5 mil per rem

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. BRP´s 166 remmar har en inkörningssträcka på 50km, står i service och racinghandboken, ganska säker på att de står i användarhandbolen oxå..
 
25 feb 2009
28
0
1
Stöde
Man ska inte köra in en rem. Kräng på den sen full gas om du nu vill det. det spelar ingen roll med inkörning. Jag har aldrig kört in en rem och jag har klarat mig många hundra mil per rem. och det är inte tur. det problemet du har tror jag är att variatorerna står fel i förhållande till varann. På min förra skoter som jag hade sprack ena motorfästet och då rörde motorn på sig när man tröck på. och då slet de rem. Så rådet är att kolla upp linjeringen och måttet o s v. MVH / Staffan
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Man ska inte köra in en rem. Kräng på den sen full gas om du nu vill det. det spelar ingen roll med inkörning. Jag har aldrig kört in en rem och jag har klarat mig många hundra mil per rem. och det är inte tur. det problemet du har tror jag är att variatorerna står fel i förhållande till varann. På min förra skoter som jag hade sprack ena motorfästet och då rörde motorn på sig när man tröck på. och då slet de rem. Så rådet är att kolla upp linjeringen och måttet o s v. MVH / Staffan
du ska köra in remmen så den blir mjukare än den är från fabrik.
annars drar du corden i den direkt.

mitt tips är att du bör kolla din linjering på variatorerna och är dom bra så börja kolla om din axel är sne
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jo jag ska kolla linjeringen, ingen som har några mätvärden?

Hur menar du att axeln är sne?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
... en annan grejj som kan hjälpa dig med ditt rem slitage är om du gör sek variatorn flytande, sätt ett antal muttrar på skundär variator skruven så den inte går in helt, dvs så sekundären kan vandra ca 5-10mm i sidled och justera in sig sj.

Jag satte på en ny rem i helgen och såg till att följa de generella tippsen. (första gången jag gör de nooga)

1. tvätta remmen med tvål och vatten innan du sätter på den, fett och avlagringar från tillverkningen finns kvar på remmens kontaktytor och skapar sämre förhållanden för remmen att samspela med variatorernas kontaktytor.
2. rengör variatorskivorna med avfettningsmedel, puttsa av dem med en frotehanduk, de tar inte så lång tid... inge gamla svarta remlagringar kvar på skivorna allså..
3. Kör in remmen, 50km. inge TOK körning, inte ut i den nu väldigt tunga snön och mata på där. kör in dina 50km, fort om du vill, och du vet ju sj när du anstränger remmen..

resultatet av att jag gjorde detta är att jag körde 26mil i lördags, ok lde var 95% led, men jag skjussade och hadde packning men remmen ser jäääävlit fin ut fortfarande. de tidigare 3 remmarna jag sprängt i vinter.. inga 26mil på en dag remmar om vi säger så.. inte så inkörda remmar heller.. för stunden vr de värt att inte köra in dem.. efteråt var de mindre kul..

Staffan: jag antar att de inte är din Lynx enduro 494 -97 som du menar att du har skite i att köra in remmen på?? för du gämför väll inte din enduro 494 och mattias rave 800, remmarna lever inte riktigt samma liv. oavsett.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Har faktiskt sekundären flytande men jag tycker att den blir lite instabil i ytterläget så jag ska prova att göra en rejäl linjering istället. Remmarna tvättar jag med tvål å vatten, och variatorerna rengör jag med scotch-brite å tinner. Får testa köra in remmarna längre fåse om de är värt de :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag förstår inte varför BRP aldrig får fixat det där med rem problemen. Dom har haft hur många år som helst på sig och göra det och det har bara blivit värre för varje år. Jag skulle aldrig lägga 10-15000kr på remmar per år! Det är ju helt vansinnigt! Man får ju fan ha med sig 3 remmar varje gång man ska ut på en lång tur. Nog är det tur man kör Yamma, man behöver knappt fylla på olja och bensin :D
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
är du säker på att den inte går sönder pga överhettning, min revo har de problemet. så tätt på variatorsidan i kåpan måste sätta nån ventilator .
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Man ska inte köra in en rem. Kräng på den sen full gas om du nu vill det. det spelar ingen roll med inkörning. Jag har aldrig kört in en rem och jag har klarat mig många hundra mil per rem. och det är inte tur. det problemet du har tror jag är att variatorerna står fel i förhållande till varann. På min förra skoter som jag hade sprack ena motorfästet och då rörde motorn på sig när man tröck på. och då slet de rem. Så rådet är att kolla upp linjeringen och måttet o s v. MVH / Staffan
Klart som fan man måste köra in remmarna om dom ska hålla. Jag skulle envisas och inte köra in remmen första gången jag bytte på srx'n och i 160 så rensade det överdelen på remmen, och då hade jag bara kört ca 35mil med den. Körde in nästa rem och den har jag kört 200mil+ på och den är som ny än. Så nog håller dom längre om man kör in dom.
 
S

StoxResearch

Min personliga uppfattning är att TRA inte fungerar för motorer över sisådär 110-120hp som pressas hårt och länge i varmt väder. När det är kallt ute och remmen kyls bättre lever de lite längre, men fortfarande för kort tid. Det har ALDRIG fungerat för mig, trots olika variatorkalibreringar. Ett absolut säkert kort för att döda remmarna snabbare än en blixt är; Full spätta vid krypfart i lössnö och varmt väder. Kabooooom! Motorerna som jag har kört/kör är 670 och 990.

TRA verkar fungera för normal ledkörning, dragrace och 110-120hp. Då håller remmarna.

Jag misstänker att TRA pga designen (roterande rör) inte kyls tillräckligt. Jag vet inte om min nästa variator (Polaris P85) kommer att fungera, men en sak vet jag iaf; TRA fungerar inte! För***** trist att behöva vara rädd att remmarna ska smälla hela tiden. I am done with TRA. För***** synd då jag annars avgudar dem, :(

Om någon har någon annan erfarenhet och hur problemen löstes så vill jag gärna höra, :)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
har aldrig haft problem med mina remmar från TRA 3.
har haft 3 olika maskiner med den variatorn.
visst har jag dragit en rem men det är efter ca 100-150mil.

och då har jag även kört på bana en hel del med denna skoter jag har nu.