A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Jawsrör funkar oxå bra , Vi bromsade en 1240 wc baserad motor men med Price cylindrar (68mm slag ) med Jaws trailrör gav den 266hk vid 8400rpm
Med Jaws Racerör hostade den ur sig 279 hk vid 9250 rpm.:biggrin1:


Se länk
Tyvärr finns inte bromsningen med trailrör upplagd på länken nedan

http://www.stoxresearch.se/


/ Ronny
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Synd att det är både långt o åka och dyrt att bänka ,,annars vore det kul att veta vad den skulle vara på nu med kortade pipor. Jag är övertygad om att den ligger en bra bit över 200 ivf.

Det kan tänkas att dina nuvarande pipor funkar lika bra som dom värsta crankshop,, kan faktist sluta man att du föredrar dom du har :)

Blir kul att föja forsättningen,,The never ending story :cheesy:
Jo det hade vart kul att se vad den ligger på just nu, men tyvärr så är det som sagt både långt och kostsamt att åka och bänka.
Hade tänt ha med 2st uppsättning pipor dom jag har nu + slp-replikor till nästa körning. Piporna som jag har nu är ju ändå dom första jag byggt och med rätt enkla medel så dom är inte helt vackra inuti. Sen blev passfornen inte riktigt 100 efter jag kapade dom. Men det kan iockförsig ordna upp sig då jag måste vinkla om anslutningen mot pipan då VES cylindrarna har liten annan vinkel på anslutningen mot pipa.

Ja att det inte slutar är väll bra på något sätt :)
I somras hade jag lovat mig själv att i vinter ska maskinen bara funka och sen ska jag vara nöjd... men det är ju som kul att pilla med motorer så varför inte :becky:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är SLP-piporna inköpta och mätning påbörjad. Och man blir ju lite lätt förvånad :) speciellt över längden på dom. Dom är nämligen i ungefär samma längd som CPI-piporna och Blade piporna, snudd på längre till och med. Måste dock kontrollmäta igen och se om det verkligen stämmer...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja det där med pipor är uppenbarligen smålustigt att klura ut märkte vi ikväll.
Så jag gjorde det enda logiska att göra; jag gav upp :p

Nämen formen skiljer ändå helt klart mellan piporna och även om totallängden är liknande så fick vi nog fram att måttet till revkonans mitt är kortare, detta är dock ett mått vi mätte men skrev inte ner och glömde sen bort :rolleyes: Så det ska kollas upp igen imorrn...
Jaja man får väl se hur det här slutar, men jag är ändå försiktigt optimistiskt :tape:
Oavsett längder o mått så bänkar ju dessa pipor bra resultat så...
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag följt eran tråd ett tag, riktigt grymma byggen båda två!

Ska bli intressant att se vad ni får fram för längd på slp piporna.

Dom verkar ju ändå inte ge så där jättemycket effekt alla gånger, hittade några bromsningar:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-01/polxc800-01slp.jpg

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-03/rmk800-03slp/grafrmk800slp.jpg

Förutom den här men kan väl vara mer gjort:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-04/slp/grafslp.jpg

Verkar ju skilja en del från maskin till maskin.

Edit: Kanske är olika 800 motorer, inte så insatt på polaris

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har jag följt eran tråd ett tag, riktigt grymma byggen båda två!

Ska bli intressant att se vad ni får fram för längd på slp piporna.

Dom verkar ju ändå inte ge så där jättemycket effekt alla gånger, hittade några bromsningar:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-01/polxc800-01slp.jpg

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-03/rmk800-03slp/grafrmk800slp.jpg

Förutom den här men kan väl vara mer gjort:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-04/slp/grafslp.jpg

Verkar ju skilja en del från maskin till maskin.

