800HO tappar varv

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Har en 800rr -13 med SPI grenrör, Lindad SPI pipa, 1,5gr tändkil, V-Force3, YB 12,9 topp och PC5a
Går rent och snyggt alltid och varvar 8300-8500 när man börjat köra men efter ca 20-30min lössnökörning så varvar den 8000-8200

Nån som törs gissa varför? Piptemp, insugstemp eller ECU som backar tändningen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kör du med en Ultimax XS rem för de blir klistrig vid hög temp och tappar då varv 100-150V kan försvinna då. Har du koll på luftintagen så de inte bara är dem som blockeras av snö?
Testa öppna tanklocket också för att utesluta vakum i tank. De är dock normalt att en motor ger 100v mer första 10-15 min innan vevaxeln blir varm. Motorn kan ge 3-4 hk mer första 10-15 min men när veven och vevhusets gods blivit varmt tappar man de hk. Därför är de ingen mening att kolla på första repan vid bänkning för de visar på tok för hög effekt.
Jag är osäker på hur spikskyddet funkar om de återgår till full tändning automatiskt utan att stanna motorn efter att den har skyddat sig genom sänka tändsni ng och sopa på mer soppa Jag har för mig jag läst att man måste stanna motorn och starta om den för att få bort spikskydd på de motorerna. Den sänker tändningen i 3-4 steg och den sopar även på mer soppa tillsut. Prova starta om den nästa gång den tappar varv. Om den går bättre då i några sek för att tappa varv igenb så spikar den. Då måste man skicka på mer soppa med pc eller ta bort tändkilen. När hela motorns block och vevaxel blir varm samt speciellt hög vattentemp så blir de mer spikkänsliga.
Kör du 98 okt eller är mappen gjord för nya 95 okt dvs 10% etanol?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Jag skulle lägga min gissning på att remmen troligen är som en gummisnodd efter 20-30 min fullgaspumpning i lössnö :) som sagt ifall du kör ultimax så är den ännu mer känslig för värme. Ta en fikapaus med kåporna öppen och se ifall varven kommer tillbaka