600 rr -09 Endast förfinad

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Köpte en ny rr i slutet på förra säsongen och körde endast orginal det som var kvar av vintern. Till sommaren hade jag några små ideèr på förbättringar som jag tänkte ta tag i men det blev inte förens till hösten skotern hittade till garaget (som vanligt). Nåväl bättre sent än aldrig.
Listan på vad som skulle göras var:

44 mm matta
Sliraxel från 600r
Nerdrevning
Crosshuv
SLP pipa (ströks snabbt)

Började med att montera isär gamla huven

och följde sedan upp med att borra alla hål och passa in crosshuven i använt skick (ska visst ha gått 2 tävlingar:hmmmm:)

Sen skickades den iväg på slipning och lackering och i väntan på preliminär montering snubblade bror in i garaget med lite tid över så han polerade pipan och variatorskyddet

När huvfärg valts sökte jag mig till en konsult angående dämparfjädrarnas opassande kulör och en snabb lösning arbetades fram. Så dämpare bort...

Och strumpor av Metso på plats.

La ut gamla mattan på blocket utan större förhoppningar och sålde den senare nästa dag så.... ut med boggien

Dreven (spillde naturligtvis ut oljeburken som jag var för lat för att flytta så jag halkade runt i oljan resten av kvällen + tappade telefonen i skiten)

Och orginalaxeln förstås

Det var allt för ikväll, återkommer förhoppningsvis imorgon kväll med mera.
Har ni frågor eller synpunkter så skriv gärna.
Ni får ursäkta bildkvaliteten dock.

Last edited:

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Tjena, låter som ett fint projekt, själv är jag ute efter crosshuv, hittar dock inte nån som inte har någon spricka i sig. du vet möjligtvis inte av någon? stort plus om den är vit! (sorry om jag lånar din tråd lite ) Hade du även samma problem som jag? luft i kylsystemet så att den gick varm? (har ju dock en SE,) plus att sekundär variatorn har ett radiellt glapp?, (axiellt vet jag att det är pga flytande sekundär...) svar kan tas via pm om du inte vill kladda ner tråden, säg även till om du tycker meddelandet innehåller för mycket OT.

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Har inte haft några varmgångsproblem på min.

Jag förstår dock inte?
Glappar hela din sekundäraxel eller är det bara variatorn som glappar och axeln är still?

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Har inte haft några varmgångsproblem på min.

Jag förstår dock inte?
Glappar hela din sekundäraxel eller är det bara variatorn som glappar och axeln är still?
Drivaxeln står still medans sekundärvariatorn glappar fram och tillbaka, (ej axiellt = flytande) utan framåt.

värmeproblemet löste sig, hade bara blivit luftfickor i systemet under förvaring på butik i sommar, :thumb:

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Drivaxeln står still medans sekundärvariatorn glappar fram och tillbaka, (ej axiellt = flytande) utan framåt.

värmeproblemet löste sig, hade bara blivit luftfickor i systemet under förvaring på butik i sommar, :thumb:

Hur mycket?

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
ja vad kan det vara, 1-3mm vid centrum muttern, och längst ute på skivan äre väl ungefär 1cm.. dock har ju bara skotern gått ca 7mil så det får dom kolla på första servicen då det är garanti på den :)

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Efter att allt var avmonterat såg det ut såhär

Sliraxel på plats, ser ut såhär

Dreven har jag tyvärr ingen bild på men det är 20/41.
Sen var det bara att muttra dit boggien med ny matta runt

Huven blev klar veckan efter så det var bara att skruva ihop den med.
Efter det, så gott som klar bara galler kvar.

Sådärja

Det som nu saknas är handtagsskydd och en svart ruta från rr -08 så om någon här har en över kan ni skicka ett pm.

Hoppas att jag kan lägga upp några inactionbilder efter helgen ni får väl se.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
blev snyggt:) ang rutan så kan du ju ta org sen drar du bara över en "dekalfilm" asså klisterark, bara gå till närmaste tryckeri och fråga snällt om dom har nå rest bitar:)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Och skulle den ha gjort det så har du i alla fall vänt den rätt väg. Man vill ju ha greppet när man drar på och inte när man bromsar :)
Snyggt jobbat!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Av ren nyfikenhet: Vad jag förstår av första posten så var den ursprungliga planen att sätta dit SLP-pipa, men detta valdes bort, och jag undrar bara varför?

Har en kompis med likadan maskin och tycker inte han pratar om annat än sin beställda SLP-pipa som han verkar tro ska ge skotern en helt ny dimension :)