30-40 papp boondocking

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Ska köpa en skoter inför årets säsong. Vill ha lite tips på vilka modeller som kan passa mig.

Det jag är ute efter:
*Pris, runt 30-40 lakan. Kan ev sträcka mig lite längre.
*Lite längre än 307, men vill nog inte ha någon längre än 365(144).
*Låg vikt.
*Lite nyare chassi, liknande rev. Vill inte ha trail-armar eller en sitta-skoter. Står mest och kör.

Det viktigaste punkten är den om chassit. Resten kan jag kompromissa en del.

Det blir mest ospårat lössnöåkning för mig. Boondocking. Kör ute på orörda myrar och zick zackar upp för backar mellan träden.
Blir också en del ledåkning, men det är bara för att ta sig från A till B. Huvudsyftet med mitt skoteråkande är boondocking.

Så sitter ni på något tips om skoter som skulle passat för ändamålet? Någon typ av cross-over lämpad för lössnö?
Har kollat lite på en Arctic m5 som finns i närheten, men tror inte 80hk kommer att räcka till...

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
m7orna är väl dyrare än 40? Hade varit en fin skoter iaf.
Summit verkar finnas för runt 40, men hur lång är dom? Är dom inte 155?
Hur är en renegade annars då?

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Eftersom trenden länge varit långa skotrar så verkar halvgamla åk stå sig ordentligt i värde.

Ett alternativ är att köpa en så ny och fin kort maskin som möjligt för drygt 30´. Sen köper du ett färdigt förlängningskit (136" men helst 144"), non slip hjul och matta.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Dom sålde min M7a på butik för 38900kr utpris efter att jag bytt in den mot min nya, borde gå att hitta någon för under 40 privat, gav 42 för min och körde 2 säsonger med den.

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Frahl: Dom två M7or som ligger på blocket idag kostar 52 och 58 tusen. Vilket skick var din i?

rave67097 : Är inte switchback mer anpassad för led? Men duglig i lössnö.

JeppeH: Jag har ju åkt korta skotrar innan och det har ju gått dugligt ändå. Så en förlängning på dom så kanske man börjar få ner priset men ändå få sig något dugligt. Rev är ju rätt billiga. Har ju en 365 boggi liggandes också, dock lite gammal från en lynx ranger mountain 800...
Problemet med korta är väl dock att dom är anpassade för led, bredare framvagnar, kanske brantare attackvinkel? Kommer väl fungera lite halvtaskigt i lössnö även med förlängning.

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jo och dom ligger nog kvar av en anledning också, min var i helt ok skick det enda dom sa på besiktningen när jag bytte in den var att dom såg att insugsgummina började se torra ut. Körde 270mil med den och fick byta en kylarslang samt främre armen i boggien. Min satt det slp pp, betterboards och frogskinz samt en riktigt fräsch matta. Priset man ser på blocket är ju knappast det dom får släppa dom för.

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
crossfire 700 lätt. jag har en och är skitnöjd. bossdyna är dock ett måste annars blir den som en gammel tycker jag.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Frahl: Dom två M7or som ligger på blocket idag kostar 52 och 58 tusen. Vilket skick var din i?

rave67097 : Är inte switchback mer anpassad för led? Men duglig i lössnö.

JeppeH: Jag har ju åkt korta skotrar innan och det har ju gått dugligt ändå. Så en förlängning på dom så kanske man börjar få ner priset men ändå få sig något dugligt. Rev är ju rätt billiga. Har ju en 365 boggi liggandes också, dock lite gammal från en lynx ranger mountain 800...
Problemet med korta är väl dock att dom är anpassade för led, bredare framvagnar, kanske brantare attackvinkel? Kommer väl fungera lite halvtaskigt i lössnö även med förlängning.
Finns alltid drömmare, M7: or för över 50´ är ju bara idioti att köpa om det inte rör sig om 100 milare i nyskick.

Jo, klart korta har bredare framvagn och är mer led/crossanpassade. Det är ju i gengäld flera andra långa maskiner i samma årsmodeller. Crossfire, Renegade, Switchback m. fl. är ju inte speciellt smala. Rev Summit och M-serien är ju å andra sidan smalare, men det är ju inte som dagens mountains.

En fördel med förlängning som jag ser det är att du då behåller de ofta bra stötdämpare som sitter på en kort. Sen är det ju kul garagepyssel att förlänga och när du är less på maskinen efter någon säsong är den lättare att sälja.

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
om man vill lägga 7papp på matta typ 3 på förlängare, sen skenor och grejer.. totalen borde ju bli minst 10 även om man hittar lite beggat. och har köpt tex en renegade för någon tusing mindre än en summit. jag själv skulle inte vilja ha en fölängd för samma eller mer pengar än den som är lång original. och en förlängd är ju inte lättare å sälja i mina ögon iaf. fördelen är ju att man får bestämma längden dock:)

där jag kört har då 136" funkat fint t.e.x kronogård med över metern puder har kört 144" zx summit800 å den tog sej inte bättre, så hällre en nyare kort modell än en gammel lång. 30-40 får man väll nästan bara korta skotrar för, jag hade köpt en f7, rev eller nå sånt för 30kanske? och sparat 10 till nästa skoter:) alla tycker nog olika i evighetsfrågan.
hoppas du hittar en skoter du blir nöjd med:)

Last edited:

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Tänker som dig alex, istället för att lägga pengar på förlängning och matta kan jag lika väl köpa en längre direkt. Även om det vore lite kul projekt.

Har alltid velat ha en Iq 600 rr annars... Kan nog sträcka mig till 50 papp, så det ska gå att få. Dock är det en kort, men jag har hittills bara kört korta äldre skotrar, och det har ändå funkat dugligt. Tror inte det blir sämre direkt...
Vad kan man få en Iq 600 rr se för annars?

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
IQ RR SE är ju 144 " en sån kan du få för 55-65 sen finns ju RMK i samma prisklass finns också som 144, Lynx X-Trim finns ju även den 144, men sen gör sig ju faktiskt inte en F7 bort sig utanför leden visst ingen lös snö maskin men den är ju längre än en REV eller en vanlig IQ RR, dock bör den väll vara med en typ boss dyna för en lite nyare kör ställning.