4takt framtiden

S

StoxResearch

matti:
Håller med... Nya Rev XP verkar funka kackadåligt i Sno X än så länge, :D I WPSA går det också skitdåligt trots att de har flertalet vassa förare, bla Malinoski och Morgan... Men det kommer väl igång längre fram på säsongen... Kanske...

Man får inte glömma att Eriksson är riktigt duktig samt att Nytron är överlägsen effektmässigt... Sno X är en helt annan historia jämfört med vanlig ledkörning... Personligen bryr jag mig väldigt lite om vad som händer på Crossbanorna då korrelationen till vanlig körning är väldigt liten...

Tack för erkännandet angående avgaserna, :) Ha en trevlig dag med ungarna!
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Fast ryktet går ju "over there" att BRP är på G att släppa en 600DI med E-tec teknik nästa vecka. :hmmmm2:
E-tec har ju alla 4-taktarens fördelar fast det är en 2-taktare. Det är väl bara den separata oljehanteringen som man inte har blivit av med. :boring:
det ryktet kan stämma ,fick tippset att vänta med att handla skidoo om jag nu tänkte det,för det skulle komma en ny snurra ,enligt någon i(säger ej vem) team B M racing
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Och fortfarande om dom två skotrarna hade stått framför mig hade jag valt nya rev:en i alla lägen, fortfarande är rev 1000 ljusår snyggare :D
 
D

Daweasel

Jag gillar ju 2-takt. Men kan inte blunda för att, rätta mig om jag har fel, en RX1 motor ska in på ventiljustering efter 6000mil. Hur många skotrar har fått uppleva 6000mil!?

Skotern har lix fått en helt annan varaktighet när motorn inte behöver totalrenoveras efter säg 800 mil. Men DI i en rotax... Mumma.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Jag gillar ju 2-takt. Men kan inte blunda för att, rätta mig om jag har fel, en RX1 motor ska in på ventiljustering efter 6000mil. Hur många skotrar har fått uppleva 6000mil!?

Skotern har lix fått en helt annan varaktighet när motorn inte behöver totalrenoveras efter säg 800 mil. Men DI i en rotax... Mumma.
inte för att vara dryg ,men jag vill inte hålla liv i en skoter vars motor går 6000mil pga allt annat som inte håller mer än 2000mil
yamaha är ju inte direkt berömda för sina chassin ,däremot sina motorer.

vad kostar det att byta alla dämpare ,lager ,matta ,chassi detaljer etc ,jag vet att jag hellre byter till en nyare maskin än lägger ut pengar på en gammal maskin som gått låtsäga 2000mil o är slut i hela chassit men jag tänker kanske fel ;)
det har blivit ett argument som inte riktigt håller med den konumtions takt vi nästan alla har,jag vill då ha relativt nya grejor,

och jag tror inte vi hade kört T ford även om de motorerna eller övriga konstruktionen varit helt outstanding ,de flesta vill ha nytt.
lite off topic
 
D

Daweasel

Mmm, get your point. Ska kanske köpa aktier i eftermarknadsprylar till chassie...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En kusin till mig har kört en bit över 3000 mil med sin RX. Finns inga som helst fel i chassit, original matta (och nej, det är inte borta bitar från den).

Dämpare och sånt är också original. En RX är ju inte en maskin som du studsar omkring på någon krossbana med så de håller lite längre då.

Det som är bytt är något lager i boggien och det kostar ju hela 60:-/st
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag tror ju inte att en 4t maskin slits mindre än en 2t maskin om man bortser från motorn snarare tvärt om ,och jag vet för övrigt en widetrak som gått 4000 mil men den är slut överalt men den går

allt e ju relativt,men genomsnitts åkaren kommer att ha en 15 år gammal skoter när den passerar 6000mil jippi va kul ,men visst det e ju poppis med nostalgi :beer:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag kan då inte heller skriva under på att en 2T är slut vid 1000mil.
Våran förening hade en Ski-doo WT -00, med en vätskekyld 2T.
Den gick över 2500 hårda mil med ledsladden kopplad baktill, innan vi bytte bort den. Under den resan så rörde vi inte en skruv i själva motorn.

Det enda som havererade var växellådan, detta redan efter 400 mil, samt att ljuddämparen blev helt tom på innehållet vid ca. 1800mil, vilket gjorde att den blev helt orkeslös, men med ny ljuddämpare gick den precis lika bra som ny. Men chassiet flexade däremot ganska så mycket efter 2500 tuffa ledsladdsmil.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
inte för att vara dryg ,men jag vill inte hålla liv i en skoter vars motor går 6000mil pga allt annat som inte håller mer än 2000mil
yamaha är ju inte direkt berömda för sina chassin ,däremot sina motorer.

vad kostar det att byta alla dämpare ,lager ,matta ,chassi detaljer etc ,jag vet att jag hellre byter till en nyare maskin än lägger ut pengar på en gammal maskin som gått låtsäga 2000mil o är slut i hela chassit men jag tänker kanske fel ;)
det har blivit ett argument som inte riktigt håller med den konumtions takt vi nästan alla har,jag vill då ha relativt nya grejor,
Jag tänker likadant, Det spelar ingen roll om motorn håller 6000 mil. Vid det laget har man nog ändå bytt allt förutom just motorn. Vid 1000 mil räknar jag att skotern är slut om man bortser från motorn. Dämpare , lager mm är oftast slut i det laget....
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Jag gillar ju 2-takt. Men kan inte blunda för att, rätta mig om jag har fel, en RX1 motor ska in på ventiljustering efter 6000mil. Hur många skotrar har fått uppleva 6000mil!?

Skotern har lix fått en helt annan varaktighet när motorn inte behöver totalrenoveras efter säg 800 mil. Men DI i en rotax... Mumma.
är som på motorcykeln R1 det vill säga 4200 mil