Men Asker nu sjönk du i graderna när du skriver att du kör "noname" biltema olja i allt utom e-tec. 34-032 oljan är ju dyr då man inte ens vet märket på den. Just nu kan man köpa esterbaserad Motul snowpower olja för 349kr och bara 59kr i frakt även om man köper 100l. Jag köpte 16l nyss och de kom snabbt typ 3 dagar.Har inte provat just den oljan men jag kör den med grå flaska (34-032) i allt utom brp 850:n, den har en flyttemperatur på -40 och är helt ok att dra igång när det är kallt ute. Skulle tro att den oljan med bara -33 är trög när det är kallt.
Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.Men Asker nu sjönk du i graderna när du skriver att du kör "noname" biltema olja i allt utom e-tec. 34-032 oljan är ju dyr då man inte ens vet märket på den. Just nu kan man köpa esterbaserad Motul snowpower olja för 349kr och bara 59kr i frakt även om man köper 100l. Jag köpte 16l nyss och de kom snabbt typ 3 dagar.
Men om den duger till e-tec är en annan femma för den har svinhög flampunkt på uppimot 130-140c men Motul påstår på sin hemsida att den ger extremt lite sot så den passar e-tec
Ok bra de de höjde ditt anseende till normalt bra status igen hehe. Vilket oljenmärke är det, de är väl inte Ryssolja hoppas jag?Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.
Nejdå inte alls.... den är made in "europe" sen om det gäller flaskan eller innehållet är oklart, men det är nog möjligen flaskan då innehållet är Lukoil.Ok bra de de höjde ditt anseende till normalt bra status igen hehe. Vilket oljenmärke är det, de är väl inte Ryssolja hoppas jag?
Får man fråga vad det är för olja då? och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?Haha, du kan ju gissa vem som tvingat biltema att lägga ut säkerhetsdatabladet på just den oljan... så jag kan säga att jag vet vilken olja det är och det är samma lika som jag tidigare kört maskinerna på, bara en annan etikett på dunken.
Inte provat denna olja själv men "SILKOLENE SNOW PRO 2" ser ju bra ut på papperet iallafall, låg -57c flytpunkt, rimlig flampunkt 114c, ska enligt produktbladet vara hela 30% bättre än en annan ospecificerad olja...Får man fråga vad det är för olja då? och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?
Kör xps oljan för de finns inga långmils tetser (privata) som godkänner annan olja här i Sverige.Läs på usa forum där de kör 1600 mil per år om de kommit fram till någ olja som är lika bra men då måste den va avsevärt billigare för att ta risken. Alla andra skotermärken är ju vankliga insprutare så dem kan man köra på spillolja om man vill men inte en e-tec de är lika känsliga som ett spädbarn på oljan och de gäller även e-tec båtmotorer. De är många E-tec båtmotorer som gått hädan när ägarna snålat och köpt annan olja.Får man fråga vad det är för olja då? och vilken olja skulle du säga är okej att köra på 850 förutom xps?
Exakt hur mycket olja drar den i procent och vilken typ av körning är det?Ordinarie pris nu på en kartong XPS är väl nästan 2500kr och jag köper en 20L dunk Silkolene för någon hundring under det, (2100-2200kr i fjol), så rätt skaplig skillnad blir det ju.
Fortsätter min Freeride halsa olja i år som i fjol, (fick oljepumpen bytt på garanti i sommar), så tar det inte lång stund innan jag får uppdaterat pris på Silkolene-oljan.
Edit: Silkoleneoljan ser dessutom snarlik ut i färgen, lite rödare, som XPS så det ska till en rätt uppmärksam mixtermakare för att reagera på att man kör på "fel olja".
Prova för skojs skull byta maskin en dag. Körstil gör mer än man tror.Den drog nästan dubbelt mer olja på en dag än polarns summit 850 på samma körning när det skiljde på sin höjd någon enstaka liter soppa. Likadant varje dag vi körde.
Ofta sög den i sig från full till två cm under skarven på baksidan oljetanken, sidan mot variatorerna, på en dag. Det är då minst en halv dunk på 25-30L bränsle.
Skiljer det 70kr/l mellan XPS och Silkolene, vilket det gör med priset jag fick på