Edit: Kanske är olika 800 motorer, inte så insatt på polaris

/ Johan
Ja det ska bli intressant att se... ska mäta dom igen ikväll för jag var nog för trött igår :)
Slp rören ska enlig säkra källor ge runt 150hk om förgasarna är rätt inställda eller att tänningen är felställd.
Den första grafen du länkade är en 800 utan VES. Men dom andra två är VES motorer. Tyvärr så står det lite knapphändig information, står inget bsfc på grafen och fuelmass vet jag inte hur man räknar på :)

Såg att du hade exprimenterat med din pipa till 800an... intressant!
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ja det ska bli intressant att se... ska mäta dom igen ikväll för jag var nog för trött igår :)
Slp rören ska enlig säkra källor ge runt 150hk om förgasarna är rätt inställda eller att tänningen är felställd.
Den första grafen du länkade är en 800 utan VES. Men dom andra två är VES motorer. Tyvärr så står det lite knapphändig information, står inget bsfc på grafen och fuelmass vet jag inte hur man räknar på :)

Såg att du hade exprimenterat med din pipa till 800an... intressant!
Japp, lite knepigt att mäta de där.

Här står de lite mer från dom där bromsningarna om du vill läsa
http://www.m-performance.se/Sidor/dyno_polaris.htm

Ja precis, men verkar vara lite invecklat. Man skulle ju haft en bromsbänk hemma i garaget :)

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Nu är SLP-piporna inköpta och mätning påbörjad. Och man blir ju lite lätt förvånad :) speciellt över längden på dom. Dom är nämligen i ungefär samma längd som CPI-piporna och Blade piporna, snudd på längre till och med. Måste dock kontrollmäta igen och se om det verkligen stämmer...
Mycket intresant!! Hur lång är dom till mitt rev ? Vilket mått på stingern är det?
Hur högt är dom pikade i varv är det tänkt?
Är dom tänkta för 204 durrs portade motorer?

Vi håller ju som bäst på att bygga om våra pipor så jag har hård studerat speciellt stingergrovlek nu.

Det finns en gyllene gräns man ska försöka hitta . Man stingrar ner mm för mm tills man inte får någon nämvärd effektökning helt enkelt där ska man stanna. Går man ner mer i dim så får man bara ytters lite mer pullver men hettan stiger dessto mer. Man stingrar helt enkelt ner sålänge man känner av effektök, eller ser en markant ökning i bänk.

Bra utgångsmått på grovleken stinger är 0,50-0,65 av dim på utblåsporten i cylinderloppet.

Vi ska feglägga oss på först 0,55-0,59 av våra portar. Förmodligen kommer våran svite spott hammna på 28mm inv stingermått men vi fegar med 30mm för första körningarna. Vi sätter sedan in lösa 28mm stingers och ser om den ökar markant i effekt effektuppbyggnad eller om vi bara får värme :cry: , Vi kommer säkert köra in i något träd pga stirrning på avgastempmätaren :biggrin1:

Man kan få riktigt bra med pullver om man ligger för stort i stinger och går ner till rätt mått.

En tumregel att följa i längden på stingern är 12ggr sitt innermått. Det är halvnoga med detta mått , men inte livsviktigt mått man får förlänga i värsta fall ,, men eftersträva samma längder på stingrarna i första hand vi ombygge.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu har jag följt eran tråd ett tag, riktigt grymma byggen båda två!

Ska bli intressant att se vad ni får fram för längd på slp piporna.

Dom verkar ju ändå inte ge så där jättemycket effekt alla gånger, hittade några bromsningar:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-01/polxc800-01slp.jpg

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-03/rmk800-03slp/grafrmk800slp.jpg

Förutom den här men kan väl vara mer gjort:

http://www.m-performance.se/Grafik/Dynobilder/polaris/-04/slp/grafslp.jpg

Verkar ju skilja en del från maskin till maskin.

Edit: Kanske är olika 800 motorer, inte så insatt på polaris

/ Johan
Jo vi kikade på de graferna igår men när vi va hos Dynamite berättade han att han aldrig har bänkat ett par slp pipor under 150hk, oportad 800 ves då... Och han lät stensäker på detta så om han har fel blir det spö på rasten :p

Mycket intresant!! Hur lång är dom till mitt rev ? Vilket mått på stingern är det?
Hur högt är dom pikade i varv är det tänkt?
Är dom tänkta för 204 durrs portade motorer?

Vi håller ju som bäst på att bygga om våra pipor så jag har hård studerat speciellt stingergrovlek nu.

Det finns en gyllene gräns man ska försöka hitta . Man stingrar ner mm för mm tills man inte får någon nämvärd effektökning helt enkelt där ska man stanna. Går man ner mer i dim så får man bara ytters lite mer pullver men hettan stiger dessto mer. Man stingrar helt enkelt ner sålänge man känner av effektök, eller ser en markant ökning i bänk.

