5% olja!

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
35
Östersund
Jag har en Polaris XC500sp från 2000 som (jag har räknat ut) drar 5% olja!
Behöver den verkligen så mycket smörjning?
Jag har hört att dom flesta skotrar ska dra kring 2-3, och
jag funderar hur man gör när man ska ställa om oljepumpen?
lite hjälp tack :p

tack på förhand!

antee

Medlem
14 dec 2004
22
0
1
skellefteå
polaris_XC500 skrev:
Jag har en Polaris XC500sp från 2000 som (jag har räknat ut) drar 5% olja!
Behöver den verkligen så mycket smörjning?
Jag har hört att dom flesta skotrar ska dra kring 2-3, och
jag funderar hur man gör när man ska ställa om oljepumpen?
lite hjälp tack :p

tack på förhand!
Nej 5% för mycket 1-2% brukar det vara det brukar finnas som en plugg där du ser var standard pumpen ska vara på eller någon annan kan säkert förklara bättre än mig..

polaris_XC500

Medlem
10 apr 2005
38
0
1
35
Östersund
holy smoke, dubblet så mycket olja = illa.
Jag tror att den drar för mycke p.g.a. att det finns två olika bensiner man kan köra på...
Regular (skiten dom kör på andra sidan atlanten) och Premium (den lite bättre bensinen, 95okt som vi kör på). Det kan vara så att pumpen är ställd efter "regular-soppan".
kan nån vara så vänlig å berätta hur man ställer om oljepumpen? :(

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Pumpen regleras inte efter bensinen kvalitet, det är rätt självklart egentligen.
Den är nog fortfarande inställd för inkörning, detta brukar justeras vid första servicen.
Oljeförbrukningen ska INTE ligga på 1-2% utan 2-3.
Dock har man ingen effektförust föränn den går över 6-7%...

"Bättre för mycket olja än för lite" (Orangea hämnaren)

Bystrom

Medlem
26 dec 2004
44
0
1
www.freewebs.com
Min drar rätt mycket olja oxå, men det är ju bättre än att den ska dra för lite.... finns ju markeringar där vajern sitter på pumpen, så man kan egentligen inte göra så mycket fel... Iallafall på min pump. För övrigt så har jag kanske världens sämsta oljebehållare, den ligger väl på ungefär en liter.. (Polaris Ultra Sp)

henkef

Ny medlem
18 apr 2005
4
0
1
alsen
polaris_XC500 skrev:
Jag tror att den drar för mycke p.g.a. att det finns två olika bensiner man kan köra på...
Regular (skiten dom kör på andra sidan atlanten) och Premium (den lite bättre bensinen, 95okt som vi kör på). Det kan vara så att pumpen är ställd efter "regular-soppan".

du ställer pumpen genom att kolla på markeringarna på pumpen där vajern sitter. men ställ den någon millimeter över märket på grund av att det är bättre att den får för mycket än för lite.

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
polaris_XC500 skrev:

Den Polaris byggda motor du har (polaris använde tidigare fudji motorer)
var en hårding på olja när den kom. Du bor i Östersund ser jag, så Kontakta Motorhuset eller Motorteknik så kan dom ge dej instruktion hur pumpen justeras om utan att du riskerar att den får för lite olja och skär
Det var vanligt med (för) hög oljeförbrukning på dessa maskiner och det åtgärdades (justerades) ofta vid service eller klagomål.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Oljepumpen

När vi hade köpt våran mach 1a så hade dom innan oss blandat i tanken, så vi gjorde de också men märkte att de rök mer en allt annat, ingen ville ligga bakom mej hehe, så jag började kolla upp det och märkte att dom (ohändiga) som hade skotern innan hade bytt gaswire och inte dragit wiren till oljepumpen, och när man inte gör de slår oljepumpen på mer olja än den behöver på full gas så vi plugade igen olje slangen från oljeburken och nu behöver jag inte ligga sist på leden längre:)