Varför olika rekommendationer?Rätt P.G, Dock rekommenderar tillverkaren och Usa/Canada att köra den på delsyntet, BRP Sverige rek Syntet oljan.
Rost i vevlagren är inte så bra för motorns framtid... men eftersom oljan är ny så vet man inte än hur bra antirostegensper den har. Men som det vart hittills så har inte de egna märkenas helsyntetoljor haft så bra egenskaper på just den frontenVad skulle det spela för roll?
Och ännu märkligare var alla som körde in den på helsyntetolja.det hänger en tag på styret på alla nya 800 e-tec där det står att helsyntet rekomenderas. Detta var nått dom kom med ganska sent. ÅF fick beställa oljan i höstas istället för på vårens förorder. Oljan i sig är helt ny, det är därför det står delsyntet på oljetanken.
I mina ögon verkar det väldigt konstigt att sommarkonservera motorn på helsyntetolja villket nästan alla kommer göra.
Helsyntet rinner lättare av från dom detaljer man vill sommarkonservera. En delsyntet är ju klibbigare. En tanke där var ju om oljeförbrkningen går ner med en delsyntet då den är mera trögflytande?Rost i vevlagren är inte så bra för motorns framtid... men eftersom oljan är ny så vet man inte än hur bra antirostegensper den har. Men som det vart hittills så har inte de egna märkenas helsyntetoljor haft så bra egenskaper på just den fronten
Nej, det har inte att göra med om det är en hel-, del- eller mineralolja vi talar om. Viskositet är en annan sak, vidhäftningsförmåga en tredje.Helsyntet rinner lättare av från dom detaljer man vill sommarkonservera. En delsyntet är ju klibbigare. En tanke där var ju om oljeförbrkningen går ner med en delsyntet då den är mera trögflytande?
Har bara sett skillnaden inuti växellådor på mitt förra jobb. Lådor till bussar som kördes på helsyntet hade rost i växellådslocken,det hade inte dom som gick på en mineral. Men det kanske inte funkar på samma sätt med 2 T olja. Är ingen oljeexpert.Nej, det har inte att göra med om det är en hel-, del- eller mineralolja vi talar om. Viskositet är en annan sak, vidhäftningsförmåga en tredje.
En helsyntetolja är anpassad utifrån precis de egenskaper man vill ge den: lika långa oljemolekyler, rätt viskositet, rätt vidhäftningsförmåga, rätt sorts additiv osv. Kort sagt så är en syntetolja bättre på allt än en mineralolja, vilket ofta används för att göra olja mer lättflytande, en egenskap som mineraloljor har svårt att få.
Det viktigaste är att köpa en bra olja med rätt egenskaper. En helsyntet är dyrare men också bättre.
Du kan väl använda en helsyntet med rätt egenskaper så är den bättre även på det... allt kan ju specificeras med en syntetolja.Bättre på allt utom inkörning av motorer skulle jag säga.