600 sdi-08. Batterifel?

olovmolin

Aktiv medlem
9 jan 2011
66
0
6
Härnösand
Hej! Hur känslig är en sdi på batteri? Den går dåligt och blöddrar, mätarna hänger sig och blinkar samt så lyser motorlampan.

Kan det vara batteriet eftersom mätarna beter sig så konstigt?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ja, testa med ett annat batteri. Är batteriet dåligt fåår man konstiga fel. Steg 1 på SDI är att alltid byta batteriet och motorn går konstigt med skuma elfel.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Prova och se är nog bästa svaret du får..

Vet dock att lägger batteriet av helt då går inte/startar inte maskinen. (kan bli långt att gå)
Är batteriet relativt nytt kan du ju prova ladda men annars är det en bra investering i ett fräscht batteri

olovmolin

Aktiv medlem
9 jan 2011
66
0
6
Härnösand
Okej, maskinen startar men går väldigt dåligt. Har även provat att ha laddaren igång medan jag startar men beter sug fortfarande likadant.

olovmolin

Aktiv medlem
9 jan 2011
66
0
6
Härnösand
Problemet löst! Var en slangklämma på ena förgasaren som hade gått sönder vilket ledde till att den fick för mycket luft och givaren visade fel! Satt på en ny och den fungerade perfekt.

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Hade exakt samma problem, ladda batteriet gång på gång men blev inte bättre.
Visade sig tillslut att det var stiften som var trötta, bytte dom sen blev det bra.

Och ja, SDI är extremt känsliga på batterierna. Dom måste fräscha

olovmolin

Aktiv medlem
9 jan 2011
66
0
6
Härnösand
Trodde det var löst men problemet kvarstår. När den är kall går den bra dock man kan höra att den bluddrar lite på låga varv(4000-500varv). Efter man kört ett tag så börjar motorlampan lysa och displayen visar "check engine" och mätarna börjar "flimra".

Blir galen, någon som har en ide om vad det kan vara?

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
är problemet löst? min 600sdi tvekar och får avgassmällar och jag börjar tro att batteriet är dåligt.

eeeeriksson

Medlem
4 jan 2013
46
0
1
sdi är som sagt väldigt känsliga på batteriet, min rev 600 sdi -05 höll jag på att bli tokig på, alla möjliga elfel, olika fel från dag till dag men så bytte jag batteri så funkade allt perfekt och gör fortfarande det!:)

eeeeriksson

Medlem
4 jan 2013
46
0
1
Okej, men köp ett nytt batteri ska du se att allt funkar :)

Du blir säkert orolig när jag säger biltema men deras gele batteri är väldigt pålitligt batteri och är snäll mot börsen :) lycka till!

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Okej, men köp ett nytt batteri ska du se att allt funkar :)

Du blir säkert orolig när jag säger biltema men deras gele batteri är väldigt pålitligt batteri och är snäll mot börsen :) lycka till!
Hej
Minns du vad för batteri det var? och vad det kostade?
Jag köpte nämligen ett nytt till min SDi och betalade ca 800 spänn!
MVh P

eeeeriksson

Medlem
4 jan 2013
46
0
1
Tjena!
Är ju ingen elstart på min så ett batteri med 3ah räcker då, kostade runt 300 spänn!
Men om du har elstart ska du köpa ett 18ah om jag inte minns fel, kan vara något dyrare därimot!