Bra utgångsmått på grovleken stinger är 0,50-0,65 av dim på utblåsporten i cylinderloppet.

Vi ska feglägga oss på först 0,55-0,59 av våra portar. Förmodligen kommer våran svite spott hammna på 28mm inv stingermått men vi fegar med 30mm för första körningarna. Vi sätter sedan in lösa 28mm stingers och ser om den ökar markant i effekt effektuppbyggnad eller om vi bara får värme :cry: , Vi kommer säkert köra in i något träd pga stirrning på avgastempmätaren :biggrin1:

Man kan få riktigt bra med pullver om man ligger för stort i stinger och går ner till rätt mått.

En tumregel att följa i längden på stingern är 12ggr sitt innermått. Det är halvnoga med detta mått , men inte livsviktigt mått man får förlänga i värsta fall ,, men eftersträva samma längder på stingrarna i första hand vi ombygge.
Bra info igen, vi ska kolla upp måttet till mid rev ikväll men kan fylla i lite kort info om piporna så länge...
Stingern är 32mm, vi mätte aldrig det igår men den ska va det original på dessa non race pipor... de sifrror jag sett peakar den 8150, vissa grafer visar lite lägre; 8050 men runt där verkar de ligga. SLP själva specsar peak vid 8200. De är ju designad för VES men om de är främst tänkt för portat eller oportat vet jag inte, du tänker på portat med höjd durr då eller?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
När vi ändå pratar pipor, vilken betydelse har längden på stingern för effekten ? ändras den om man förlänger eller kortar av den ? och sen har man ju sett pipor som ger samma effekt fast dom är olika stora hur hänger det ihop ? tänker då mest på slp edge pipa och slp pro x kan ju vara en synvilla också men visst ser prox pipan större ut? :)
en annan fråga i pipbyggens tecken är väl dessa slutburkar ,hur stor betydelse har dom för effekten?sitter effekten endast i själva pipan ? eller delas den upp med slutburken också?
passar på att ursäkta mig om det blev OT men rycktes med lite av allt pipsnack hoppas det inte gjorde allt för mkt :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det där kan ju ändå va matnyttiga frågor (eller ja svaren då) så sånt OffT har jag inget emot iaf :)
Fick egna teorier kring det där men man är ju fortfarande novice inom detta så jag läser hellre vad andra skriver om detta...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu har jag mätt piporna flera gånger och får till att dom är 116cm mellan kolvens framkant till revkonans tänkta mitt. Avgasportens duration kommer hamna på 208 grader.
Stingern är som sagt 32mm
Med detta får man ju ett peakvarv runt 7600 enligt uträkningarna.
Men bamsegrills 116cm pipor peakade vid 8050varv

Har jämfört volymen på piporna också bara för skoj.
SLP= 9.3 Liter
CPI= 11.1 Liter

Vad ska man säga?

Han som hade piporna innan hade bänkat 177hk vid 8400varv med PF-Racing byggd motor som jag fattade det.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Slp twinpipe har med bsfc ca 0.62 peak power 8200rpm, 800ves med Slp twin piper gir GARANTERT 150hk, har bremset ca 30st av disse, mange er bremset med org pipe/org luftboks/korrekt forgasseroppsett først, gir da ca 130hk, så blir luftboks fikset på, yter da ca 133-135hk, 10min arbeid med å montere Slp twin å den gir 150hk.
177hk på en 800 twin :hmmmm2: kommer du med en 800 twin med denne effekt så får du bremsingen gratis......+neste:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Slp twinpipe har med bsfc ca 0.62 peak power 8200rpm, 800ves med Slp twin piper gir GARANTERT 150hk, har bremset ca 30st av disse, mange er bremset med org pipe/org luftboks/korrekt forgasseroppsett først, gir da ca 130hk, så blir luftboks fikset på, yter da ca 133-135hk, 10min arbeid med å montere Slp twin å den gir 150hk.
177hk på en 800 twin :hmmmm2: kommer du med en 800 twin med denne effekt så får du bremsingen gratis......+neste:)
8200rpm låter bra :) slipper man fundera mer... blir ju väll lite mer varv med portningen också.
Fick hem material till topparna idag så det blir väll att svarva dom nu.

