A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Ställde tändningen till 12grader @8000varvar och vart ut och provkört lite mer ikväll.
Men den "klipper" fortfarande vid strax över 7000varv.
Men nu börjar gassvaret blir riktigt fint, nära på som med piporna och den går mycket renare än förut. Inget blött på kolvtopparna eller stiften längre.
Eftersom stiften fortfarande inte fått full färg än så kör jag ganska försiktigt dock är det inte så mycket motstånd ute på isen nu ca 1dm packad snö. Men det bettar i bra nu när man drar på.
Ska plocka av pipan så jag kan kolla kolvarna så dom inte håller på att smälta... sen ska jag kartlägga tändningen lite mer också, se vad den ligger på för varje 1000:e varv.
Ska göra mer seriösa testkörningar i helgen dra lite stockar och belasta motorn mer.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Få ett faxnr av deg asker, jeg har tennkurvene på alle polaris trippel cdi,er fra 3500rpm til 9500rpm:):)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Faxnummer skickat :)

Håller på att bygga en ljuddämpare nu. Den blir lite speciell men jag klarar inte av ljudet som det är nu...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Dämparen blir inte så stor men det är vad det får bli... hoppas på att den ska ta bort övertonerna på de lägre varven, så man kan åka och tanka utan att bli skjuten. Annars på full mutter så låter den inte så mycket mer än innan.

En 4" rörböj:


Känns som jag har lärt mig hur borrmaskinen fungerar ikväll:


Mässingnät på:


Något sådant kommer det att bli, blir att svetsa dit endbitarna och lacka den imorgon.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har nu gjort klart det sista på dämparen och nyss vart ut och provkört och jävlar vilken skillnad det blev på ljudet, trodde jag faktisk inte att det skulle bli sådan skillnad som det blev. Nu behöver man inte skämmas längre :)



Den går fortfarande fett på full gas, puffar och har sig efter gassläpp. Låg egt och låg a/f. Men den går åtminstone framåt nu:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Kanonbra!! Då ska ja kopiera din lösning för jag lider av samma problem och vill inte strypa utblåset mer. Jag har ju också sidoutblås och kan göra exakt samma lösning.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ska göra mer seriösa testkörningar i helgen dra lite stockar och belasta motorn mer.
Så det är ingen IQ bigblock... Det verkar kunna bli en "IQ Big Log"-edition med tanke på stockarna. Se upp IQ widetrack.
Kul att du verkar få ordning på grejerna och som vanligt ser det bra ut.
 

The Hulk

Medlem
4 jan 2011
43
1
8
Snyggt! Vad blev det för komp, squish-area och squishhöjd (ute vid cyl-väggen och vid övergången till skålen)?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
The Hulk: 11:1, 10.5mm brett squishband mätt efter squish ytan, 1.4mm höjd och 13.5graders vinkel.

Har nog hittat felet på tändningen nu, det är en jordkabel bakom svänghjulet som gått av. Så förhoppningsvis ska det göra skillnad när den sitter ihop. Den har gått riktigt illa av och till idag. Ibland har den dragit iväg bra och ibland inte så det kan nog vara kabelrelaterat :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Hittade en kabel till som var skadad och den är betydligt viktigare än jordkabeln jag hittade av bakom svänghjulet. Denna gången var det ena kabeln från tändspolen från statorn som hade legat emot något vasst och lite koppar var framme, så detta är nog det riktiga problemet!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hittade en kabel till som var skadad och den är betydligt viktigare än jordkabeln jag hittade av bakom svänghjulet. Denna gången var det ena kabeln från tändspolen från statorn som hade legat emot något vasst och lite koppar var framme, så detta är nog det riktiga problemet!
fixa och prova:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nu går den rent men kikade in genom grenröret och mag kolven har smällt. Så det blir att skruva igen :(

Någon som vet om man kan stoppa i en cdi från en twin 800? Så man får lite snällare tändkurva.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Har rivit av toppen och detta ras beror inte på spikningar eller för lite soppa, viket i sig är bra för då har jag koll på den biten iallafall.
Utan jag tror att detta ras beror på förra raset. Då detta var den kolv som såg rätt fin ut så den fick sitta kvar. Men den var lite lätt naggad i kanten då så min teori är att det har funnits sprickor mellan kolvringarna för detta ras är rent mekaniskt.
Cylindern har klarat sig riktigt fint så det var då tur. I övrigt ser bestyckningen rätt bra ut lite fett på pto sidan men mitten och mag ser rätt vettiga ut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Nu är nykolven inkörd (varmkörd någon minut och sen några fullgasrepor ute på isen :) ). Märkte dock ingen effektskillnad med hel kolv. Så det är lite jobb kvar innan den går som den ska.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Måste berömma och säga: Att ni orkar!
En annan skulle gett upp efter första eller andra raset...
Hoppas du får det att lira riktigt!