583 utan komp på en cylinder

Daljohn

Medlem
1 mar 2007
8
0
1
Kalix
Jag saknar kompresion på cylindern närmast elsidan, har inget synbart hål i kolven och stiftet ser inte ut att ha agerat skärbrännare! Skotern gick på båda cylindrarna vid höga varv men bara på en när varven gick ner, först gick det att "mjölka" igång den några gånger men till slut funkade inte detta heller så jag fick åka lastbil hem! Frågan lyder! Kan det vara vevaxeltätningen som gått åt hel.. eller har jag något allvarligare fel? Är det någon som har nått förslag vore jag tacksam!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Kolvringarna kan ju vara slut också eller cylinderfots packningen eller topplockspackningen eller som du säger att vevaxel tätningarna har farit:(



Mvh
Jonas
 
Last edited:

Daljohn

Medlem
1 mar 2007
8
0
1
Kalix
Jag saknar kompresion på cylindern närmast elsidan, har inget synbart hål i kolven och stiftet ser inte ut att ha agerat skärbrännare! Skotern gick på båda cylindrarna vid höga varv men bara på en när varven gick ner, först gick det att "mjölka" igång den några gånger men till slut funkade inte detta heller så jag fick åka lastbil hem! Frågan lyder! Kan det vara vevaxeltätningen som gått åt hel.. eller har jag något allvarligare fel? Är det någon som har nått förslag vore jag tacksam!
Har öppnat motorn nu och det är kolvringen som har gett upp, frågan är ju bara varför.. Det ser inte ut att ha varit någon härdsmälta men kolvringen har ialla fall gått av och lämnat små visitkort på cylinderväggen, de är så små att det borde gå att hona bort dom. Kolven ska dock bytas, var handlar man kolvar till bra pris?
 

Daljohn

Medlem
1 mar 2007
8
0
1
Kalix
Tackar! Ska kolla där, måste bara ta en stor tugga från ett surt äpple först.. Nåja det hade kunnat hända på mycket sämre tid och plats. Det är bara att bita ihop! MVH Daljohn