345x50 Matta På ZR 800 -02

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Håller på för fullt att förlänga kissen för att få dit en 345x50 matta. Sänker boggien 50mm både fram och bak, samt höjer även skidinfästningen på plåtarna med 50 mm för att skotern ska bli lika mycket högre både fram och bak för bibehållen styrgeometri. Frågan är nu hur många kugg mindre jag behöver på drivhjulen för att matta skall gå fri, räcker det med 8 eller måste jag gå ner till 7?
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
*asg*.... Nä nå'n vinkelslip blir det inte idag, eventuellt till helgen...

Jo mattan jag fick tag på (sjukt billigt för övrigt) är 345x38x50, hel å fin. Åter till frågan; har någon testat detta ännu? Jag inbillar mig att denna matta i kombination med nyinköpta Powder Pro skidor + 50 mm högre "runtom" borde lira alldeles utmärkt, förutsatt att mattfan går in... !?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Borde funka med 8kuggs drivisar... testa med en träkloss (haha ej en halvmeter lång men en 50mm hög) o dra runt så ser du om den tar i nånstans
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Jo det är ju ett alternativ, men då måste jag ju först ha 8 kuggsen (typ dyra) och skulle det då visa sig att det inte funkar måste jag ju byta till 7:eek:r ja ni förstår problemet, dubbla pengen = inget roligt, dubbla jobbet = inget roligt. Någon som har drivisar på hyllan kanske man kan få låna å prova med å kanske köpa sen?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
jag har ett par 8 kuggars (ej nonslip) men dom är till min F7 vet ej om det är samma på ZR?!!
men testa med olika träklossar med drivhjulen du har på nu, så ser du vad max är med din nuvarande setup sen borde det funka att räkna ut om det räcker med 8 eller 7
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Skulle du kunna mäta diametern på hjulen? På så sätt kan man ju räkna fram vad en kugge mindre gör på diametern procentuellt sett... Ja du förstår nog hur jag tänker, med det värdet är det lätt att räkna fram vad 2 kuggar gör på diametern.
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Jo det lär vara det. Känns som att det får bli 8 kuggar på hjulen, samt att med elhyveln + jigg för kammarna ta ner de sista 2-4 millimetrarna om det skulle behövas.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
nu skrev jag innan min hjärna va ikopplad... har juh givetvis 9kuggar på original hjulen inte 8 =P men diametern på 9kuggar är 180 om det kan vara till nån hjälp =P
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Samma här, 9 kuggar... Ingen som sitter på nå't 8-kuggars så vi kan räkna fram skillnaden per kugge? Har inte M-maskinerna 8 kuggar på drivisarna...?

För övrigt går det framåt, skidorna är hopskruvade, boggien isärskruvad å väntar på nya bussningar + lack, jag är helt skruvad i luvan av allt funderande... :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Borde räcka med 8kugg kör med 8kugg non-slip drivhjul på min och de är gott om plats ser det då ut som!

Skulle kunna kolla lite mer noga när jag plockar lös mattan min här någon dag! Måste ju tyvärr kasta på en ny matta på min skoter då är de enkelt att kolla hur mycket plats det finns tillgodo! Om det nu inte är väldigt brådskande.

Tror mina drivhjul är 20mm mindre i diameter motför 9kugg orginal. 7kugg är inte att rekommendera när de blir sån brytning på mattan. Vilket resulterar betyder effektförlust! Samt att du kan får problem med mattspänningen när drivhjulen blir så mycket mindre (finns helt enkelt inte nog mycket för att sträcka upp mattan).

Dom säger ju att med 9kugg ska du klara 38mm så med 20mm till på det ska det ju inga problem vara teoretiskt sett!

Mvh Fredriksson
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Såjasåja grabbar... :p

Jag tar på mig eventuella irritationsmoment genom att hålla med om att jag kanske skulle vart lite tydligare i formuleringen.

Jo de kan ju faktiskt funka med 8 kuggars rättav med lite tur, annars är det en lätt match att putsa till någon millimeter med elhyveln. Vad tror ni om konceptet i övrigt med att höja skotern 50 mm överlag å köra med ovan nämda matta + powderproskidorna?? Borde fan bli brutalt med neddrevningen till 8 kugg, eller vad tror ni? :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det verkar kunna bli en kul maskin. ;)

Men jag tror inte du blir nöjd men att flytta hela boggin rak ner. Du kommer att tappa skidtryck (står hård på främre del av boggin) eller kortare fjärdingsväg fram i boggin (spänna ihop fram för att återställa skidtryck). Då framvagnen har en viss höjd som inte ändras. Men du tänker höja de båda infästningarna mellan boggie och chassie.

Om du höjer så att skida, boggi fram, back ligger an alla tre har du bättre möjligheter till god köregenskaper. Kan bli någon i stil med 4cm främre fäste och 7cm i bakre boggifäste. Höj istället det du behöver fram i boggien vad det nu blir... Ställ ner maskinen och kolla när skidorna tar fram, främre boggien börjar ta mot underlaget och kolla var i höjdled som den bakre infästningen borde vara i höjd.
 
Last edited:

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Vi tror inte! Vi vet att det kommer bli en brutal maskin! ;)

Min blev betydligt bättre i lösssnön kan jag lova! Tills jag träffade stubben :( Körde men en rengade matta 3450x408x44 , ska nu fara och kolla på en ny matta.

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Fredriksson; Hur blev det för dig med tunneln längst bak, fick du bygga om något eller gick mattan fri ändå i hopfjädrat läge?

Jag förlängde tunneln ungefär 22cm , du kan se lite bilder på min projekttråd hur det blev! Sen så sänkte jag den till de nedre infästningarna under fotstegen så den ser brutal ut bakifrån faktiskt! ;)

Mvh D.Fredriksson
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Är inte säkert att det finns i 2.52" delning , kommer bara ihåg att det finns på 3.00" delning! 8kugg kanske är de minsta på 2.52" delning.