Tycker PF-racing går ut med väldigt höga siffror på sina mod. 177hk kan ju vara med bsfc på typ 0.3 också vem vet? :)
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Porting gir vanligvis ca +200rpm i varv.
Asker...sender deg div på pm imorgenkvell:)

PS.....det tar 2-3 år å utvikle den perfekte scooter, stå på !!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Nu har jag mätt piporna flera gånger och får till att dom är 116cm mellan kolvens framkant till revkonans tänkta mitt. Avgasportens duration kommer hamna på 208 grader.
Stingern är som sagt 32mm
Med detta får man ju ett peakvarv runt 7600 enligt uträkningarna.
Men bamsegrills 116cm pipor peakade vid 8050varv

Har jämfört volymen på piporna också bara för skoj.
SLP= 9.3 Liter
CPI= 11.1 Liter

Vad ska man säga?

Ok så pass långalär dom pga att dom just ska sitta på en twinn som ska varva mindre än en trippel så dom låter ju kanonbra. Ska du Asker åka dessa pipor lär du få kapa av till lika mått du har nu Typ 7cm .


Svarar på någons fråga ang pipor mm,, (Bamse har lovat) :)

Stor volym vs Liten vol på pipan är ju en smaksak Större vol tenderar att få ett bredare fetare register som många föredrar om platts finnes. Men det finns en gräns i max volym där man tappar effekt pga att dom har svårare att hålla värmen eller ens bygga upp värme Så smala kan ge minst lika bra effekt eller bättre sluteffekt. Längden är viktigast

Att förlänga en stinger bara några cm typ 5cm brukar inte påverka mycket i registret speciellt om man har relativt grova och ligger långt från spikning. Annars gör ju förlängning = mer motstånd .

Slutburk vs org burk...
Org burkarna har ju mer motstånd i sig pga att få ner ljude maximalt, Tillverkaran brukar då kompencera med grövre stinger och balancera mot trycket på så vis. Därför går dom flesta skotrar sämmre med slutburkar som inte har nerstrypt motstånd speciellt för den maskinen. Typ Tikkas burkar.

Jag väljer fullflödesburk modell vad som helst men stryper ner i stinger istället för det anses vara mest exakta metoden och ska funka bäst för att uppnå max pullver och register. Undantaget utan dämpare då :becky:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tänkte uppdatera lite smått vad som hänt senaste veckan.
Jag och asker for upp till Åkersjön nu i helgen och hälsade allt glatt folk på Snowmobile träffen.

Och jag måste till att börja med tacka alla som visade intresse för våra maskiner, det var förbannat jevla roligt med alla positiva kommentarer :)

Tog inte så många bilder själv så jag dessvärre inte bidra med så mycket men något kan jag lägga upp iaf...

Här är första parketten framför hotellet, strax bakom där hade de riggat för vägning av maskiner för de som ville. De loggade resultaten så det ska bli intressant att se listan om den kommer ut.



Mr Jerry Fredrikssons maskin, Jerry var f.ö en förbannat sjysst person och en helt skadad skoterförare, grym kombo enligt mig :cheesy:
Även resten av de som jag träffade från Snowmobile var jävligt sköna personer och grymma skotermänniskor, kanske inte helt oväntat men vafan, kul att se iaf :)



Och ja såhär går det när man är lite för dålig, vi var ute och frikörde i skogen när jag körde över denna skapelse som låg och lurade under snön :cry:



"Lyckligtvis" slet den bara med sig slangen mellan dämparen och behållaren så ikväll fick man agera "egen auktoriserad" dämparverkstad :sing:



Ska försöka få tag på en ny slang och nipplar imorgon så då ska boggien förhoppningsvis bli som ny sen. Vad jag kunnat se är inget annat skadat och bara jag får tag på nipplar med rätt gänga ska det lösa sig.



Har även färdigställt en detalj på maskinen, har bestämt mig vad ska jag döpa min fina skapelse till och lackat namnet på värmeskölden...



Ja soft helg var det ändå, kul som fan att få träffa på människorna bakom tidningen samt andra medlemmar här på forumet och annat trevligt folk...
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul att få se och höra maskinerna live.... Ahhh
Trevlig tur på lördag.

Skulle dom börja komma på detta sätt från fabrik. Kanske man blir tvungen att åka polaris också.
 

Attachments