345x50 Matta På ZR 800 -02

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Det verkar kunna bli en kul maskin. ;)

Men jag tror inte du blir nöjd men att flytta hela boggin rak ner. Du kommer att tappa skidtryck (står hård på främre del av boggin) eller kortare fjärdingsväg fram i boggin (spänna ihop fram för att återställa skidtryck). Då framvagnen har en viss höjd som inte ändras. Men du tänker höja de båda infästningarna mellan boggie och chassie.

Om du höjer så att skida, boggi fram, back ligger an alla tre har du bättre möjligheter till god köregenskaper. Kan bli någon i stil med 4cm främre fäste och 7cm i bakre boggifäste. Höj istället det du behöver fram i boggien vad det nu blir... Ställ ner maskinen och kolla när skidorna tar fram, främre boggien börjar ta mot underlaget och kolla var i höjdled som den bakre infästningen borde vara i höjd.
Jo de va så jag tänkt, jag höjer lika mycket runtom, typ "flyttar ner" boggi'n 50 och höjer (sänker) skidorna lika mycket, ja du förstår nog vad jag menar.
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Är inte säkert att det finns i 2.52" delning , kommer bara ihåg att det finns på 3.00" delning! 8kugg kanske är de minsta på 2.52" delning.
Jodå, finns om man letar lite, bla i USA, bara att beställa..... Inte så lite billigt heller, även om man räknar med 11-12 kronor per dollar inklusive tull å moms å alla de där svenska påfunden.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jo jag förstår vad du menar, jag sänkte bara boggin och jag tycker att mitt skidtryck blev perfeckt enligt mig :)

Tänker du på vanliga drivhjul eller non-slip drivhjul? No-slip är ju att föredra med den kamhöjden så du får släppa lite på mattan :)
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Nonslip får det bli, då slipper jag ju även att svarva eller köpa nya stödhjul. Kikade igenom din projekttråd nyss, nice måste jag säga! Jag känner igen mig i ivern att "få ihop skiten" nåńgång, fan, att vänta på grejer måste va de värsta med ett såńt här projekt... Snö finns det ju gott om menar jag!

Inget illa ment, men saknas det inte lite kubik på maskinen din för att hysta runt mattan ordentligt...? hehe
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jo grymt jävla surt att vänta på alla saker! :(

Ja det saknas väl ungefär ett M, 400cc och en pumpgas turbo konvertering ;) och 10år nyare skulle den varit ! :) hehe
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
*asg* gånger fem... !

Satt å kikade lite på de här 1010 cc kitten som finns till 800-maskinerna..... Åsså lustgas på de.... plus stressfläkt..

Nope, modda lilla pärlan lagom får de bli! Ska ta lite bilder allt eftersom delarna hittar hem.
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Dom säger ju att lagomt ska vara bäst!

Skulle man ha någon värstingmaskin med turbo skulle man nog inte överleva mer än en vecka ! ;)

Ja lägg upp en lite projekttråd! :) Alltid skoj att följa dem! :)
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Kollade idag uti min skoter hur de fanns med plats för högre kammar än 44mm. Såg rikigt mörkt ut på min, var inte många mm till godo längst fram vid kylar elementen!

De blir nog att kapa kammarna för dig ifall du ska ha in 50mm kammar i din tunnel för jag antar att de ser rätt lika ut ! Annars går det säkert mäta sig fram till hur höga du får in! :)

Mvh D.Fredriksson
 

Jeppe Wikner

Medlem
2 jan 2008
30
0
1
Sundsvall
Jo jag misstänker att det kan bli lite hyvling, jag mätte kammarna å de ligger på typ 48-49 mm. Nåväl, det blir nog bättre än att åka med sliten 32:a iaf!

Passade även på att beställa samtliga bussningar till bogg'in när den ändå ligger på golvet... Köpte även lite rostfritt som jag tänkte använda till höjningarna bak, smäcker tigsvetsad konstruktion får det bli.

Tänkte bifoga en pdf på hur jag tänkt mig skidplåtarna här, men vete fan hur..?
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Jo det är nog inte annat, för det var väldigt nära vid kylelementen för mig.! Saken är ju den att du behöver ju inte ta någon annanstans är just där de är men är ju ganska jobbet det. Går nog fortare att kapa hela kammarna. Bättre kommer det helt klart bli! :)

Om de är en bild så lägger du upp den på någon internetsida (typ pixbox eller photobucket) och sedan infogar du bara länken till bilden i inlägget. Vet inte om du har sett det men det finns en "knapp" där det står "infoga bild" och det är där du printar in adressen till bilden.

Vet inte hur det funkar med andra filer dock.