9-Bultad variator hjälp.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Hej!

Har en 9-bultat variator på min skoter. I Söndags gick dock fjädern och en vikt av så jag måste byta dem. Jag har tagit bort locket så fjädern är lös. Sen bulten och muttern som håller fast vikten får jag inte loss. Jag kommer inte åt muttern som för övrigt är en 3/8´s tum men varken hyllsa eller blocknyckel. Jag har även slipat ner en blocknyckel men det går ändå inte. Någon som vet hur jag ska göra? Någon som vet vad den 6-kantigt insektsnyckel har för betäckning?

Det är nummer 5 och 6 som ska loss.

Jag har slut på idéer och jag vet inte vad 6-kantnyckeln heter så jag vet inte vilken jag ska köpa.

Tacksam för mycket hjälp !

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Åk till närmaste Järnia-affär (eller liknande) och köp ett insex-kit för tum-dimensioner. Kostar kanske 100:- (bra om det är hyffsad kvalla) och brukar innehålla ca 9 st och någon av dem borde passa.

När det gäller muttern så kan det vara svårt. Hade du en 3/8" hylsa? Det finns de som är gjord för finmekanik och de brukar vara smidiga och fina samt att de är längre. Om du ser att det fysiskt sett är omöjligt att komma dit med en hylsa så kan du prova med en skruvmejsel (flatmejsel) och kila in den mellan 6-kanten och godset och sedan testa att skruva ut bulten med insexnyckeln från det nyinköpta kittet.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Ok, Det var det jag trodde. Jag var på ÖoB nyss och kollade men dom hade inga. Får väl fara och köpa en satts insekts nycklar i tum då. Tack för hjälpen iaf!

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Öh, jag skulle då aldrig låta någon slå med huggmejsel i en aluminiumpanna som kan snurra upp emot 9500 rpm:eek: Krävs bara minsta lilla sprickbildning för att den skall explodera och skicka en massa metallskrot 360 grader runt sin egen axel...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det är inte insex. Det är torx. Köp en torx-bit sats och ett passande verktyg att sätta dom i. Jag har skruvmejsel varianten.

När du har torxen (se till att du har största som passar) sätt en skruvmejsel mellan godset och muttern på andra sidan. Bra om ni är 2 så nu har all kraft och kan hålla rakt så ni inte förstör torx-skallen.

Och vad gäller variatorbulten fungerar det med en 13 mm ledad nyckel. Sätt en skiftnyckel så får du mera kraft.

Det måste vara en 12 uddars hylsa. Jag provade med en 6 uddars och det kan gå men risken finns att den rundar bultskallen.

När du fått loss bulten måste du ha en riktig avdragare för att få loss 9-bultaren. Kostar 250 kr ca. Prova inget annat för då förstör du prylarna.