800 e-tec går fett

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Rätt P.G, Dock rekommenderar tillverkaren och Usa/Canada att köra den på delsyntet, BRP Sverige rek Syntet oljan.
 
R

RevMan

det hänger en tag på styret på alla nya 800 e-tec där det står att helsyntet rekomenderas. Detta var nått dom kom med ganska sent. ÅF fick beställa oljan i höstas istället för på vårens förorder. Oljan i sig är helt ny, det är därför det står delsyntet på oljetanken.

I mina ögon verkar det väldigt konstigt att sommarkonservera motorn på helsyntetolja villket nästan alla kommer göra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Vad skulle det spela för roll?
Rost i vevlagren är inte så bra för motorns framtid... men eftersom oljan är ny så vet man inte än hur bra antirostegensper den har. Men som det vart hittills så har inte de egna märkenas helsyntetoljor haft så bra egenskaper på just den fronten
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
det hänger en tag på styret på alla nya 800 e-tec där det står att helsyntet rekomenderas. Detta var nått dom kom med ganska sent. ÅF fick beställa oljan i höstas istället för på vårens förorder. Oljan i sig är helt ny, det är därför det står delsyntet på oljetanken.

I mina ögon verkar det väldigt konstigt att sommarkonservera motorn på helsyntetolja villket nästan alla kommer göra.
Och ännu märkligare var alla som körde in den på helsyntetolja.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Rost i vevlagren är inte så bra för motorns framtid... men eftersom oljan är ny så vet man inte än hur bra antirostegensper den har. Men som det vart hittills så har inte de egna märkenas helsyntetoljor haft så bra egenskaper på just den fronten
Helsyntet rinner lättare av från dom detaljer man vill sommarkonservera. En delsyntet är ju klibbigare. En tanke där var ju om oljeförbrkningen går ner med en delsyntet då den är mera trögflytande?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Helsyntet rinner lättare av från dom detaljer man vill sommarkonservera. En delsyntet är ju klibbigare. En tanke där var ju om oljeförbrkningen går ner med en delsyntet då den är mera trögflytande?
Nej, det har inte att göra med om det är en hel-, del- eller mineralolja vi talar om. Viskositet är en annan sak, vidhäftningsförmåga en tredje.

En helsyntetolja är anpassad utifrån precis de egenskaper man vill ge den: lika långa oljemolekyler, rätt viskositet, rätt vidhäftningsförmåga, rätt sorts additiv osv. Kort sagt så är en syntetolja bättre på allt än en mineralolja, vilket ofta används för att göra olja mer lättflytande, en egenskap som mineraloljor har svårt att få.

Det viktigaste är att köpa en bra olja med rätt egenskaper. En helsyntet är dyrare men också bättre.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nej, det har inte att göra med om det är en hel-, del- eller mineralolja vi talar om. Viskositet är en annan sak, vidhäftningsförmåga en tredje.

En helsyntetolja är anpassad utifrån precis de egenskaper man vill ge den: lika långa oljemolekyler, rätt viskositet, rätt vidhäftningsförmåga, rätt sorts additiv osv. Kort sagt så är en syntetolja bättre på allt än en mineralolja, vilket ofta används för att göra olja mer lättflytande, en egenskap som mineraloljor har svårt att få.

Det viktigaste är att köpa en bra olja med rätt egenskaper. En helsyntet är dyrare men också bättre.
Har bara sett skillnaden inuti växellådor på mitt förra jobb. Lådor till bussar som kördes på helsyntet hade rost i växellådslocken,det hade inte dom som gick på en mineral. Men det kanske inte funkar på samma sätt med 2 T olja. Är ingen oljeexpert.