Jamen om man nu har original drevningen så startar men ju på ettan!!! Den är ju konstruerad för de....konstig liknelse iaf.
I så fall sätter man ju i en lågväxel om man drevar ned, jämfört med bil liknelsen. Hur många är det som behöver lågväxel på bilen!!!
Läs på lite så förstår du...
Det fanns ett riktigt bra repotage i Snowmoblie förra säsongen om drevning... Nån som vet om man kan hitta gamla artiklar här så länka gärna.
Ska försöka förklara ändå...
En variator har växlingsförhållande mellan 1:4 och 1:1 ungefär...
Alltså när du startar snurrar motorn fyra varv för att driva runt sekundären ett varv.
När du ligger och pressar så mycket det går borde (om allt är rätt) motorn och variatorn snurra ungefär lika fort dvs 1:1...
Drevning bestämmer man utifrån vilken toppfart man vill ha, förutsatt att skotern orkar med...
Vi tar min Rev som exempel:
Original drevning är 25/45. Max utväxlad variator 1:1 och 8000 varv på motorn ger 170km/h
När du startar eller smygåker innan variatorn börjar växla dvs 1:4 och 5000 varv går det 27 km/h
Alltså innan du åker fortare än den hastigheten slirar remmen i variatorn vilket ger värme och varm rem...
Eftersom jag inte är intresserad av hög toppfart har jag drevat ner till
22/45
Fullt utväxlade variatorer och 8000 varv ger då 150 km/h vilket är fullt tillräckligt enligt mig...
Påföljden blir åxå att det räcker med 23 km/h innan remmen är i fullt ingrepp... Det tycker den om...
Tillverkarna har höga drevningar för att tokigt folk inte ska kunna växla ut variatorerna fullt och övervarva...
Så ja, liknelsen med att starta på tvåan med en bil stämmer...