800 e-tec går fett

Micke.G

Medlem
10 feb 2010
8
0
1
Nån annan som tar mycke olja efter inkörning? Har kört ca 100 mil och inkörningen är avklarad. Ryker brunt vid gaspådrag och ligger på ungfär samma oljeförbrukning.
Tar ca 3,5 l/mil. Är som att den ändå inte slagit över.
165.jpg
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
joo min tar mycket olja också, ryker brunt. Har väll ca 100 mil nu. Dock så är den inte så farlig på sopppan, brukar ligga mellan 2.2-2.7l....
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
På mxz och renegade 800 etec har man dragit ner oljeförbrukningen med 30% jämfört med tidigare 800R, summitmodellerna drar lika mycke olja som 800R.
 
K

kenth

Jag tycker att min ryker mer än 600 e-tec´n som jag körde förra säsongen, men fick till svar att det gör 800:an. Ryker ganska mycket under warm up.
Om jag stannar när jag är ute och åker så blir det en svart fläck i snön efter den. 600 e-tec´n lämnade bara ett "smält snö" märke.
Vad ska jag göra?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Prick två XPS dunkar på 50 mil har min Summit sugit i sej, det är för mycket oavsett körning.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Friirajden har sugit i sig ca. 12 liter olja på 100 mil :) hur mycket bensin den fått i sig har jag ingen aning om!
 
R

RevMan

På mxz och renegade 800 etec har man dragit ner oljeförbrukningen med 30% jämfört med tidigare 800R, summitmodellerna drar lika mycke olja som 800R.
Detta har endast att göra med hur man kör och är uträknat genom mätningar av olika körcykler, summitar körs mer på fullgas än ledmaskiner därför vill dom ha mer olja på "normal" körning.

ÅF kan inte ställa ner oljepumpen. däremot är varje oljepump graderad med en siffra som skrivs in i ECM för att oljepumpen ska ge rätt mängd, är denna siffra fel så drar den för mycket, eller för lite olja.
Hör från många håll om 800e-tec som drar mycket olja men det kanske är någon uppdatering på gång.
på 600 vet jag ett par skotrar som har fått ny oljepump pga hög förbrukning.
Absolut inge bra med för mycket olja.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Verkligen värdefullt med en person på forumet som du RevMan, som jobbar i närheten av dessa bitar, och faktiskt vet vad du snackar om! Uppskattas!
 
R

RevMan

två dunkar på 50 mil läste jag ovan,betyder det att den har dragit 3liter som var i tanken plus en dunk nästan 4liter och nu är det fyllt med en dunk till eller är tredje dunken ifylld så den har dragit 3+4+4liter
bränsleförbrukning 3,5l/mil gånger 50mil
175liter bensin och 11liter, liter drygt 6% kanske är lite väl mycket
175liter bensin och 7liter olja är 4% helt okej under inkörning tycker jag. en powertek drar lätt 5%




Ni som tycker att era drar mycket olja, ta reda på exakt hur mycket olja dom har dragit i förhållande till bensin och ta kontakt med era ÅF så får dom rådfraga BRP kan ju vara så att nån enstaka behöver ny oljepump
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Nej, den har dragit två dunkar, den var full när jag hämtade den och den är full nu och jag har två tomma plastdunkar i förrådet. Men en 10L dunk brukar ha räckt rätt länge i mina Polarisar, en bra bit över 100 mil i alla fall.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
4% är gränsen att becka igen kolvringarna, 5% är rent av skadligt för motorn och dina lungor.
Olje pumpen,förutom Etec är nästan uteslutande en Mikuni pump och är kalibrerad för utväxling mot drevet på vevaxeln,matning är normalt 0.8% på tomgång och 3% på fullgas vilket normalt ger ett medel på 2% Etec är programerad i ljusår annat än tidigare. Att Summit skulle automatiskt ha en annan inställning köper jag inte, formeln kan räkna ut vad du håller på med ändå. En djupdykning i ämnet avslöjar att dessa faktorer avgör olje %.

0 EngineSpeed RPM 0 AngleBTDC/2 Deg 0.0 VehicleSpeed Km/h 0 Time100ms ms 0 Frequency Hz 0 LongTime 1/2s 0.0 DeltaAngle/2 Deg 0.0 SparkQty spark 0 Time10ms ms 0 AngleTPS Deg 0.0 AtmPress kPa 0.0 AngleCorr/2 Deg 0.0 Temperature °C ###0 Time60Sec Min 0 PercentTPS % 0.0 PercentSignd % 0.0 Angle_SINT1 Deg 0 Angle_UINT1 Deg 0 PercentPerSec %/s 0 Acceleration RPM/s 0 DeltaRPM RPM 0 PercentDuty % 0 TriState 0 TwoState 0 FourState 0 Flow cm3/h 0 Time1ms ms 0 Cranking/2 Deg 0 DeltaEngSpeed RPM 0 Inc/Dec/2 Deg/TDC 0.0 %ChangeRate msec/% 0 OilDelivery mm^3/str 0 Temperature °C ###0 Second sec 0 MultFactor 0.00 Time10ms ms/0.5deg 0 RERAngBTDC/2 Deg 0.0 Egt Volts 0.00 UINT4 0 MecTDCOffset Deg 0.0 KNKFaultCorr/2 Deg 0.0 KNKFaultPercent % 0 PercentDutyS2 % 0 TimeBreakIn Min 0
(Ej publicerat tidigare)
 

Micke.G

Medlem
10 feb 2010
8
0
1
Jag har en liten skvätt kvarn av fjärde dunken nu på 115 mil. Var full när jag hämtade den.
Nu när man kör lite hårdare så tror jag inte jag tar mej längre än 2 tankar på en behållare.
 
R

RevMan

en pinfull oljebehållare är typ 3,8liter på 3%oljeinblandning ska man då kunna köra upp 126liter bensin.
nu kör man ju aldrig ur en hel oljetank men går det åt mer än en oljedunk på 100liter bensin så kan det ju inte stå riktigt rätt till tycker jag.

som mulle skriver så är för mycket olja skadligt för motorn.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Funderar på om "tändmissarna" jag får när jag trycker fullt beror på att den skjuter i för mycket olja?
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
230 liter soppa och 10 liter olja har min dragit i sig = 4,3% om jag räknat rätt. kört 99 mil.
 
R

RevMan

det bästa är att börja räkna efter att ni kört upp 120liter då inkörningen är klar.