

* Vad har du för MOTOR i din maskin ?
* Är den trimmad ?
* Hur många mil / säsong ?
* Hur kör du ?

1 jan 2000
8
0
1
Lägger in min fråga i tråden också.

Har köpt en Polaris X Egde-02.Är enligt uppgift nerbestyckad ett steg efter rekomendationer från återförsäljare.Den har VES-avgasportar och vad jag har läst mig till så ska man då använda speciella ves-oljor.

Enligt förre ägaren så är den förut körd(i 240 mil) på en delsyntet-olja,Shell Advance Snowmobile.Och ska ha kollats i avgasportarna som inte var ihopklibbade eller nått vid service i somras.
Hur ska jag göra i framtiden ?? Köra vidare på den olja som förre ägaren påstår att han använt(han har ej sett märket själv,köpt på stordunk av bekant).Eller ska jag byta till nån specifik ves-olja ? Vilka oljor är det ? Har inte så bra tillgång till Polaris orginal-olja då BikeCenter här i Sundsvall gått i kk.Är dom bästa helsyntet-oljorna också lämpliga på Ves-maskiner ??

Tacksam för hjälp nu innan säsongen tar vid på allvar.

Mvh

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag har kört på en vanlig statoil olja och det har funkat utmärkt, och för något år sedan så var den väldigt bra i någon test.
Men ska nu i år åka på bombardiers standardolja på grund av priset 29 kr/l är billigt för en mäkesolja, i stället för 79 kr/l som statiols kostar.

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Nov-03 kl 00:39 AM (CET) av 2stroke (moderator)][Uppdaterat: Senast editerat den 29-Nov-03 kl 00:39 AM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Jag kör på "Mobil".
Funkar kanon.
Den fick bäst betyg av tidningen skoter
och den kostar ca 150kr för 4L

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2T-Olja....

: Nybörjarhasse

- - - - - - -
Den oljan som maskinen gått med är en mycket bra olja !

Men Shell har en ännu lite bättre olja till samma pris !
( Skall dock inte användas vid EXTREM kyla, -30 och kallare !! )

Den heter:

* Shell Advance VSX-2

Jag rekomenderar den varmt !

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
lantmanna (granngården) har en bra olja,köp den på 20 liters dunk,har för mig den går på ca 600 kr, billigare o bättre olja finner du nog ej !!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jorå det finns en billigare märkesolja bombardierolja 20L för 499 kr hos stenmarks maskin.
www.stenmarksmaskin.se