4-T haverier, finns dom?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Personligen så tror jag inte alls det är så djävulskt sällsynt, dom jag VET som fått det på sina RS dvs 120Hästars Yamahan har fått en ny motor även om garantin gått ut... därför kanske det inte heller pratas så mkt om det.

Men man kan lungt säga att det inte är i samma omfattning som bland 2-taktarna.... men där går det iaf att köpa en komplett motor. Yamma säljer ju inga hela motorer... :-(
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad tyst det blev i denna tråd. Måste väl ändå finnas ett par i detta forum som själva fått ras på sina maskiner.

Att en motor skulle behöva vara dyrare än hela skotern tror jag heller inte på :)
Man är helt enkelt inte intresserad att sälja kompletta motorer, för lite avans på det.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Min har täppt igen lågfartsmunstyckena, var för 3 år sedan. Var väl det närmaste jag kan komma ett ras. ;) Monterade extra filter på bensinslangarna...

Tror nog att de är ganska driftsäkra. Man ser ganska många 4T-Yammor så de är inte sällsynta.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Personligen tror jag RX motorerna är bättre än RS motorerna. RX = R1 motorn i princip. Det är lite halv intressant att dom RS som rasar har alla jag vet om iaf fått material utmattning på kedjesträckaren. Och det är ju lite oroande.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ca 10 haverier då inkluderat några turbo maskiner är det allt ?
Hur gick det med packningen på Apex maskinen då ?
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Dock finns det många fifflare, som inte vet vad dom gör. Som är och pillar i motorerna! Då jag körde Phazer fx.en då den kom , kom ett service meddelande att man skulle plocka bort nå klammer som satt på luftburken. Som tydligen kunde lossna och åka in på fel ställe, som resulterade i motorras. Man började ju nästan undra, när man knappt fick lös dem själv med plygrip å 20kilos slägga...ungefär ;)

Men rent allmänt finns det väl 4 taktare som rasar, men de är väl sällsynt. Ligger väl oftast någon vettig anledning bakom det hela. Tror inte man skjuter stakarna genom blocket, eller något kolvbyte efter 200mil i alla fall! :D

Har kört 4 takt nu under en lång tid, med olika 4 takts maskiner inom familjen. Apex motorn, Rs motorn, Phazer motorn, och Nytro motorn. Aldrig ens behövt byta rem.. komiskt om inte annat?! Oljebyte varje år, sen har det bara varit att vrida på nyckeln å gasa :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hur många nya 4t bilar åker på motorras?:hmmmm2:

På den tiden när tvåtaktare var vanligare i bilar var motorras något att räkna med som bilägare, inte sedan.

Om en modern fyrtaktare rasar så beror det på något specifikt fel, precis som på moderna bilar. Extrema undantagsfall och går alltid att härleda till extrem misskötsel med förlorad smörjning eller liknande alternativt felmontering eller underleverantör som slarvat med materialet i tex kedjesträckare. Att japanska tillverkare råkar ut för detta är mer än osannolikt, det får betecknas som sensationellt.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Hur gick det med packningen på Apex maskinen då ?
Väntar på besked från Yamaha om jag ev. får det på garanti, annars byter jag själv, har kört med min provisoriska reparation nu kanske 20 mil utan problem. Tror att den felet var illa monterad från ny, kanske frusit evakueringen

Ola
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
men där går det iaf att köpa en komplett motor. Yamma säljer ju inga hela motorer... :-(

om man skulle få ett ras då, bara skrota?

Va till min åf för en 3v sen å då stog de en 07as viking "osäker på årsmodell men max 3 år gamal" som hade skurit, anledningen vet ja ej.
Men den hade börjat gått dåligt så han stängde av å sen var den tvärstum
 
S

StoxResearch

För några år sedan hade jag en BMW som jag älskade högt, en BMW 318 E30. Tyvärr älskade den inte mig för den blåste en packning, oljan slutade pumpa och innan jag hann reagera så hade kamaxel, topp och lite till rykt. Tog mig några dagar att ens meka isär den så pass att jag visste vad som var trasigt (på min snöskoter brukar sådant ta sisådär en timme); Blodiga händer, fucked up rygg mm. Jag är glad att jag inte behövde betala för arbetsinsatsen. Köpte en beggad topp men orken tog slut (mekning i 4T kan få den hårdaste att spy). Dyrt är det också. Det slutade med att jag sålde de förkolnade resterna nästan gratis till en som orkar rackla med 4T.

Det slutade med storförlust på den underbara 4T maskinen.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
För några år sedan hade jag en BMW som jag älskade högt, en BMW 318 E30. Tyvärr älskade den inte mig för den blåste en packning, oljan slutade pumpa och innan jag hann reagera så hade kamaxel, topp och lite till rykt. Tog mig några dagar att ens meka isär den så pass att jag visste vad som var trasigt (på min snöskoter brukar sådant ta sisådär en timme); Blodiga händer, fucked up rygg mm. Jag är glad att jag inte behövde betala för arbetsinsatsen. Köpte en beggad topp men orken tog slut (mekning i 4T kan få den hårdaste att spy). Dyrt är det också. Det slutade med att jag sålde de förkolnade resterna nästan gratis till en som orkar rackla med 4T.

Det slutade med storförlust på den underbara 4T maskinen.
att sätta i en bra beggad motor i en 318 lär väll kosta sissådär 2-3000 på sin höjd.och bytet borde gå på nån timme.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vart är moderatorerna, det här blev en d***** skit tråd till sist.
Tanken var att man skulle få någon vettig info om hur Yamahas 4-t verkligen är utan nå skit snack om 2t.
Men icke.

Måste säga att dom sista kommentererna lyfter denna tråd rejält... eller hur va ?!
*S*
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har en bekant som fick sin Nytro rasad i påskas. Var en ventil som skjöts ner i ena cylindern vilket slutade illa...
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Jag har en bekant som fick sin Nytro rasad i påskas. Var en ventil som skjöts ner i ena cylindern vilket slutade illa...
Mycket underligt i min mening. Hur kan Yamaha Scandinavia i sådana fall stå och säga i sommras att dom inte haft ett enda motorhaveri på Nytro motorn i hela världen under säsongen 2008? :hmmmm:
Ett motorhaveri som blev en garantifråga alltså..

Kan din "bekant" möjligen köpt en föredetting turbo släde?
eller har han varit där själv och pillat.
Ska ta ett ord med yamaha om det där.

Vem av dem ljuger? :hmmmm:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mycket underligt i min mening. Hur kan Yamaha Scandinavia i sådana fall stå och säga i sommras att dom inte haft ett enda motorhaveri på Nytro motorn i hela världen under säsongen 2008? :hmmmm:
Ett motorhaveri som blev en garantifråga alltså..

Kan din "bekant" möjligen köpt en föredetting turbo släde?
eller har han varit där själv och pillat.
Ska ta ett ord med yamaha om det där.

Vem av dem ljuger? :hmmmm:

Beror nog på vem hos handlaren man frågar. Snackade med en säljare i Luleå om RS motorerna och kedjesträckare, näää inga ras..
Å sen vet man en som fått ny motor hos den handlaren....

Säger inte att killen ljuger, han kanske inte ens vet om det....